Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Danske rigmænd går konkurs på stribe

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra Sjælland
Tilmeldt 3. Oct 08
Indlæg ialt: 1462
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 2 person

Jeg ser mange ting med helt nye øjne efter at finanskrisen har taget en masse såkaldte "rigmænd" med sig i faldet.

Det er imponerende at se hvordan mange af dem har levet og investeret for lånte penge. De har virkelig været gode til at låne og overbevise de (måske) naive bankmænd.

Der skal to til en vals, og det er imponerende at en bank som f.eks. Roskilde Bank kunne og ville låne en halv milliard kr. ud til et enkelt firma uden sikkerhed.

Jeg har virkelig ændret syn på mange af dem som jeg ellers havde regnet for at være dygtige forretningsmænd. Ja nu skal jeg ikke skære alle over en kam, men jeg må da tilstå at jeg ser skævt på nogle af dem som ikke bare er gået konkurs med deres firmaer, men osse er blevet erklæret personlig konkurs.

Jeg er godt klar over at man som iværksætter skal være villig til at tage chancer og til tider satse stort, men noget tyder, efter min mening, på at både bankerne og lånerne har ladet sig forføre, eller mistet jordforbindelsen.

Titlen "bankrådgiver" er for mig blevet synonymt med ord som "vildledende" og "inhabile".

Jeg har mindre respekt for nogle af disse  tidligere "rigmænd" efter at finanskrisen har været, og stadig er, igang med den store fejekost.

Det er da altid noget at der nu bliver løftet nogle tæpper, så vi kan se hvor meget skidt der er fejet ind under.

Mvh. Rune.

 

Tilføj mig på Twitter

Fra Odense
Tilmeldt 18. Jan 09
Indlæg ialt: 558
Skrevet kl. 22:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

jeg giver dig ret så langt, at der har været mange usunde forretninger som der ny ryddes op i. Men jeg synes altså at medier og os allesammen generelt ofte glemmer alle de virksomheder som egentligt har været sunde og raske - som nu er kommet i vanskeligheder fordi de ikke kan sælge deres varer eller fordi deres kunder ikke kan betale for de varer der allerede er leveret.

Der er vel ikke mange forretningsledere med respekt for sig selv, som ikke har udnyttet forbrugsfesten de foregående 5 år. Dermed er mange virksomheder groet og har måske været nødt til at ansætte en hulens masse folk, udvide lokaler, varelager etc. Og pludselig - på få måneder!! - falder aktiviteten til det, der svarede til for 5 (eller måske 10) år siden. Hvordan skal man nogensinde kunne tilpasse virksomheden så hurtigt? Alene forrentningen af de udvidelser man har været nødt til at foretage for at følge med for 2 år siden kan sende enhver udmærket virksomhed på skråplan.

Når det er sagt, så vil jeg give dig ret i at bankrådgiverne har spillet fallit i mange tilfælde. Det er jo forrykt, hvad man hører af historier. Tænk bare hvor mange de rådede til at låne massevis af penge af dem for 2 år siden - for at sætte dem i fx. schweizer-franc. Og tænk at de nu - hvor alle de investeringer er nærmest intet værd - kræver lånene tilbagebetalt! Det er da frækt!!

Nå, men denne krise kan man jo snakke om i en uendelighed. Jeg må nok hellere stoppe nu:-)

/Rikke

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Rune,

  • Penge gør blind, og når grådigheden tager over, går forstanden ud, og når banker har det på samme måde og låner ud til gud og hver mand, så ja - så går det sku galt!

Men jeg er helt enig, der er mange folk som jeg har set utroligt meget op til, som er gået på røven. Men heldigvis er mange af dem også store nok til at tackle et nederlag, og så er der ellers op på hesten igen, men det er sku en alvorlig lærestreg at få.

Dbh Rasmus

Fra Sjælland
Tilmeldt 3. Oct 08
Indlæg ialt: 1462
Skrevet kl. 23:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikkepigen:

jeg giver dig ret så langt, at der har været mange usunde forretninger som der ny ryddes op i. Men jeg synes altså at medier og os allesammen generelt ofte glemmer alle de virksomheder som egentligt har været sunde og raske - som nu er kommet i vanskeligheder fordi de ikke kan sælge deres varer eller fordi deres kunder ikke kan betale for de varer der allerede er leveret.

Ja der er desværre mange sunde forretninger som er røget med i faldet, takket være dem som havde mistet jordforbindelsen. Jeg kender selv et par forretninger som jeg gerne havde set forsætte. Det har berørt mange og vil gøre det et stykke tid fremover.

Mvh. Rune.

 

Tilføj mig på Twitter

Fra Sjælland
Tilmeldt 3. Oct 08
Indlæg ialt: 1462
Skrevet kl. 23:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Scheuer-Larsen:

Men jeg er helt enig, der er mange folk som jeg har set utroligt meget op til, som er gået på røven. Men heldigvis er mange af dem også store nok til at tackle et nederlag, og så er der ellers op på hesten igen, men det er sku en alvorlig lærestreg at få.

Ja, jeg har bevidst ikke nævnt nogle navne, da jeg ikke vil være en af dem som står og peger fingre af enkelte personer, og det bli´r spændende at se hvem som magter at rejse sig igen. Jeg håber da at man, fra sidelinjen, lærer noget udfra alt dette.

Mvh. Rune.

 

Tilføj mig på Twitter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

På min virksomhed har de måtte fyre selvom at salget øges, men pga. kursfald har de mistet indtægt. Det er en god sund jysk koncern.

Nåh, men ellers har jeg ikke ondt af finanskrisen, og tror på at det ender frugtbart som da dotcom boblen brast. Vi får ryddet ud i skoven, så nye skud kan komme frem.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

hessellund:

På min virksomhed har de måtte fyre selvom at salget øges, men pga. kursfald har de mistet indtægt. Det er en god sund jysk koncern.

Nåh, men ellers har jeg ikke ondt af finanskrisen, og tror på at det ender frugtbart som da dotcom boblen brast. Vi får ryddet ud i skoven, så nye skud kan komme frem.

 

Ja der bliver selvfølgelig ryddet op i skoven og de brådne bær bliver sorteret fra, men jeg tror bare effekten er langt hårdere, og der er helt sikkert nogle sunde virksomheden som ryger med i svinget.

Men som jeg også har nævnt tusinde gange her på amino, så er krisen også en perfekt mulighed for at ruste sin egen virksomhed, at få indført de længe trængte effektiviseringer der har været brug for, og så er det klart at man sikkert har et par konkurrenter som ryger i vendingen også. Så jeg tror på, at dem for kigget indad og tilpasset sig, vil klare sig endnu bedre i fremtiden og stå stærkere efter krisen, end de gjorde før.

Vi kan ikke benægte krisen, men den åbner helt sikkert også op for en masse fede muligheder, det er bare om at udnytte dem =)

Dbh Rasmus

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:19
Hvor mange stjerner giver du? :

lige en vits: det er forskel på kunderådgiver og bankrådgiver. Bankrådgiveren råder til fordel for banken!

Fra Sjælland
Tilmeldt 3. Oct 08
Indlæg ialt: 1462
Skrevet kl. 23:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Scheuer-Larsen:

Vi kan ikke benægte krisen, men den åbner helt sikkert også op for en masse fede muligheder, det er bare om at udnytte dem =)

Jeg fatter heller ikke dem som benægter at der er en krise. Enten har de stor mangel på situationsfornemmelse, eller osse vil de bare ikke indse hvilken vej det går for tiden. Jeg har set et par indlæg hvoraf nogle har forsøgt at benægte at vi har en krise, det synes jeg er ufatteligt.

Mvh. Rune.

 

Tilføj mig på Twitter

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg synes da ikke, at man skal "negligere krisen", men det må gælde om også at se de positive ting, selvom det

kan være svært.

Når først opsvinget kommer igen, må vi håbe, at samme fejl ikke begåes igen.

Vi burde have lært en masse af fortiden.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)