Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg som virksomhed låne penge ud til private?

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 08:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle Aminoer,

Jeg har dagens gode spørgmål, hvis jeg selv skal sige det ;-)

Jeg har et privat eget firma med penge på kontoen, må jeg udlåne fx 10.000 til en privatperson?

Hvis ja, hvordan vil det så foregå? Kan jeg blot overfører pengene til personen, og så begynde at sende små regninger. Og hvor lidt må jeg tage for at udlåne pengene?

Ude for citat er det en vennetjeneste og vil ikke tjene reelle penge på det, men vil gerne vide det - for på sigt kan det måske være sjovt at drive bank virksomhed - specielt i disse tider :)

Håber virkeligt nogle har tid og lyst til at give mig et ord med på vejen. :)

Hilsen Peter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må jo godt som privatperson udlåne penge til venner m.v. og om det er firmaet eller dig der udlåner pengene er hip som hap. Medmindre du er i virksomhedsordningen. Der kan du også godt lave udlån til andre men lån til nær familie vil blive betragtet som private lån som er virksomheden uvedkommende.

Du kan i princippet gøre dem rentefri  men jeg ville da forrente dem med en fornuftig rente så der er lidt hold i tingene. Penge mellem venner kan ofte være roden til alt ondt.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Du må jo godt som privatperson udlåne penge til venner m.v. og om det er firmaet eller dig der udlåner pengene er hip som hap. Medmindre du er i virksomhedsordningen. Der kan du også godt lave udlån til andre men lån til nær familie vil blive betragtet som private lån som er virksomheden uvedkommende.

Du kan i princippet gøre dem rentefri  men jeg ville da forrente dem med en fornuftig rente så der er lidt hold i tingene. Penge mellem venner kan ofte være roden til alt ondt.

Hej og tusind tak for dit svar :) Jeg skal lige være helt med, hvad mener du med "virksomhedsordningen".

Jeg som person er momsregisteret, og det er så fra mit firma budget/konto jeg gerne vil udlåne de penge til ja, lad os bare kalde ham person-x.
Person-x har intet med mit momsregistreret firma at gøre - men jeg skal lige have styr på momsen i denne sammenhæng.

Hvis jeg overfører fx 10.000 kr. til person-x bliver personen vel ikke beskattet af de penge, fordi det er et lån, korrekt?

Lad os antage at de skal betales tilbage over 10 måneder, men hvis jeg laver 10 faktura á 1000 kr. inkl moms - skal jeg betale så moms af det beløb? I så fald vil jeg kun få 800 kr. ind og dermed have et tab?

Undskyld jeg er lidt forvirret, men vil rigtigt gerne lige have helt styr på det :) Jeg har aldrig personligt optaget et banklån, så det er måske derfor jeg lige skal have det hele banket fast med syvtommer søm :)

Jeg ved godt det er roden til alt ondt, det har også været overvejet adskillige gange - men det er heldigvis kun små penge :)

Tilmeldt 3. Jul 08
Indlæg ialt: 89
Skrevet kl. 10:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Der er ikke moms på lån.

Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :

BWise:

Hej.

Der er ikke moms på lån.

Okay, tusind tak for hjælpen :D Er det tilladt at jeg udlåner pengene gratis, altså ikke tjener penge på at låne pengene dem ud til person-x? :)

Tilmeldt 12. Feb 09
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 10:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 5 person

det er for langt ude at du er så uvidende,spørg told&skat. Generel skal du oplyse told&skat om forretningskonceptet og hvis udlåning af penge er med i konceptet, så kan det være ok. Men at betale moms af lånte penge, det ved enhver at man ikke skal. 

Tilmeldt 3. Mar 09
Indlæg ialt: 21
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for hjælpen alle sammen, jeg har løst problemet :)

Håber i alle får en henrivende dag :D

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,8 stjerner givet af 5 person

> det er for langt ude at du er så uvidende

Nej fister. Det der er for langt ude er, at du ikke bare kan svare pænt - eller holde dig væk!

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Helt enig Mikkel. Man kan godt svare pænt selvom Tabu måske ikke er helt gal på den; Skøjter man bare selv derud af, evt. ved at klamre sig til råd på Amino, kan det nemt gå galt. Man spørger jo kun om de ting man selv kan se problemer i. Et er at der ikke er moms på udlån. Man fakturerer heller ikke afdrag da det jo er afdrag.

Jeg tror ikke meget på den med at spørge Skat her. Nu ved vi ikke hvad du laver i din virksomhed men måske en god bogholder kunne være guld værd for dig.    

Hvad momsen angår handler det ikke om at Skat skal vurdere kvaliteten i dine værker. Det handler om at de skal vurdere situationen i forhold til momslovens § 13 om ydelser der er fritaget for moms.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 10. Mar 08
Indlæg ialt: 189
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
> det er for langt ude at du er så uvidende

Nej fister. Det der er for langt ude er, at du ikke bare kan svare pænt - eller holde dig væk!

Jeg var også næsten så uvidende som kinnaj, det er kun fordi min revisor krævede/udbad at jeg i formålet til mit aps indskrev noget om at drive finansvirksomhed, at jeg lærte lidt. Om jeg husker rigtigt mente min revisor at hvis man som anpartsselskab vil låne penge ud, så skal det stå i formålet. Jeg siger ikke at al udlån kræver det for alle virksomheder, men at jeg forstod det sådan, at det kræves indskrevet i formålsparagraffen for ApS og A/S hvis der skal lånes ud til private, men spørg din revisor.

Jeg synes det var et godt spørgsmål af kinnaj

"Alle klare hoveder gentager siden Bacon, at der ikke er anden virkelig erkendelse end den, der hviler på iagttagne kendsgerninger." Bookmaker guide
Side 1 ud af 3 (27 indlæg)