Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål om domæne...

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Indlæg ialt: 602
Skrevet kl. 23:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer,

Jeg sidder med en sag, der på den ene side ikke er livsvigtig for mig, men på den anden side principiel. Den er således:

Jeg registrerede 6. oktober 2003 domænenavnet www.tropefisk.dk og oprettede en e-shop. På daværende tidspunkt var jeg uvidende om, at en anden person allerede tilbage i december 2000 havde registreret samme navn bare i ental (med endelsen "en") -og min uvidenhed er selvfølgelig ingen undskyldning.

I 2005 gør en kunde mig første gang opmærksom på, at sidstnævnte domænenavn bliver brugt indenfor samme branche som min.Slår jeg domænenavnet op på www.archive.org (se http://web.archive.org/web/*/http://www.tropefisken.dk) fremgår det tydeligt, at netop i september 2004 påbegyndte ejeren af domænenavnet at udvikle indholdet på domænet indenfor samme branche som os.

Mit spørgsmål er nu: Kan jeg på nogen måde gøre mig forhåbninger om at vinde rettet til brugen af domænenavnet, som der stadig ikke er nogen som helst funktionelt på?

Jeg vil naturligvis tage en drøftelse med manden forinden jeg gør noget som helst, men vil gerne være velforberedt - derfor stiller jeg spørgsmålet her.





 





 





Fra Lemvig
Tilmeldt 14. Feb 06
Indlæg ialt: 623
Skrevet kl. 23:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Du kan ikke regne med archive.org...
Deres bot kan ha været bannet fra siden eks via robots.txt


Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Det tror jeg desværre ikke du skal gøre dig nogen forhåbninger om, din sag er i hvert fald meget svag set fra mit synspunkt.

Alene det at vedkommende havde registreret domænet før du registrerede dit samt før din virksomhed blev oprettet, stiller dig allerede i en meget dårlig situation. Ligeledes er der tale om et almindeligt ord, det gør det ikke meget nemmere.

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 00:50
Hvor mange stjerner giver du? :
For det første, så nej. Det er et alment ord og det er direkte beskrivende for den branche i begge driver forretning under.

For det andet, så hvorfor? Dit domænenavn er ubetinget det bedste og det er kun til din fordel hvis han begynder at drive forretning, da du sikkert vil modtage type-in-traffic på hans bekostning. Det er samme princip som hvis man har et .com domæne og en anden plagierer med et .net eller .org - det kan bedst betale sig ikke at gøre noget ved det.
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 01:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Worst-case-senario så bliver han sur på dig og forlanger dit domænet...
aner ikke om det overhovedet ville kunne lade sig gøre, men han kom
først

Hvis du endelig vil gøre noget, så prøv at købe domænet uden
overhovedet at tænke på at bruge "trusler" om jura, advokater mm. Hvis
du vil holde prisen på hans domæne nede så brug en ståmand til at
kontakte og forhandle prisen på domænet. Jeg har gjort det et par gange
for et par kunder og jeg tror det holdt prisen godt nede. De fleste
tror at det at eje et domæne skal være lig en guldmine og hvis han kan
se at du allerede har en velfungerende shop og derfor MÅ HAVE hans
domæne, ja så behøver man ikke have mange lange uddannelser for at se
hvilke prisniveau han vi forsøge at indhente.

Held og lykke med det.


Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 30. Mar 06
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 07:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/26/2006 11:37:33 PM Forfatter:Kim Gam-Jensen
Hej Aminoer,

Jeg sidder med en sag, der på den ene side ikke er livsvigtig for mig, men på den anden side principiel. Den er således:

Jeg registrerede 6. oktober 2003 domænenavnet www.tropefisk.dk og oprettede en e-shop. På daværende tidspunkt var jeg uvidende om, at en anden person allerede tilbage i december 2000 havde registreret samme navn bare i ental (med endelsen ''en'') -og min uvidenhed er selvfølgelig ingen undskyldning.

I 2005 gør en kunde mig første gang opmærksom på, at sidstnævnte domænenavn bliver brugt indenfor samme branche som min.Slår jeg domænenavnet op på www.archive.org (se http://web.archive.org/web/*/http://www.tropefisken.dk) fremgår det tydeligt, at netop i september 2004 påbegyndte ejeren af domænenavnet at udvikle indholdet på domænet indenfor samme branche som os.

Mit spørgsmål er nu: Kan jeg på nogen måde gøre mig forhåbninger om at vinde rettet til brugen af domænenavnet, som der stadig ikke er nogen som helst funktionelt på?

Jeg vil naturligvis tage en drøftelse med manden forinden jeg gør noget som helst, men vil gerne være velforberedt - derfor stiller jeg spørgsmålet her.




 

Utroligt som folk tror de kan snuppe andre folks retsmæssige domæner. Ejeren af tropefisken.dk har registeret sit domæne 3 år før dig. Medmindre dit firma er registreret med varemærke før han registrerede sit domæne, kan du intet gøre. Derimod kan han gøre krav på dit domæne. Og det håber jeg egentlig han gør, siden du nu vil forsøge at fratvinge ans retsmæssige domæne med et generisk ord fra ham. Jeg overvejer at skrive en email til ham med instrukser om hvordan han undgår dit krav og derefter kan gøre modkrav.

 

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Ro på

Han spørger jo bare til hvad han kan gøre, og om han har nogle rettigheder.

Det er korrekt at han ikke har nogen juridisk ret til domænet, men
derfor kan jeg da godt forstå at det er fustrerende at opdage at andre
driver lignende virksomhed under næsten samme navn. Tilsyneladende
startede tropefisk.dk selve forretningen før tropefisken.dk
og hvis han i sin tid registrerede firmanavnet tropefisk som Reg
varemærke, så vil jeg mene at han har retten til at drive forretning
under det navn og at andre ikke må lukrerer på det.


Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra Århus
Tilmeldt 23. Feb 06
Indlæg ialt: 1928
Fra  Userturn Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Kim. Det er jo altid en træls sag - især når man føler domænet hører bedst til hos en selv.

Det jeg syntes du skal prøve - er at kontakte Scan-Aqua, tlf +45 98 63 44 44 og snakke med dem om det. Sådan som jeg kan se det så er der noget mere gang i din webshop, end i deres - derfor så prøv at forklare dem, at det kun vil være skidt for dem selv - da du har en størrer velfungerende webshop online, som deres målgruppe altid vil relatere til. Måske du kunne foreslå dem et andet ledigt domænenavn, og evt. få lov til at købe det gamle... Tag chancen - du kan jo kun få et nej ;-)

// Jesper Skov

 

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Utroligt som folk tror de kan snuppe andre folks
retsmæssige domæner. Ejeren af tropefisken.dk har registeret sit domæne
3 år før dig. Medmindre dit firma er registreret med varemærke før han
registrerede sit domæne, kan du intet gøre. Derimod kan han gøre krav
på dit domæne. Og det håber jeg egentlig han gør, siden du nu vil
forsøge at fratvinge ans retsmæssige domæne med et generisk ord fra
ham. Jeg overvejer at skrive en email til ham med instrukser om hvordan
han undgår dit krav og derefter kan gøre modkrav.


Klap lige hesten :) manden er jo fornuftig at spørge, lige netop da han ikke ved om domænet er den pågældende ejers retsmæssigt. Det bør han ikke straffes for at stille spørgsmålstegn ved.

Endvidere ville tropefisken.dk heller aldrig kunne vinde en sag om at få tropefisk.dk som forholdene ser ud i denne her sag.
I øvrigt behøver man ikke at have registreret et varemærke før et domæne er blevet registreret for at have ret til det, et ganske almindeligt registreret firmanavn ville være nok (men nu hedder Kim''s firma ikke tropefisken og er ikke registreret før 2000, så det er underordnet i det her tilfælde).
Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 11:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/27/2006 8:45:32 AM
Forfatter: Nicolai Lønne
Ro på
Tilsyneladende
startede tropefisk.dk selve forretningen før tropefisken.dk
og hvis han i sin tid registrerede firmanavnet tropefisk som Reg
varemærke, så vil jeg mene at han har retten til at drive forretning
under det navn og at andre ikke må lukrerer på det.


Vil du også mene at hvis TDC registrerede ordet ''internetudbyder'' så har de retten til det ord og at andre ikke må lukrere på det? ;)

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)