Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorledes beregner man moms ved varer indkøbt fra firma, der ikke er momsregistreret?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 12. Mar 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

hej,

Hvorledes beregner man moms, når man køber eks. varer af en 'leverandør', der ikke er momsregistreret ?

Det drejer sig om håndarbejdsting, som jeg køber af nogle, der har det som hobby, og derfor ikke er momsregistreret.

Når jeg videresælger disse varer (og jeg er momsregistreret), hvorledes beregner jeg momsen?

Er det på samme måde, som når man sælger 'brugte' varer, hvor der kun beregnes moms af fortjenesten?

På forhånd tak for hjælpen.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 15:27
Hvor mange stjerner giver du? :

filt:

Hvorledes beregner man moms, når man køber eks. varer af en 'leverandør', der ikke er momsregistreret ?

Du har ikke fradrag for momsen for dit indkøb, men skal tillægge normal salgsmoms på varen når du sælger den igen.

Henrik

Tilmeldt 12. Mar 09
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Vil det sige, at hvis jeg eks. køber en vare fra en ikke-momsregistreret leverandør for 100 kr. Hvis jeg beregner, at jeg selv skal tjene 100 kr, så skal jeg sælge varen til 250 kr - hvilket giver 100 kr til mig og 50 til told og skat?

Hvis ovennævnte er tilfældet, bør jeg så ikke i stedet tage varer i kommision, således jeg kun betaler moms af de 100 kr, som jeg ønsker at få i provision? Det vil så sige, at jeg kan sælge varen for 225 kr - hvis jeg selv skal tjene 100 kr, og told og skat får 25 kr (=25% af min kommision på 100 kr) ?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 20:25
Hvor mange stjerner giver du? :

filt:

Vil det sige, at hvis jeg eks. køber en vare fra en ikke-momsregistreret leverandør for 100 kr. Hvis jeg beregner, at jeg selv skal tjene 100 kr, så skal jeg sælge varen til 250 kr - hvilket giver 100 kr til mig og 50 til told og skat?

Hvis ovennævnte er tilfældet, bør jeg så ikke i stedet tage varer i kommision, således jeg kun betaler moms af de 100 kr, som jeg ønsker at få i provision? Det vil så sige, at jeg kan sælge varen for 225 kr - hvis jeg selv skal tjene 100 kr, og told og skat får 25 kr (=25% af min kommision på 100 kr) ?

Det første er fuldstændig korrekt opfattet. Men prøv at vend den om. Havde leverandøren været momsregistreret kunne alternativet lige så godt være at du bare skulle give 125 kr. for varen, hvoraf de 25 kr. er moms. Så havde begge parter været ligevidt.

Jeg mener ikke du kan sammenligne det at købe og videresælge nogle varer og sælge nogle varer på kommisionsbasis. I sidstnævnte situation handler du på vegne af leverandøren og for dennes regning og risiko. Dvs. det er en helt anden situation og det vil angiveligt også påvirke den kommision du kan oppebære. Der er sikkert nogle der arbejder indenfor kommisionssalg som kan skrive meget mere om det.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)