Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat/moms på Microstock-forretning?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Glostrup
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminofolk.

 

Jeg har søgt lidt i forummet, men kunne ikke finde noget indlæg, der matchede mit spørgsmål.

Min sag er den, at jeg i de seneste par måneder har uploadet illustrationer til diverse microstock-sider på nettet, hvilket efterhånden giver halvstore summer månedligt.

Da min udgiftsfri "forretning", og dermed mine indtægter, vokser hele tiden, kan jeg aldrig forudsige næste måneds løn, og derfor ved jeg intet om, hvad min årsindtægt måtte være.

 

Hvordan skal jeg indberette dette til SKAT? Og hvad med moms, er jeg fritaget for at skulle betale moms, da mit arbejde omfattes af reglerne om "kunstner"-moms? Jeg regner stærkt med, at jeg kommer til at tjene 50.000 på et år (lidt over 4000 om måneden), men hvordan i alverden finder jeg ud af, hvor meget jeg skal betale til skat? Og hvor stort er mit personfradrag?

Skal jeg evt. arrangere en personlig samtale med en fra SKAT, da mit arbejde er lidt "skævt" i forhold til andre jobs, hvor indkomsten er lidt mere forudsigelig - eller har nogle her inde fra oplevet noget lignende, evt. webdesignere, der aldrig ved hvornår og hvor stort næste job bliver?

 

MVH

Thomas Amby

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 08:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil umiddelbart mene at du er fritaget for moms men det afhænger meget af om det er egne illustrationer du uploader og om vi taler grafik eller kunst. Det sidste kan være ret svært at afgøre. Så eventuelt et bindende svar ved skat. Det koster 300 kr.

Hvad skatten angår så er dine forhold med varierende indkomst ikke meget anderledes end mange andre selvstændigt erhvervsdrivendes. Hvis du kun tjener 50.000 -100.000 kr. om året kunne du forskudsregistrere dig med et symbolsk overskud på  10.000 og derefter foretage frivillig indbetaling ved årets udgang eller - for op til 40.000 kr.s vedkommende - lave en frivillig indbetaling  inden 30/6 året efter.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Glostrup
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad vil det sige, at jeg forskudsregistrerer mig med et symbolsk overskud? Jeg er meget ny på området (jeg har aldrig før tjent nok penge til at skulle betale skat), så jeg ved simpelthen ikke, hvor og hvordan jeg skal tage fat.

Hvad ang. kunst/grafik: Skal der helt alvorligt sidde en person og kigge på mine illustrationer for at vurdere, om det er "kunst" eller "blot grafik" ? Det lyder som lidt af en gråzone - jeg laver jo både designs, som vel sagtens går under betegnelsen "grafik", samt tegninger i forskellige stilarter, som nogen vel kunne tolke som "kunst" - fælles er, at AL materialet er noget, jeg selv laver fra bunden (det er simpelthen et krav fra microstock-siderne) - ikke engang silhouetter skærer jeg ud fra fotos, jeg ikke selv har taget.

Fra Glostrup
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nu talt med en revisor, som sagde, at det var en gråzone. Han var dog ret overbevist om at der ikke skulle momses, hvad jeg senere har fået bekræftet af Yuri Arcurs (dansk topsælger i microstock-branchen). Så hvis der skulle være andre derude, der leder efter svar: Microstock indkomst skal ikke momses!

Jeg har dog et andet spørgsmål - ang. skat. Ham revisoren jeg snakkede med, fortalte mig lidt om, hvordan jeg skulle lave regnskab: Datoer i en kolonne, indkomst i dollars ud for hver dag, og så regnet om til DKK via gennemsnitskursen for den måned, man laver regnskab for. Således kan man hive pengene hjem når kursen er høj, og få en lille gevinst (der dog også skal beskattes)

Men når jeg får konverteret min indkomst fra USD til DKK (via Paypal eller Payoneer), er der jo et transaktionsgebyr på 3-4 %. Dvs. at den indkomst der står i mit regnskab jo ikke er lig med den indkomst jeg kommer til at stå med i hånden i sidste ende. Mit spørgsmål er så: Hvilket beløb skal beskattes? Beløbet i regnskabet, eller det beløb, jeg rent faktisk får udbetalt?

Jeg tager op i borgerservice på tors, men jeg vil gerne have så meget klar som muligt inden da, så det ville være fedt hvis nogen kunne svare!

 

MVH

Thomas Amby

 

Fra Tranekær
Tilmeldt 27. Jan 09
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Thomas, jeg ved det er en gammel tråd, men fandt du nogensinde helt klare regler og vil du dele dem? Jeg er stadig microstock novice, men har tænkt mig at bruge mere tid på det snart.

De bedste hilsner Tamara

Fra Glostrup
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 18:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tamara,

Jeg er ikke selv hård til regnskab/bogføring, så jeg valgte simpelthen den løsning at få en freelance bogholder til at ordne mit moms- og årsregnskab. Jeg synes sagen bliver ekstra kringlet af at vi som microstockere modtager vores betaling (royalties) i EUR, USD og GBP, og over flere "steps" (microstock-agency > PayPal/Moneybookers > dansk bankkonto - med diverse gebyrer pålagt undervejs - hvornår er et salg et salg, og hvilken kurs regner vi med?) Jeg skal til at finde en ny bogholder til mit 2011 regnskab, da jeg simpelthen ikke selv magter opgaven.

Inden jeg kom til den konklusion at jeg blev nødt til at betale for regnskabet forhørte jeg mig hos SKAT og hos en revisor, og jeg syntes deres svar var i øst og vest. Måske var jeg bare uheldig...

Moms indberetter jeg dog selv halvårligt. Der er nemlig IKKE moms på royalties/microstock, og jeg indberetter kun salgsmoms når jeg en sjælden gang imellem har en dansk kunde der skal have lavet noget custom. Det havde været et værre rod ellers, da vi jo ikke aner hvem der køber vores ting og hvor i verden de køber fra.

Jeg betaler B-skat over 10 rater årligt og justerer selv min forskudsopgørelse en gang imellem hvis jeg kan se at jeg over de sidste X antal måneder gennemsnitligt har tjent mere eller mindre end forventet.

Ved ikke om det hjalp, men ellers er du velkommen til at spørge ind :-)

Thomas

Fra Tranekær
Tilmeldt 27. Jan 09
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Ouh kære Thomas, tusind tak for svar. Det havde jeg slet ikke set. Det hjalp meget at høre fra en der sidder i samme situation. Jeg vender lige tilbage med hvordan jeg løser det. Måske kan vi blive klogere sammen. Jeg arbejder fuldstændig som dig. Med ti rater, hjælp af bogholder osv. Jeg er godt nok også træt af de forskellige kurser og jeg har valgt helt at ignorere det og bare notere ned i en statistik hvor meget jeg tjener hvor. At kurserne så ændre sig når der er udbetaling kan jeg vitterligt ikke gøre noget ved. Men jeg kan godt se at skat ikke kan bruge det som et svar. Som sagt, vender tilbage

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

kursforskellene når du modtager betaling tager du bare som kursgevinst eller kurstab så du kan stemme banken af.

Håber I har ramt rigtigt med momsbetragtningen, har ikke årsag til at mene hverken det ene eller andet, blot at det jo ikke er sjovt hvis skat mener man er momspligtig og man ikke har opkrævet moms - der vil et klart spørgsmål til skat.dk og et bindende svar være trygt under hovedpuden

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Glostrup
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Cookie,

Tak for svaret. Angående din overvejelse vedr. moms; ja, det håber jeg naturligvis også.

Men jeg har ærligt talt også svært ved at forestille mig andet, da vi som microstock illustratorer/fotografer ingen mulighed har for at opkræve moms.

Vi arbejder gennem bureauer, som udbetaler os vores beskedne andel af salget, og vi har på intet tidspunkt kontakt med kunden - vi ved aldrig hvem der køber og bruger vores materiale, og vi aner ikke hvor i verden de kommer fra.

Vi har med andre ord ingen idé om, hvem vi i givet fald skal opkræve moms af, og vi skriver hverken faktura til bureau, kunde eller tredjepart - vi modtager bare vores "løn" af bureaet, om man vil.

Mvh

Thomas

Fra Glostrup
Tilmeldt 27. Nov 08
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forhørte mig iøvrigt i sin tid af verdens førende microstock-fotograf omkring moms-spørgsmålet, og han kunne fortælle mig at der ikke påregnes salgsmoms af microstock-indtægter (og han er tilfældigvis dansker og opererer fra Danmark, så vores forhold må nødvendigvis være de samme)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)