Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Regler omkring biler med gul/hvid nummerplade

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har et spørgsmål af ren nysgerrighed.

Jeg kender til reglerne for privat eller firma hvidplade biler, og jeg kender også til regner for gulpladebiler,

men har egentlig aldrig helt sat mig ind i dem som er begge dele, hvad må man egentlig trække fra og hvordan må de bruges ?

Hilsen Anne

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvaed mener du med dem som er begge dele Anne ? Samtidig er der jo flere ting i det. Taler vi moms eller skat (vi taler vel begge dele), løbende drift eller køb og biler over eller under 3 tons (relevant når vi taler gulpladebiler).

Men helt overordnet kan man sige at det skattemæssigt er underordnet om det er en hvid- eller gulpladebil hvorimod der momsmæssigt er forskel vedrørende de løbende driftsudgifter. "Taler vi biler over 3 tons er der særlige regler for beskatning af privat kørsel". Rettelse: Nej det er hvor bilen er specialindrettet og det kommer du nok ikke ud i (typisk "håndværkerbiler).     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 13:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent,

Ja jeg udtrykte mig nok ikke klart nok.

Jeg har som selvstændig tre muligheder for at have bil...

Enten som jeg gør nu, kører i en privat bil og lader mit firma betale mig statens takst for den kørsel jeg foretager mig i arbejdsøjemed.

Eller at købe en bil over firmaet, som er ren gulpladebil, hvilket vil sige at jeg har momsfradrag på køb,kørsel og drift, og udelukkende kun kan bruge den i arbejdsøjemed.

Men der er også en mulighed for at købe en bil på gule plader men med en hvid markat der gør at jeg kan bruge den privat også, der kender jeg ikke reglerne for momsfradrag, retten til afskrivninger på bilen og lignende. Jeg går ud fra at der må være anderledes regelsæt for denne metode kontra den med ren gulplade, ellers ville alle jo vælge denne løsning fremfor at kun have gulplade. Det er her at jeg ikke kender forskellen og gerne vil kende denne ?

Hilsen Anne

 

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

OK så er jeg med.

Hvis vi går ud fra at du også vil anvende bilen privat er der følgende muligheder

1) Køb af bil privat. Der oppebæres skattefri kilometergodtgørelse (eller foretages fradrag med satserne) hvis det er en personlig virksomhed

2) Køb af bil i virksomheden. Beskatning af fri bil.  Ikke fradrag for købsmoms men fradrag for moms på løbende driftsudgifter, hvis det er en gulpladebil.

Dvs. skattemæssigt er det uden betydning om bilen er på hvide plader eller gule plader hvis du også anvender den privat.  Lader du dig beskatte af værdi af fri bil er der skattemæssigt 100% fradrag for udgifter og afskrivning i virksomheden.

Nu ved jeg ikke hvor meget du kører om året og hvordan kørslen fordeler sig. Taler vi om en bil omkring 160.000 kr. eller derovre hvor du kører meget privat og lidt erhvervsmæssigt er det en fordel at have den som fri bil.   Kører du derimod mest erhvervsmæssigt og taler vi om en billigere bil - uden meget store reparationsudgifter - er der mest som taler for godtgørelsesmodellen. I tvivlstilfælde vælger man fri bil modellen, da den er mindst administrativt krævende og kommer der en stor reparationsudgift er man "dækket ind".

Anvendes bilen kun erhvervsmæssigt er der jo fuldt momsfradrag både på køb og drift, og du vil have lidt nemmere ved at komme igennem med et synspunkt om 100% erhvervsmæssig kørsel overfor Skat når der er tale om en gulpladebil, men her husstanden i realiteten have en bil mere for at kunne forsvare 100% erhvervsmæssig kørsel .

Taler vi om en bil over 3 tons (typisk en 4 hjulstrækker) er der delvist fradrag for momsudgifterne på driften og ellers er det som ovenfor.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

"Taler vi biler over 3 tons er der særlige regler for beskatning af privat kørsel". Rettelse: Nej det er hvor bilen er specialindrettet og det kommer du nok ikke ud i (typisk "håndværkerbiler).     

Er der nogen der ved hvad de særlige regler går ud på??? skat kan ikke svare!
Jeg har ikke kunne finde dem på skat.dk, men de står nævnt her

"Du og dine medarbejdere skal ikke betale skat af fri bil, hvis bilen ikke kan bruges som alternativ til en privat bil. Særlige køretøjer, herunder kranvogne og visse værkstedsbiler med fastmonterede hylder, kan altså ikke beskattes som fri bil, men efter særlige regler."

Helt specifikt drejer det sig om en specialindrettet gulplade bil, over 3 tons, som skal bruges privat (dvs. ikke i relation til erhvervsmæssig kørsel eller imellem hjem og arbejde)

Håber at der nogen der ved hvad de særlige regler drejer sig om??

Alt om både i Danmark

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg læser det sådan at den også skal bruges privat. Var der ingen erhvervsmæssig kørsel var der jo næppe nogen grund til at den var specialindrettet. Big Smile

Det man taler om når vi taler om privat kørsel i en specialindrettet varebil er

1. Privat kørsel mellem hjem-arbejde beskattes ikke.

2. Svinkeærinder i forbindelse med erhvervsmæssig kørsel beskattes heller ikke i det omfang kørslen ikke udgør mere end 1.000 km. årligt. Kørsel herudover beskattes med statens takster (kilometergodgørelsen).

3. Privat kørsel iøvrigt = Markedslejebeskatning. Sidstnævnte kørsel som jo er relevant for dig står der faktisk ikke så meget om. Hvad er markedslejen. Det er efter praksis det beløb det vil koste at leje en bil med tilsvarende anvendelsesmuligheder. Det er jo rigtig mange penge hvis du regner med 3-500 kr. om dagen, men i praksis vil man muligvis hense til hvad det ville koste dig at lease en tilsvarende bil med tillæg af driftsudgifter. R

Rent administrativt kunne man også forestille sig at man lavede en alm. fri bil beskatning. Det vi taler om her er jo biler der fordi de er specialindrettet ikke kan siges at være et alternativ til privat kørsel. Min opfattelse er at hvis en specialindrettet varebil anvendes kontinuerligt og varigt anvendes til privat kørsel så udgør den jo rent faktisk et alternativ til en privatbil hvorved man falder tilbage på  fri bil beskatningen.  Det er også hvad jeg i sin tid skrev i . HLB's (Beierholms) bilbog. Det står der stadig den dag i dag og der er aldrig nogen, pressen o.l., som har anfægtet det.

Når jeg siger min opfattelse så er det fordi jeg ikke har situationen i praksis (fordi de fleste der kører i specialindrettede biler kører dem enten 100% privat eller med pkt. 1 og 2 kørsel. Du kunne evt. anmode om et bindende svar fra Skat.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent

Tak for dit svar.

Men kan man ikke forvente at når skat skriver beskatning efter "særlige regler", at de regler så eksisterer?

Eller de "særlige regler" er måske netop dit punkt 3?

Alt om både i Danmark

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan du faktisk godt sige ja: Ved særlige regler i relation til privat kørsel og specialindrettede varebiler forstås

  • at man kan køre mellem hjemmet og arbejdspladsen uden at det medfører beskatning af privat kørsel.
  • at man kan hente børn, foretage svinkeærinder m.v. op til de 1.000 km. uden beskatning når det sker i forbindelse med erhvervsmæssig kørsel.
  • at man kan undgå den såkaldte rådighedsbeskatning hvor man for en alm.bil bliver beskattet blot anses at stå til rådighed for (muliggører)  privat kørsel.
  • at man kan nøjes med at blive beskattet alene på grundlag af den faktiske anvendelse. Dvs. anvender man kun bilen 5 dage erhvervsmæssigt om året kan man nøjes med at blive beskattet af 5 x 400 kr. eller hvad det nu koster at leje en tilsvarende bil for en dag. Med den alm. bil er det mere enten eller. Dvs. ingen beskatning eller beskatning hele året.

I relation til sidstnævnte skal man iøvrigt være opmærksom på de nye regler om at man kan købe et dagsbevis og derved bruge bilen privat lovligt (op til 20 dage årligt) selvom der er foretaget momsfradrag ved købet.     

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Horsens
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 626
Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for forklaringen

Alt om både i Danmark

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)