Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Årsafslutning, selvangivelse

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Søborg
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 23:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære alle,

Sidste år i maj måned stiftede en god ven og jeg et interessentselskab. Det er gået ganske udemærket, og selv efter første år har vi haft et overskud. Problemet er at ingen af os ved ret meget om, hvad vi så kan gøre nu.

Vi havde forestillet os, at vi bare lod pengene stå i firmaet, og derved bare kunne forholde os passive. Dette har jeg så fundet frem til, ikke kan lade sig gøre. Der findes VSO og alt mulig hejs, som vi ikke rigtig kan gennemskue.

Lad os antage et fiktivit overskud på 50.000 kr., vi ejer begge 50% af virksomheden, og vi har ikke lyst til at trække noget som helst ud - altså, vi ønsker at virksomheden skal "spare op". Hvordan udfylder vi nu vores selvangivelse med dette - og er vi egentlig for sent ude med det?

I har sikkert hørt denne problemstilling tusindvis af gange, men jeg synes ikke rigtig jeg kunne finde noget igennem søgefunktionen.

Tusind tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Preben Uhrskov

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:18
Hvor mange stjerner giver du? :

I skal jo først aflevere selvangivelse pr. 30/6. Hvis I vil opspare skal I jo bruge virksomhedsordningen og måske alliere jer med en revisor eller en bogholder (mange bogholdere kender også virksomhedsordningen). Nu ved jeg godt at de 50.000 er fiktivt men der er ikke meget ide i at opspare overskud til foreløbig 25% hvis jeres samlede indkomster er under topskatteniveau (jo hvis I er på SU). I stedet kan I henføre den ikke opsparede indkomst til næste år så I kan hæve mere der.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Dec 08
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 07:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Måske kan der også være idé I at holde jer under mellemskatten, hvis ikke I regner med at tjene over topskattegrænsen for år 2009. Og derved spare mellemskatten i år, for i år 2009 er den på samme grænse som topskatten. Altså hensæt til senere hævning op til mellemskattegrænsen og lade resten spare op som opsparet overskud til 25 % i skat.  

Fra Søborg
Tilmeldt 23. Nov 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 18:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for de fine svar - det var hurtigt :-)

Hvis vi skal betale 25% af virksomhedens overskud pr. 31/12/08, kan vi så bruge firmaets penge til at betale med, eller skal der noget ud af egen lomme?

Det skal måske nævnes at virksomheden udelukkende kører som sidebeskæftigelse, og at vi i øjeblikket udelukkende arbejder på at opbygge en kapital på 125.000 kr., så vi kan stifte et ApS.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan I faktisk ja. Betaling af personlige skatter via virksomheden er normalt at betragte som en privat hævning men lige præcist de 25% virksomhedsskat indgår ikke som en hævning. Rent teknisk sker der det at de løbende  B-skatter I betaler indgår som en hævning på ligefod med alle andre hævninger men ved den såkaldte overskudsdisponering i relation til virksomhedsordningen,  fragår den beregnede virksomhedsskat - meget overordnet sagt, i de hævninger som styrer hvor meget der kan opspares og hvad der skal undergives personlig beskatning.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)