Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

skal der moms på brugerbetaling.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 7. Sep 05
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

 

Jeg er ved at oprette mig en lille virksomhed hvor jeg tilbyder øvelokaler til musikkere.

Jeg har lejet et lokale hvor jeg selvfølgelig betaler en fast mdr. husleje + moms.

De bands som skal bruge det skal betale mig et fast mdr. beløb for at de må bruge lokalet. Skal der moms på denne brugerbetaling? Det er ikke en egentlig leje de betaler, men et slagt gebyr for brug af lokalet.

 

Når et nyt band kommer til lokalet, skal de betale 1000,00 i depositum for en nøgle. hvordan skal disse penge bogføres. Som en egentlig indtægt eller skal de stå uden for regnskabet? Beløbet skal også bruges hvis et band skal betale mig en erstatning for noget de evt. ødelægger.

 

Jeg håber en eller flere kan hjælpe.

jimmy Skov Andersen

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis din udlejningsvirksomhed er momsregistreret er der moms på. I kan jo kalde gebyret hvad I vil men momsmæssigt er det at betragte som leje.  De 1.000 kr. skal føres som et passiv. Det er en gæld din virksomhed har til dem som de skal have tilbage når lejemålet ophører (med evt. regulering).  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 7. Sep 05
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 20:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret.

nu skriver du "Udlejningsvirksomhed". Jeg skal vel ike registreres som udlejer? Der er jo ikke tale om nogen som skal bo der, men egentligt bare låne lokalet til at øve i, og så betale for det.

 

jimmy...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Man bliver ikke registreret som udlejer men laver jo et regnskab for udlejningen, hvad der er tale om, og svarer skat af et eventuelt overskud.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jimmy...du er vel ikke momsregistreret?

Tilmeldt 7. Sep 05
Indlæg ialt: 64
Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er planen at jeg skal momsregistreres.

jimmy

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvorfor ? Musikerne er jo netop ikke momsregistreret så det er der vel ikke meget ide i.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jimmy, du skal gøre dig selv meget klart, om du "lejer lokale ud" eller sælger "adgang til at benytte et lokale/faciliteter".

Det første er momsfrit - men du kan lade dig frivilligt momsregistrere. Dette vil dog næppe, som Bent skriver, være nogen fordel, da dine kunder er momsfrie kunstnere.

Det forekommer mig dog ikke usandsynligt, at det du gør skal defineres som "salg af adgang" - og det er momspligtigt pr. definition.

Forskellen på de to ydelser ligger først og fremmest i, hvad dine lejere får ret til. Får de fuld og indiskutabel råderet og rummet på faste tilbagevendende tidspunkter? Har de øvrige faciliteter/teknikken i rummet nogen betydende værdi for lejer? Må der opholde sig andre i lokalet, når din lejer benytter lokalet? Der er mange flere spørgsmål.

Som sagt til andre her på Amino, er jeg nødt til at sige, at du bevæger dig i en af de zoner i momsens verden, hvor der kan argumenteres for to vidt forskellige udfald - og at disse udfald er afhængige af de konkrete omstændigheder.

Start med at tage en snak med dit lokale skattecenter - vis dem i den forbindelse den kontrakt, du vil indgå med musikerne. Hvis du er utilfreds med deres svar, så bed om et decideret bindende svar - som kan påklages.  Men så render der selvfølgelig en del omkostninger på.

Vh
Lars

PS. og for også her at citere/gentage mig selv: Jeg giver mig ikke af med rådgivning eller konkret vurdering af konkrete spørgsmål.

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:

PS. og for også her at citere/gentage mig selv: Jeg giver mig ikke af med rådgivning eller konkret vurdering af konkrete spørgsmål.

Det kunne blive din signatur.!

Bortset fra det så glæder det mig virkelig at du har tid til indimellem at øse af din store viden i relation til momsm herinde.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Lars Gosvig:

PS. og for også her at citere/gentage mig selv: Jeg giver mig ikke af med rådgivning eller konkret vurdering af konkrete spørgsmål.

Og det er jo egentlig fornuftigt nok og et godt point da grundlaget ganske enkelt er for spinkelt på de "sager" man får forelagt her. Det bør være velkendt for alle: at de råd m.v. man får her på Amino i relation til skat, moms og jura, udelukkende er af vejledende og umiddelbar karakter, ikke kan substituere rådgivning fra revisor m.v. og allerhøjest kan betragtes som indspark fra anden side, i relation hertil. Det burde man måske nok flette ind i signatur-teksten, som Klovn er inde på .   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)