Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål angående en garantistillelse?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 13. May 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har planer om at ansøge om en vognsmandtilladelse ved færselsstyrelsen til erhvermæssig busbefordring.

I den forbindelse skal man opfylde nogle krav herunder at have en egenkapital eller en garantistillelse på 150000kr

Jeg har 150000kr som jeg gerne vil skyde i mit firma.

 

I vejledningen omkring garantistillelse står der følgerne:

En person, der ansøger om at blive godkendt til at drive virksomhed, skal indsende en erklæring om opgørelse af egenkapital afgivet af en statsautoriseret reviser eller en registreret revisor ¨

Jeg har ikke personligt en egenkapital på 150000kr. Jeg har 150000kr i rede penge til indskydelse i et firma

 

Skal en revisor ind og kigge på mine personlige aktiver og passiver? Eller er det nok at stå med rede penge i hånden?

Må jeg bruge af egenkapitalen, herunder køb af bus? Hvis jeg må bruge af egenkapitalen falder den jo tilsvarende med værdien af de købte ting!

Dvs. om  2 år har jeg jo kun en egenkapital på f.eks. 100000kr.

 

Mvh.

 

Mikkel Poulstrup

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel,

Kontanter = egenkapital. Dvs at du faktisk lever op til kravene.

Hvis du køber en bus, så har du stadig en egenkapital på samme beløb, indtil videre. Men det bliver jo gradvist mindre i takt med afskrivningerne. Dog forventer du vel at tjene penge i løbet af de kommende år, så dermed har du mulighed for at holde egenkapitalen oppe eller øge den.

Med venlig hilsen

Flemming

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

 

Kan godt forstå du spørger.

Så skal revisor skal underskrive en erklæring om egenkapitalen og dermed kigge på aktiver og passiver.

Du må godt bruge pengene til en bus.

 

Har ikke været ude for, at der skal afgives erklæring hvert år.  Kun ved

vogmandstilladelsen.

Så hvis din egenkapital falder til 100.000,- har jeg som revisor ikke gjort,

noget ved det. Det er jo naturligt, man afskriver på en bus.

 

Men ikke du kan ikke, efter min bedste overbevisning komme uden om revisor.

 

Revisor Olsen

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Det er et spørgsmål med mange aspekter og med sparsom information omkring hvor vidt du har et nuværende firma som du vil bruge eller om du vil starte op med et nyt.

Men omkring de 150.00 kan der tages udgangspunkt i Færdselsstyrelsens tekst:

"Økonomi
Du kan dokumentere opfyldelse af kravet til økonomi ved:

  • en erklæring om egenkapital afgivet af en statsautoriseret eller registreret revisor, eller
  • sikkerhedsstillelse i form af en garanti stillet af et pengeinstitut eller et forsikringsselskab, eller
  • anvendelse af et selskabs seneste underskrevne årsrapport mv.

Størrelsen af egenkapitalkravet/sikkerhedsstillelsen bestemmes af, hvor mange tilladelser, du ønsker. Kravet gælder i hele tilladelsesperioden. Egenkapitalen/sikkerhedsstillelsen er 150.000 kr. for de to første tilladelser og herefter 40.000 kr. for hver ekstra tilladelse. "
Kilde: http://www.faerdselsstyrelsen.dk/sw22346.asp

Det er således ikke nok at du står med 150.000 DKK i hånden. Dette beløb er jo ikke nødvendigvis udtryk for at din egenkapital udgør 150.000 DKK eller mere.  Men du kan evt. skyde de 150.000 ind i et nyt firma (enten personligt eller et selskab med begrænset ansvar ApS/smba) Det vil således være en rimelig simpel opgave at få en revisorerklæring om egenkapitalens størrelse.

Du kan godt købe en bus for de penge som du har indskudt. I stedet for kontanter udgør din egenkapital tilsvarende værdier i form af fek.s din bus. Og ja du skal hele tiden sørge for at du opfylder kapitalkravet på 150.000 DKK i hele perioden - men det skulle din indtjening mv. blandt. andet være med til at dække... 

Fra Helsingør
Tilmeldt 26. Feb 08
Indlæg ialt: 620
Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Er helt enig med Klovn

Tilmeldt 13. May 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Min idé er at oprette en ny virksomhed hvor jeg skød de 150.000kr i i egenkapital.

Men det er godt at høre at jeg kan opfylde egenkapitalkravet uden at skulle have en personlig egenkapital på 150.000kr.

Tak for svarerne.

 

Mikkel Poulstrup

 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)