Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er en e-butik værd? Hjælp os lige i kloge e-handel og økonomi-kloge Aminoer

Side 1 ud af 6 (60 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12288
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Amino Virksomhedsbørs sælger vi en hel del e-butikker og det er dejligt.
Men der er desværre ofte meget stor diskussion om hvad en given e-butik er værd.
Derfor vil vi lave en værdiberegner, som super enkelt kan give et fingerpeg om prisen.
Det jeg skal bruge jeres hjælp til er, at give input på faktorer der er væsentlige for beregnignen og jeres ideer om værdi. For ikke at gøre det møj besværligt, så vil jeg gerne holde mig til 5-10 parametret. Det giver selvfølgelig ikke en 100% præcis værdi, men det kan bruges som oplæg til en forhandling og dermed lette mange salg. Og dertil vil det være sjovt for mange at se hvad biksen er værd.
Så lad os gøre det super simpelt.

De ting jeg lige kan komme på af værdi:

* Omsætning (Kroner)
(Aner det ikke)

* Omsætning (Stigende eller faldende over det sidste år)
(Aner det ikke)

Overskud (Kroner)
(Overskud - løn 250.000 kr.) - skat 30% * 10)

* Overskud (Stigende eller faldende over det sidste år)
(Aner det ikke)

* Mail liste - hvor mange abonnenter
(5 kr. pr. abonnent?) 

* Unikke besøgende pr. måned (Gennemsnit over seneste halve år)
(2 kr. pr. unik besøgende?)

* Antal indgående links (Er lidt i tvivl om den)
(25 kr. pr. link?)

* Butika alder (År)
(5.000 kr. pr. år?

* Værdi af lager (Hvad ville det koste hvis skulle købe i dag)
(Værdi minus 25% ?)

Eksempel:

E-butik Dukkevognen
* Sidste års omsætning 2.2 millioner kr.
* Overskud 450.000 kr.
* Stigende omsætning
* Faldende overskud.
* Unikke besøgende: 8.500 stk.
* Indgående links: 375 stk.
* Nyhedsbrev: 4.300 stk.
* Alder 3 år
* Værdi af lager: 100.000 kr.

Regnestykke med ovenstående facts:

Omsætning:
Overskud: (450.000 kr. - 250.000 kr i løn) - (Skat 30%=60.000 kr.) * 10= 1.4 millioner kr.
Oms. stigende: %
Oversk. stigende: %
Unikke besøgende: 8.500 * 2 = 17.000 kr.
Indgående links: 375 * 9.375 kr.
Alder: 3 * 5 = 15.000 kr.
Værdi af lager: 100.000 - 25%= 75.000 kr.

Indti videre Ialt: 1.516.375 kr.

Hvad har jeg glemt og hvad er værdien af de enkelte poster?

Jeg er helt klar over at det vil være meget upræcist, men hvis man har et eller andet at gå ud fra, så starter forhandlingen ud fra noget objektivt og det tror jeg vil få mange flere til at sælge og købe.

Hvad mener i?

Dbh Martin

Ps. jeg opdaterer indlægget løbende med de input jeg får.

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Jeg ville også gerne have informationer omkring butikkens levetid samt leverandør kontakter, og muligvis et overblik over udgifter.

Dbh

Rasmus

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Alder og brandværdi burde også indgå ... brandværdi kan være svær at sætte tal på, men alder er ret nemt. Den bagved liggende arbejdsmængde syntes jeg også er relevant, hvis det f.eks. drejer sig om en fuldautomatiseret dropshipping løsning hvor ejerens eneste opgave er salg, så vil jeg da mene den er mere værd end et foretagende hvor du selv skal pakke og sende.

 

Derudover så er det også relevant at se på hvad der følger med at lager/inventar, samt eventuelle (ene)forhandler aftaler.

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12288
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Scheuer-Larsen:

Hej Martin,

Jeg ville også gerne have informationer omkring butikkens levetid samt leverandør kontakter, og muligvis et overblik over udgifter.

Dbh

Rasmus

Nu skal en simpel værdiberegning gå på få facts, resten må folk snakke om. Så kontakter og alt den slags kan ikke rigtigt bruges.

Dbh Martin

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin,

Det har du selvfølgelig ret i. Men butikkens alder mener jeg ihvertfald er relevant, da det siger lidt om virksomheden stabilitet samt kunde loyalitet. Hvordan det kan værdisættes er måske lidt svært, men hvis kan se det er en forretning der har fungeret i flere år med gode resultater, så er det bestemt med til at øge værdien, ihvertfald i mit hovede =)

Dbh Rasmus

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12288
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Alder er nu optaget og jeg har opdateret indlægget.
Kom endelig med jeres ideer, men lad os holde det super simpelt, ellers kan alle små e-købmænd ikke være med, mig selv inkl.
Hvordan beregner man værdi ud fra Omsæning og overskud. Er det enten eller, eller kan man kombinere dem?
Og hvad mener i at man procentvis skal trække fra eller lægger til hvis overskud/omsætning er stigende/faldende.

Dbh Martin

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 18:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad med at lave en række spørgsmål hvor du har en 5-trins scal som starter med "Meget enig" og slutter med "Meget uenig" og f.eks. lyder:

 

"Jeg vurderer at kundernes kendskab til min butik ligger væsentligt højere end mine konkurrenter?"

 

"Jeg vurderer at mit domæne/firma-navn er af en sådan karakter at det i sig selv har en værdi?"

 

Det er svært at sætte kroner og ører på, men så kan i jo bare vise spørgsmål og svar ... ligesom jeg kan søge efter virksomheder med eksempelvis høj brandingværdi.

Tilmeldt 27. Sep 08
Indlæg ialt: 46
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

Som jeg opfatter det, vil det forslag ikke gavne ret meget..

Sælgeren kan jo bare skrive meget enig i alle felter, hvordan skal en køber vurdere den slags, når man for det meste ikke kender til butikkens økonomi eller besøgende.

 

Jeg synes Martin's forslag er fint, med at man vurdere udfra omsætning, antal unikke brugere osv.. Det må være udemærket til at give en ca. pris.. Og så kan man som sagt forhandle videre derfra...

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12288
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:

Hvad med at lave en række spørgsmål hvor du har en 5-trins scal som starter med "Meget enig" og slutter med "Meget uenig" og f.eks. lyder:

"Jeg vurderer at kundernes kendskab til min butik ligger væsentligt højere end mine konkurrenter?"

"Jeg vurderer at mit domæne/firma-navn er af en sådan karakter at det i sig selv har en værdi?"

Det er svært at sætte kroner og ører på, men så kan i jo bare vise spørgsmål og svar ... ligesom jeg kan søge efter virksomheder med eksempelvis høj brandingværdi.



Hej Mikkel

God ide, man kunne også spørge om:

* Er du markedsleder? (1-5)
* Er din butik:
-Standardløsning (Dandomain etc.)
- Kendt Open Source (OsCommerce)
- Specialproduceret med kode og dokumenteret
- Specialproduceret uden kode og dokumentation
- Andet

Dbh Martin

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Antal af modtagere i mailliste tror jeg er meget svær at sætte værdi på. Nogle køber adresser som ikke er noget værd - og andre opsamler selv reelt interesserede. Disse konverterer langt bedre.

Måske man også kan bruge konverteringsraten til at fastsætte værdien - på en eller anden måde :·)

Rigtig god ide - glæder mig til at prøve den når den er klar.

Mange hilsener Helle

Side 1 ud af 6 (60 indlæg)