Jeg har brug for at få en forklaring på brugen af penge i min virksomhed. Lad os sige at jeg har smidt 50.000 ind i firmaet. De ligger så på min driftskonto.
Jeg tjener 50.000 ekstra og der ligger nu 100.000 kr. 50.000 som jeg har skudt ind, og 50.000 som der skal betales moms og skat af.
Hvordan fungerer udgifter i min virksomhed så? Jeg kan forstå at alle udgifter som er med til at drive virksomheden er moms og skatte fradragsberettiget. Men hvad med andre udgifter? Kan jeg f.eks købe 10 flasker champagnei firmaet som jeg vil åbne når milepæle nås. Kan jeg købe frokost og sodavand til mine medarbejdere?
Jeg er slet ikke med på hvad jeg kan og hvad jeg ikke kan med de penge der står på kontoen. En venlig sjæl må gerne hjælpe mig.
Kan jeg så ved hjælp af de 50.000 der er likviditet, eller et evt. overskud som der er betalt skat af, købe ting som ikke normalt er fradragsberettiget. Sodavand, champagne, mad hvad der nu vil få arbejdsdagen til at være lidt lysere.
Det er et meget bredt spørgsmål du stiller. Som udgangspunkt, ja, du kan godt købe drikkevarer og mad til personalet, og få fuldt skattemæssigt fradrag, men det er alene kaffe og the til møder, hvor du kan trække momsen fra. Andre ting som fortæring og øl, sodavand, vin til personale kan du ikke få momsfradrag for. Det er personaleomkostninger, og du kan trække det skattemæssigt fra 100%.
Som Peter skriver, har omkostningerne intet at gøre med, hvor meget der står på din konto.
Læs evt. denne vejledning fra Deloitte, der behandler moms- og skattefradrag i overskueligt skema :)
Mange tak for de gode svar. Og tak for deloitte skemaet.
De 50.000 jeg har vil betegnes som likviditet ikke? Hvad kan jeg bruge de penge på? Jeg har så endnu 50.000 kr i indtægter som jeg kan bruge på udgifter som er skattemæssigt fradragsberettiget ikke? Så er der nogle som også er moms fradragsberettiget og dem kan jeg modregne i momsen, right?
Hvordan vil en tur for firmaets 2 ejere/ansatte til Thailand fordi at man mener at hvis vi tager en uge i Thailand kan vi få produceret mere. Nye omgivelser, ny motivation osv. Kan sådan en tur køre på firmaets regnskab eller skal den privat op af lommen?
Jeg har lidt svært ved at forstå hvad man kan bruge firmaets konto til og hvad jeg selv skal betale af egen lomme.
Det afhænger også lidt af, hvad virksomheden laver. En forfatter kan godt få fradrag for 1 uge til Thailand, hvis han kan bevise, at han rent faktisk har produceret noget dernede. Argumentet - at han tænker bedre i varme omgivelser, er ikke helt ved siden af som forfatter - det er jo hans levebrød. Men det skal ikke være en charterrejse og turistpræget, så går den ikke, og der ville nok også blive set skævt til, hvis rejsen kommer til at koste 50.000,-, og der ingen indtjening kommer herudover.
Det afhænger helt af, hvilke argumenter der ligger til grund for rejsen. Ren ferie går ikke.
Der vil blive produceret arbejde på rejsen men i andre omgivelser. Vi er internetmagere. Kreative hjerner. Ideer. Programmering. Webprojekter. Jeg tænker klart bedst under positive omgivelser og det er Danmark ikke altid.
Hvad er det bedste råd? at man spørger en revisor til råds før man gør noget?
Kan i venligst kigge lidt på de andre ting jeg nævner udover rejsen.