Jeg har startet en lille en-mands-firma i sommers og det kører mest på fritidsbasis indtil videre- er under uddanelse.
Mine tvivl om hvor meget skal man gøre ud af regnskabet-laver momsregnskabet selv , men det at føre de forskellige tal på de forskellige kontoer og lave aktiver og afskrivninger og hvad ved jeg. Hvor meget SKAL man lave ? Hvor omffattende er det egentlig ? Har inegn planer om nogensinde at ansætte folk - allehøjest at leje folk på regning - eller købe sig til en ekstra hånd - også om ti år ! Jeg kan da sagtens se at det ville være rart den dag jeg er uddannet (2012) at så kan jeg se om jeg skal tage det store spring eller ej.
Jeg har jo en masse materialer og udstyr fra før jeg blev registreret ( moms) og hvis jeg mangler noget så køber jeg det jo fra egen pung hvis der ikke er penge på firma kontoen-hvordan registrere man egentlig dette ? som en rentefrit lån af sig selv ? Nu er det fra hjemmet jeg driver firmaet - kanman så trække noget fra i forbindelse med varmeforbrug-elforbrug-husleje ?
Jeg er ikke helt stiv i det med regnskabet, skriver fx. blot regninger i sådan en bog med to siden osv og så en stempel foroven! Skal jeg have en faktura program ?
Der er mange flere spørgsmål i hovedet men de kommmer nok senere !
Jeg kunne godt svare på alle dine spørgsmål - men der kommer sikkert et mere kompetent indlæg :-)
Men jeg vil gerne anbefale dig "Informationsmøde for nystartede virksomheder" som Skat afholder i ny og næ. Der får du netop opklaret de fleste ting som ny iværksætter. Hvad skal bogføres, selvangivelse, hvad kan trækkes fra og hvad kan ikke, osv.
Det er gratis og deltage. Man får alt det kaffe man kan drikke samt smørrebrød undervejs. (Så har man da fået lidt for sine skatte penge ;-))
Der er et Kursus d. 14 April i Århus, hvis du er fra den egn af.
Men ellers kig forbi http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=316665
23-årige iværksætter. Cand. IT studerende og arbejder som IT-Konsulent i en virksomhed i Aarhus og hos LEGO.
Jeg har startet en lille en-mands-firma i sommers og det kører mest på fritidsbasis indtil videre- er under uddanelse.
Mine tvivl om hvor meget skal man gøre ud af regnskabet-laver momsregnskabet selv , men det at føre de forskellige tal på de forskellige kontoer og lave aktiver og afskrivninger og hvad ved jeg. Hvor meget SKAL man lave ? Hvor omffattende er det egentlig ? Har inegn planer om nogensinde at ansætte folk - allehøjest at leje folk på regning - eller købe sig til en ekstra hånd - også om ti år ! Jeg kan da sagtens se at det ville være rart den dag jeg er uddannet (2012) at så kan jeg se om jeg skal tage det store spring eller ej. Uanset hvad skal du lave en bogføring. Om du så laver den i Excel og hvor lidt avanceret den er, er så en anden ting.
Jeg har jo en masse materialer og udstyr fra før jeg blev registreret ( moms) og hvis jeg mangler noget så køber jeg det jo fra egen pung hvis der ikke er penge på firma kontoen-hvordan registrere man egentlig dette ? som en rentefrit lån af sig selv ? Som private indskud i virksomheden. I samme forbindelse bør du måske overveje at sætte en værdi på de ting du har indskud Nu er det fra hjemmet jeg driver firmaet - kanman så trække noget fra i forbindelse med varmeforbrug-elforbrug-husleje ? Ud fra dine oplysninger om virksomhedens begrænsede aktivitet må svaret være et nej.
Jeg er ikke helt stiv i det med regnskabet, skriver fx. blot regninger i sådan en bog med to siden osv og så en stempel foroven! Skal jeg have en faktura program ? Det er ikke et krav. Bare du laver fortløbende nummerering.
Der er mange flere spørgsmål i hovedet men de kommmer nok senere ! Dem kommer du så baeer med