Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg vil lære Svensk - hvordan?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 06:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle

Mit nyeste initiativ - AAimport - skal gerne sprede sig over landegrænsen til Sverige. I den forbindelse skal jeg have oversat alt vores materiale til svensk, men med tiden er det en opgave jeg gerne selv vil kunne håndtere. Ligesom jeg gerne vil kunne servicere vores svenske kunder på deres modersmål.

Jeg er begyndt i det små med at læse svenske aviser og høre svensk radio, men hvad er der ellers af muligheder nu når jeg ikke har mulighed for at opholde mig i landet. Nogen der kender til online kurser, lydbøger eller har andre fif til hvordan jeg lærer svensk?

Hilsen Morten

Tilmeldt 29. Jan 09
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 07:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Jeg har boet og arbejdet i Sverige i syv år og har kun svenske kunder, kollegaer og samarbejdspartere.

Jeg synes at det er en super indstilling du har til at möde svenskerne på deres eget sprog, det er noget de har stor respekt for. Men tag det ikke som et nederlag om de ikke forstår dig og skifter til engelsk. For faktisk er danskere bedre til at forstå svensk end svenskere er til at forstå dansk. desuden kan samme ord betyde vidt forskelligt på de to sprog hvilket kan forvirre en del.

Var jeg dig ville jeg satse på svensk tv og kombinere det med lydbogskursus(findes sikkert mange), men vigtigts af alt , kast dig ud i det , svenskerne giver dig respekten for at du forsöger og det som er svärt, udtalelsen, skal man öve og öve med svenskere. Tänk også på at Sverige er et stort land og både ord og speciellt udtale varierer MEGET, du opdager hurtigt at i visse områder går det lettere end i andre.(groft sagt er der mer sammenhäng mellem jydsk-skånsk og nordsjälland.-stockholm)

Angående skriftligt svenskt, er det enkelt at läse, men sätninger er mange gange opbygget omvendt af danskt.

 Noget som gavner dig ligeså meget som at kunne sproget er at kunne den svenske möde og arbejdskultur, man skal ikke ringe nogen som man skal sälge til mellem 12-13, beslutningsvejene er längre end i danmark.

Jeg anbefaler dig at läse en nyudkommet bog om präcis disse forskelle, http://www.skandigration.com/, så er du bedre forberedt.

Held og lykke med projektet, det er bare at klö på!

dbh

Sanne

 

 

Hvis du önsker mere konkret hjälp på din vej ind i Sverige, arbejder jeg präcis med dette som konsulent og har et bredt kontaktnät.

Tilmeldt 22. Nov 06
Indlæg ialt: 273
Skrevet kl. 07:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Godmorgen Morten,

Ja nu har jeg efterhånden boet hinsidan nogle år og da jeg står for den svenske del af vores firma har jeg også lært at både tale og skrive svensk. Jeg har dog i flere år nægtet at gøre dette inden jeg var sikker på at kunne gøre det korrekt, da jeg ikke ved noget værre end de danskere der forsøger sig med en blanding af dansk og svensk, ikke fordi man skal dræbe initiativet, men fordi det simpelhen lyder som babysprog og svenskerne forståligt nok har lidt svært ved at tage en seriøst når man taler sådan Confused

Hvis man ikke er helt sikker på det svenske er det bedrer at tage den på dansk eller engelsk - når jeg taler med folk der kommer længerer oppefra i landet er der nogle der stadig foretrækker engelsk da jeg åbenbart har en meget skånsk måde at tale på...

Nå det var bare et råd og hvis du stadig er frisk på det så er det faktisk en god ide at starte med at læse børnebøger de er mere simple end aviser men til gengæld er ordstillingen næsten altid meget tydelig, så skal du skal læse højt og læse hver bog flere gange det vil hjælpe dig til at få et bedrer flow i det talte sprog... (bare sig til hvis jeg skal sende dig et par stykker :)

Held og lykke med projektet - och ha det så bra Big Smile

/Ania

Tilmeldt 5. Dec 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 13:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa

 

Hvis du er interesseret i et rigtigt undervisningsprogram for dig, eller måske bare nogle få enelektioner kan du kontakte mig. Jeg arrangerer den slags, og er faktisk lige i gang med at starte et firmahold op i Nordjylland.

 

Mvh

Caroline

Konsonans  - så taler vi samme sprog! Sprogkurser og oversættelser. www.konsonans.dk

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Sanne:

Hej Morten

Jeg har boet og arbejdet i Sverige i syv år og har kun svenske kunder, kollegaer og samarbejdspartere.

Jeg synes at det er en super indstilling du har til at möde svenskerne på deres eget sprog, det er noget de har stor respekt for. Men tag det ikke som et nederlag om de ikke forstår dig og skifter til engelsk. For faktisk er danskere bedre til at forstå svensk end svenskere er til at forstå dansk. desuden kan samme ord betyde vidt forskelligt på de to sprog hvilket kan forvirre en del.

Var jeg dig ville jeg satse på svensk tv og kombinere det med lydbogskursus(findes sikkert mange), men vigtigts af alt , kast dig ud i det , svenskerne giver dig respekten for at du forsöger og det som er svärt, udtalelsen, skal man öve og öve med svenskere. Tänk også på at Sverige er et stort land og både ord og speciellt udtale varierer MEGET, du opdager hurtigt at i visse områder går det lettere end i andre.(groft sagt er der mer sammenhäng mellem jydsk-skånsk og nordsjälland.-stockholm)

Angående skriftligt svenskt, er det enkelt at läse, men sätninger er mange gange opbygget omvendt af danskt.

 Noget som gavner dig ligeså meget som at kunne sproget er at kunne den svenske möde og arbejdskultur, man skal ikke ringe nogen som man skal sälge til mellem 12-13, beslutningsvejene er längre end i danmark.

Jeg anbefaler dig at läse en nyudkommet bog om präcis disse forskelle, http://www.skandigration.com/, så er du bedre forberedt.

Held og lykke med projektet, det er bare at klö på!

dbh

Sanne

  

Hvis du önsker mere konkret hjälp på din vej ind i Sverige, arbejder jeg präcis med dette som konsulent og har et bredt kontaktnät.

Hej Sanne

Tusind tak for din opmuntring :)

Ja jeg ved godt det ikke er en lille opgave jeg har kastet mig ud i. Men igen - hvis ambitionerne er at gå i krig med at sælge over landegrænserne, så bliver man jo nødt til at engagere sig lidt. Og så tror jeg at effekten vil være så meget størrer hvis man kan kommunikere ordentligt med sine kunder. Både online og fysisk handler det jo om at skabe tryghed og troværdighed hos kunder og partnere, og jeg tror at sproget i mange henseender kan være en stor barriere når man skal handle.

Jeg vil begynde at lede lidt efter lydbøger / kurser og se hvad det kan give. Kender du nogen, så hører jeg gerne fra dig :)

Hilsen Morten

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 01:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Ania :-):

Godmorgen Morten,

Ja nu har jeg efterhånden boet hinsidan nogle år og da jeg står for den svenske del af vores firma har jeg også lært at både tale og skrive svensk. Jeg har dog i flere år nægtet at gøre dette inden jeg var sikker på at kunne gøre det korrekt, da jeg ikke ved noget værre end de danskere der forsøger sig med en blanding af dansk og svensk, ikke fordi man skal dræbe initiativet, men fordi det simpelhen lyder som babysprog og svenskerne forståligt nok har lidt svært ved at tage en seriøst når man taler sådan Confused

Hvis man ikke er helt sikker på det svenske er det bedrer at tage den på dansk eller engelsk - når jeg taler med folk der kommer længerer oppefra i landet er der nogle der stadig foretrækker engelsk da jeg åbenbart har en meget skånsk måde at tale på...

Nå det var bare et råd og hvis du stadig er frisk på det så er det faktisk en god ide at starte med at læse børnebøger de er mere simple end aviser men til gengæld er ordstillingen næsten altid meget tydelig, så skal du skal læse højt og læse hver bog flere gange det vil hjælpe dig til at få et bedrer flow i det talte sprog... (bare sig til hvis jeg skal sende dig et par stykker :)

Held og lykke med projektet - och ha det så bra Big Smile

/Ania

Godaften Ania :)

Ja det ville nok være meget lettere hvis jeg havde mulighed for at opholde mig i Sverige. Men det går ikke med børn, familie og karriere i Danmark....

Det er en flot indstilling at du bestemte dig for at ville beherske sproget ordentligt før du gik igang. Hatten af for det. Personligt kunne jeg godt forestille mig at jeg ville have lettere ved at lære sproget hvis jeg fik lov til at bruge det i det omfang jeg nu kan. Men igen - det kommer jo an på hvad der står på spil. Er man på shopping-tur i Malmø eller skal man lukke en handel - der er trods alt forskel.

Det er en sjov idé med børnebøgerne. Lige nu læser jeg aftonbladet.se/ (Lidt ala Ekstra Bladet? Jeg savner dog et alternativ til fx jp.dk. Har du et forslag?? ) men jeg tror at hvis det er noget jeg skal gøre alvor af, så skal der andre boller på suppen.....

Hilsen Morten

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 01:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Caroline Kjelsmark:

Hejsa

 Hvis du er interesseret i et rigtigt undervisningsprogram for dig, eller måske bare nogle få enelektioner kan du kontakte mig. Jeg arrangerer den slags, og er faktisk lige i gang med at starte et firmahold op i Nordjylland.

 Mvh

Caroline

Hej Caroline.

Tak for tilbuddet, men jeg tror ikke at jeg endnu er helt klar til begynde med privatundervisning. Der skal vi vist lige have lidt mere gang i det svenske marked.
Men vi skal snart have oversat vores nye site til svensk, og i den forbindelse kunne jeg godt bruge nogle priser.

Hilsen Morten

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)