Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kontanthjælp "Virksomhed"

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 5. Jan 07
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

 

Hvis man er på Kontanthjælp, må man så gerne starte en webshop op , eller hvordan funger det helt?. Nogle som kender reglerne.

 

Tak for svar ;)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 16:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror at du skal snakke med dem på dit jobcener, eller hvad det nu hedder. De kender reglerne og du skal ikke risikere at lave nogle 'fodfejl' i den sammenhæng ;o)

Jack

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Fra Randers
Tilmeldt 4. Jul 08
Indlæg ialt: 921
Fra  SeoGeek.dk ™ Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Så længe du er på kontanthjælp kan du ikke have en bi-indtægt uden at det trækkes fra kontanthjælpen

Officewarrior.dk  Mens Accessories

 

Fra St Merløse
Tilmeldt 2. Dec 07
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:07
Hvor mange stjerner giver du? :

al indtjening bliver trukket fra kontanthjælpen. du skal også stå til rådighed for arbejdsmarkedet, og det betyder at du ikke må arbejde på din private virksomhed i dagtimerne.

jeg sidder selv på kontanthjælp og overvejer hvordan det bedst kan lade sig gøre at få en virksomhed op at køre uden at risikere at stå helt uden indtjening i alt for lang tid,  fra at man holder op med at få kontanthjælp, til man får en indtjening fra egen virksomhed...

jeg mener dog, at hvis du bare ikke tjener noget, kan du godt så småt forberede opstart imens du er på kontanthjælp. du skal bare stå til rådighed, hvis de finder på nogen aktivering for dej. men jeg skal til jobcenter mand og spørge mere ind til det.

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Uanset hvilken forretning du ønsker at starte op vil jeg anbefale dig at snakke med din sagsbehandler omkring reglerne. For at være helt ærligt ved jeg ikke hvilke regler der gælder for lige præcis dig, for jeg har desværre oplevet at kommunen ikke lige helt fulgte loven overfor mig, og dermed aldrig rigtig fortalte mig sandheden omkring indtjening når man er på kontanthjælp.

Det jeg fandt ud af selv dengang var at man skulle modregne alt sin indtægt i kontanthjælpen, dog fik man lov tll at beholde 12 kr som man ikke skulle modregne men selvfølgelig skulle man stadig betale skat af beløbet. De beløb kommunen regnede med var ikke overskud i virksomheden men udelukkende indkomst, så derfor havde man ikke mulighed for at trække sine udgifter fra beløbet INDEN det blev indberettet.

Man må ikke have en formue over 10.000 kr og derfor har man ikke mulighed for at låne penge til varelager, webshop design eller andet som man oftest har brug for som iværksætter - og det er jo en udfordring i sig selv.

På et tidspunkt var jeg SÅ ked af min situation på kontanthjælp at jeg sagde til min sagsbehandler at så ville jeg tage chancen, blive selvstændig og hoppe ud i det også måtte jeg se hvor meget jeg fik ind hver måned - svaret var at det kunne jeg bare gøre, men at jeg hver eneste måned ville blive bedømt om de mente jeg tjente nok til at jeg ikke længere var berettiget til at modtage kontanthjælp.

Dette beløb var hun så sød at oplyse var faktisk det samme som jeg fik brutto i kontanthjælpen og der var ikke taget højde for at der også skulle betales moms og andre udgifter hver måned.

Alt i alt en håbløs situation.

Så til sidst fik jeg simpelthen nok af systemet, jeg orkede ikke at kæmpe med deres umulige regler og besluttede mig for at hoppe ud i det at blive iværksætter, ingen hjælp var der at hente nogen steder fra, så det føltes egentlig som at gå med bind for øjnene ud i det ukendte. Jeg håbede virkelig at jeg ikke måtte tilbage i systemet for det er da godt nok en af det værste oplevelser jeg har været ude for.

Jeg ved ikke hvor mange gange jeg har haft samtaler med dem for at komme ud af systemet, og selv om firmaer gerne ville ansætte mig på Min-mave, eller f.eks. personale på AF opfordrede kommunen til at hjælpe mig med opstart af eget firma, var kommunen ikke til at hugge eller stikke i.

Om 6 dage har jeg været selstændig i 3 år, og beslutningen om at springe ud er en af de bedste jeg nogensinde har truffet.

 

Få som sagt en god snak med din sagsbehandler/Jobformidlingen eller hvem der er ansvarlig for udbetaling af din kontanthjælp og eller din aktivering/jobtilbud. Få ALT på skrift og nægter de dig noget som du rent faktisk er berettiget til ifølge loven som HUSK at anke afgørelsen.

Jeg er ked af at jeg ikke selv havde kræfterne til at gøre det dengang, for jeg er faktisk ret sikker på at jeg i mange tilfælde ville have fået medhold. Det jeg fik at vide og sådan som paragrafferne lyder i loven var ikke helt det samme.  

 

Held og lykke - jeg glæder mig til at høre hvordan det kommer til at gå for dig fremover. Det kan godt lade sig gøre, men det kræver blod, sved og tårer at nå dertil.

Fra Randers
Tilmeldt 4. Jul 08
Indlæg ialt: 921
Fra  SeoGeek.dk ™ Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Officewarrior.dk  Mens Accessories

 

Fra Skagen
Tilmeldt 5. Apr 08
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med dig,

Det med at være i "systemet" er jo ALTID noget lort.

Og at "slås"  med systemet som birgitte skriver hun ville ønske hun havde gjort, er (hvis du spørger mig) SPILD af gode kræfter. Brug dog kræfterne på enten at finde et arbejde, eller få dit website op at stå, der er vel ingen der kan se hvad du bruger tiden på så længe det ikke er lagt  ud på nettet.

Og det er vel til at forstå at de "skære" i kontant hjælpen hvis du begynder at tjene penge? Godt så ;)

Det bedste råd må være, find et arbejde så du kan holde foden fra døren, og start så op stille og roligt, hvor det bliver en overgang fra et alm. arbejde til du kan leve af dit eget website.

God fornøjelse, og held og lykke :)

Dbh

Morten.

www.vitalcoaching.dk

 

Opsætning af wordpress, som cms eller blog:

Wordpress Academy

Fra Farum
Tilmeldt 9. Dec 06
Indlæg ialt: 1044
Skrevet kl. 21:35
Hvor mange stjerner giver du? :

mortenfa:

Og at "slås"  med systemet som birgitte skriver hun ville ønske hun havde gjort, er (hvis du spørger mig) SPILD af gode kræfter. Brug dog kræfterne på enten at finde et arbejde, eller få dit website op at stå, der er vel ingen der kan se hvad du bruger tiden på så længe det ikke er lagt  ud på nettet.

Og det er vel til at forstå at de "skære" i kontant hjælpen hvis du begynder at tjene penge? Godt så ;)

Det bedste råd må være, find et arbejde så du kan holde foden fra døren, og start så op stille og roligt, hvor det bliver en overgang fra et alm. arbejde til du kan leve af dit eget website.

Jeg vil meget gerne uddybe hvorfor jeg mener man skal "slås" med systemet, for den eneste grund er at jeg ikke synes det er fair at sagsbehandlerne f.eks. kører efter forskellige regler - fra kommune til kommune - og generelt er det sidste jeg bryder mig om, at blive løjet for, det er nok en af de ting jeg har meget svært ved at tilgive, alt efter omstændighederne. Det værste er at finde ud af det Angry

Det er fuldt forståeligt at de skærer i kontanthjælpen men derfor behøver de vel ikke ligefrem at gøre nar af en. For som jeg ser det bliver iværksætteri igen nedgjort som om man ikke laver noget i forhold til f.eks. hvis man tog nogle timer hos den lokale gartner.

Derudover er jeg ked af at ødelægge forestillingen om at alle der er på kontanthjælp er dovne og ikke gider lave noget, for det er desværre ikke alle der "bare" kan gå ud og tage sig et arbejde - Der er desværre mange personer der havner i kontanthjælpssystemet fordi de af fysiske eller psykiske årsager ikke hører til på det "almindelige" arbejdsmarked og dermed ikke selvforskyldt er havnet på kontanthjælp.

Jeg synes det er sørgeligt at sagsbehandlerne der sidder med personerne foran sig ikke i det mindste hører på hvad de har at sige, hvorfor de sidder i stolen overfor dem og måske belønner deres initiativ på en eller anden måde i stedet for bare at prøve at hive dem længere ned i "kviksandet"  i håb om at spræller de nok, så løser sagen sig selv fordi de bliver trukket helt ned.

Jeg tror stadig på at man skal se mulighederne, IKKE begrænsningerne, og at hvis jeg fik mit ønske opfyldt ville flere komme i arbejde og få et bedre og mere indholdsrigt liv - måske ikke fuldtidsarbejde, men helt ærligt, er det nødvendigt? Er det ikke bedre at de i det mindste tjener "nogle" penge selv og dermed er delvis selvforsørgende end at føle sig som tabere og nassere på samfundet?

Og hvor samfundet rent faktisk ender med at knække disse mennesker der kæmper og kæmper for at komme ud af systemet, og i stedet for ender de med at få etiketten "han/hun gider ikke lave noget" - for initiativ bliver langtfra belønnet - tværtimod.

Tilmeldt 5. Jan 07
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 02:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Det ikke et webshop jeg kunne leve på, bare et fritid. Hvis i forstår.

 

Ved ikke om jeg skal ringe ned til min sagsbehandler eller ?

Fra Skagen
Tilmeldt 5. Apr 08
Indlæg ialt: 311
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Selvfølgelig skal du ringe og spørge hvordan det hænger sammen. for at undgå at komme i klemme.

Det værste der kan ske ved at ringe er vel, at hun siger det må du ikke?

 

God søndag ;)

Dbh

Morten.

www.vitalcoaching.dk

 

Opsætning af wordpress, som cms eller blog:

Wordpress Academy

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)