Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor mange år i træk kan man fratrække underskud

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 28. Aug 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,
jeg har et lille enkeltmandsfirma, som beskæftiger sig indenfor IT branchen. Nu er det sådan at jeg havde et beskedent underskud i 2008 , som jeg valgte at fratrække på min selvangivelse. Mit spørgsmål er, i år (2008) har jeg igen et lille underskud og vil i den forbindelse fratrække dette på min selvangivelse, men hvor mange år i træk kan man fratrække sit underskud? og i tilfældet at jeg vælger at afvikle mit firma, skal jeg så tilbagebetale det fradrag jeg har fået i forbindelse med fratrækningen af underskudet?

Håber der er nogle der kan være behjælpelige med ovenstående.

Mvh
Michael

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 11:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke sikker på at der er nogle konkrete regler for hvor lang tid du kan trække fra. Jeg tror at retningslinjen er; hvis det ikke ser ud til at virksomheden kan komme til at give overskud på et tidspunkt, så er det en hobbyvirksomhed.

Og om ikke andet, så er to år ikke noget problem. Man siger jo som en generel regel at det tager 3 år før en virksomhed begynder at give overskud.

Jeg kan overhovedet ikke forstille mig at du vil kunne komme til at betale fradrag for underskud tilbage. Det giver jo ikke rigtig nogen mening.

Mvh Peder

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du kan har denne virksomhed og ikke anden beskæftigelse er der næppe tale om hobbyvirksomhed.

I realiteten, og så længe virksomheden kan bære det, kan du fratrække underskud i ubegrænset antal

år.

Tilmeldt 28. Aug 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svarene. Jeg har dog et sidste indspark. Min virksomhed er en bibeskæftigelse, men jeg vil dog ikke betegne den som en hobbyvirksomhed, da det er intentionen, at jeg kan opsige mit primære job og hellige mig virksomheden på fuld tid. Mit spørgsmål er nu, hvis og såfremt, at virksomheden ikke giver overskud indenfor en årrække og jeg på dette grundlag vælger at afvikle den, skal jeg så tilbagebetale det fradrag jeg har fratrukket i mellemtiden?

 

Mvh

Michael

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Ja..så vil SKAT kunne statuere hobbyvirksomhed.

Fradragene vil kunne nægtes tilbagevirkende.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :

michlytz:
Mit spørgsmål er nu, hvis og såfremt, at virksomheden ikke giver overskud indenfor en årrække og jeg på dette grundlag vælger at afvikle den, skal jeg så tilbagebetale det fradrag jeg har fratrukket i mellemtiden?

Først og fremmest har SKAT jvf. Skattestyrelsesloven som udgangspunkt kun mulighed for at Der kan efter skatteforvaltningslovens § 26 ikke foretages ordinær ansættelse senere end 1. maj i det fjerede år efter indkomstårets udløb. Så årrækken er ikke så frygtelig lang.

Det er ikke forbudt i Danmark at lave "dårlig forretning".  Hvis du kikker på side 5 i nedenstående link og kan nikke bekræftende til indholdet skal du ikke gøre dig videre bekymringer.

http://www.skat.dk/getFile.aspx?Id=30530&newwindow=true

Henrik

 

Tilmeldt 28. Aug 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 13:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt nikke genkendende til ovenstående, at jeg er i markedet med min virksomhed for at tjene penge. Eneste bekymring jeg har er, at hvis jeg som tidligere nævnt, vælger at afvikle min virksomhed, fordi den ikke genererer overskud, så foreligger muligheden, at SKAT kategoriserer min  virksomhed som en hobbyvirksomhed. Dvs at jeg kan komme til, at tilbagebetale det fradrag som har været fratrukket i en given periode. Dette kan jo blive et halv stort beløb, hvis man har kørt med underskud et par år.

 

Mvh

Michael

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis virksomhed giver underskud indenfor årrække og der ikke er udsigt til at den vil kunne komme til at give overskud så kan Skat betegne det som hobbyvirksomhed ja, med den virkning at du ikke kan fratrække underskud i anden indkomst og du kan heller ikke fremføre underskud til modregning i senere års overskud af virksomheden.

Men hvordan fremkommer dit underskud. Du har jo næppe høje huslejeudgifter og næppe heller det store vareforbrug. Taler vi ikke om at du måske har købt EDB-udstyr m.v. som bare er fratrukket/straksafskrevet. Går man ind og kigger på virksomheden og vurderer om det er hobbyvirksomhed bør man afskrive det tilkøbte udstyr efter driftsøkonomiske principper vurderingsmæssigt. 

For mig at se er hobbybetragtningen derfor ikke så nærliggende. I stedet kan der blive tale

- at man måske vil kunne sætte nogle private andele.
- at noget af indkomsten måske ikke kan anses erhvervet ved selvstændig erhvervsvirksomhed.

 

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 28. Aug 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit underskud er opstået pga af to ting, jeg har haft et kontor med dertilhørende husleje udgifter, disse er trukket fra på "driftkontoen". Derudover har jeg købt en bærbar pc, samt diverse kontorartikler etc. Dvs at mit underskud er opstået på driften. Dette underskud har jeg løbende dækket ved at tilføre kapital i form af private indskud fra min egen lønmodtager konto.

Så ifølge ovenstående skulle der ikke være noget, at komme efter?

 

Mvh og pft

Michael

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke i forhold til selve virksomheden nej men er det sådan at du har lejet et kontor ude i byen og betalt husleje til en ekstern part eller har du betalt husleje til dig selv ?

I sidstnævnte situation vil huslejen kunne angribes på to punkter. 1) Kan du overhovedet få fradrag for kontor henset til virksomhedens omfang m.v. 2) Du har næppe indtægtsført huslejen privat eller hvad. Du kan hvis du er berettiget til fradrag kun få fradrag for en forholdsmæssig andel af udgifterne på arbejdsværelset/kontoret. Taler vi leje eller ejerbolig ?  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)