Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontanthjælp "Virksomhed"

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Agger:

Det ikke et webshop jeg kunne leve på, bare et fritid. Hvis i forstår.

 

Ved ikke om jeg skal ringe ned til min sagsbehandler eller ?

Uanset om du "bare" vil have en webshop som ikke giver så meget arbejde at du kan styre den i din fritid, vil den alligevel give dig en indtægt og den indtægt SKAL du oplyse kommunen om at du får.

Så svaret på dit spørgsmål er JA, du SKAL kontakte din sagsbehandler og finde ud af hvad du må eller ikke må.

Held og lykke fremover - og skriv gerne hvilken besked du fik tilbage fra din sagsbehandler, der er sikkert andre der ogs kan bruge svaret Smile

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg bliver lidt forvirret, når jeg ser at flere på kontanthjælp har kunne have et firma ved siden af, mod en modregning i hjælpen. Jeg er nemlig blevet informeret meget præcist, at alle med et CVR nummer ikke kan gå på kommunen og modtage kontanthjælp.... Har jeg misforstået noget eller blot blevet misinformeret ?

Hilsen Anne

 

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Anne:
Jeg er nemlig blevet informeret meget præcist, at alle med et CVR nummer ikke kan gå på kommunen og modtage kontanthjælp.... Har jeg misforstået noget eller blot blevet misinformeret ?

For at være helt ærligt har jeg stadig ikke fundet PRÆCIS hvad loven siger i forhold til kontanthjælp og eget firma med CVR nummer, så jeg synes du skal kontakte en sagsbehandler som står for kontanthjælp i din kommune og bede om at få skriftligt hvilke regler der gælder i forhold til lovgivningen.

Derefter håber jeg du vil skrive svaret herinde, så vi andre kan blive klogere.

Det jeg selv oplevede dengang jeg var på kontanthjælp (og jeg havde ikke firma ved siden af) var at sagsbehandlerne ikke rigtig kendte reglerne og i stedet for at give mig et klart svar, kopierede de mere eller mindre hele lovgivningen på området og så kunne jeg selv gå i gang med at læse og fortolke, og det er jo ikke helt fair.

 

 

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 13:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Birgit - Min-mave.dk:

Anne:
Jeg er nemlig blevet informeret meget præcist, at alle med et CVR nummer ikke kan gå på kommunen og modtage kontanthjælp.... Har jeg misforstået noget eller blot blevet misinformeret ?

For at være helt ærligt har jeg stadig ikke fundet PRÆCIS hvad loven siger i forhold til kontanthjælp og eget firma med CVR nummer, ...

Man kan jo altid prøve, men det lyder helt uforeneligt med lovens intentioner og ord. Hvis man er selvstændig er man pr. defination ikke ledig. Man skal derudover være aktivt jobsøgende og indstillet på at tage job med dags varsel på kontanthjælp, hvilket jo heller ikke harmonerer med at være selvstændig.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 09
Indlæg ialt: 217
Skrevet kl. 13:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birgit,

Det er nok typisk, ressorcerne er der ikke, så værsgo her er lovgivningen, gå så hjem og læs selv :-(

Nu situationen med kontanthjælp ikke aktuel for mig, men er det et issue der ikke helt er klarhed over, så kunne det være interessant at finde ud af det, lykkes det skal jeg bestemt nok informere videre.

Hilsen Anne

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 13:56
Hvor mange stjerner giver du? :

udvikler:

Man kan jo altid prøve, men det lyder helt uforeneligt med lovens intentioner og ord. Hvis man er selvstændig er man pr. defination ikke ledig. Man skal derudover være aktivt jobsøgende og indstillet på at tage job med dags varsel på kontanthjælp, hvilket jo heller ikke harmonerer med at være selvstændig.

Jeg har et hold venner som rent faktisk oprettede virksomhed mens de begge var på kontanthjælp, og deres sagsbehandler har hele tiden trukket deres omsætning fra deres kontanthjælp.

Så derfor var det endnu mere forvirrende når min sagsbehandler sagde at det slet ikke kunne lade sig gøre. Og da jeg i forvejen slåssede med en hulens masse personlige problemer med både mig selv og mine børn, så havde jeg ikke overskuddet til at undersøge det nærmere.

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Anne:

Det er nok typisk, ressorcerne er der ikke, så værsgo her er lovgivningen, gå så hjem og læs selv :-(

Jeg ved ikke om det rent faktisk var derfor, eller om det var fordi de sagsbehandlere jeg havde med at gøre heller ikke vidste præcis hvad lovgivningen egentlig sagde på området.

Jeg har også fået noget forkert at vide da jeg blev gravid og min kommune ikke ville se mig som selvforsørgende før jeg hade født, mens lovgivningen siger at en gravid allerede er det fra kvinden er mere end 12 uger henne i graviditeten.

Det kan jo ikke passe at man skal stille spørgsmålstegn ved alt fra systemet, men måske har jeg bare været frygtelig uheldig, så jeg nu nærmere er blevet "paraniod" overfor alt hvad jeg får at vide fra deres side. 

Nogle gange virkede de ret forvirrede, og nå ja, jeg var jo en af de klienter de ikke kunne andet end elkse at hade, fordi jeg gang på gang vendte tilbage med spørgsmål som måske kunne få mig ud af kontanthjælpssystemet.

Men hjælpe mig var desværre det sidste de kunne eller ville gøre.

Jeg stod ovenikøbet med et firma der gerne ville ansætte mig som redaktør på Min-mave, men fordi jeg har en fysisk sygdom - en nervebetændelse - ville de have jeg skulle i arbejdsprævning først. Havde jeg ikke være syg, fik jeg at vide at jeg havde fået  løntilskud uden yderligere spørgsmål.

Så min konklusion må være at de hellere vil hjælpe en rask person på kontanthjælp ud, end en person der fejler noget fysisk.

Og det giver ikke mening i min verden. Umiddelbart vil jeg sige at det er den syge person der har brug for "lidt" mere hjælp for at komme tilbage på arbejdsmarkedet.

Tilmeldt 12. Feb 16
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 17:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Birgit.

Jeg fik lige læst dit indslag og det var,super godt og en hjælp, for jeg står nøjagtige med samme situation. Men drømmen om at blive selvstændig er stor, så skal man også tro på det. Tillykke med din sejr.

KH Marlena

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)