Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forklar mig venligst køb i virksomhed, fradragsberettiget og ikke

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:55
Hvor mange stjerner giver du? :

God aften gode mennesker.

Jeg har brug for at få en forklaring på brugen af penge i min virksomhed.
Lad os sige at jeg har smidt 50.000 ind i firmaet. De ligger så på min driftskonto.

Jeg tjener 50.000 ekstra og der ligger nu 100.000 kr.
50.000 som jeg har skudt ind, og 50.000 som der skal betales moms og skat af.

Hvordan fungerer udgifter i min virksomhed så?
Jeg kan forstå at alle udgifter som er med til at drive virksomheden er moms og skatte fradragsberettiget.
Men hvad med andre udgifter? Kan jeg f.eks købe 10 flasker champagnei firmaet som jeg vil åbne når milepæle nås. Kan jeg købe frokost og sodavand til mine medarbejdere?

Jeg er slet ikke med på hvad jeg kan og hvad jeg ikke kan med de penge der står på kontoen.
En venlig sjæl må gerne hjælpe mig. 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du kan fratrække udgifter, der er med til at erhverve, sikre og vedligeholde indkomsten(Statsskattelovens §6)!

Dvs. alle for din virksomhed normale udgifter kan fratrækkes.

Du skal passe på, at du ikke blander likviditet(penge der står på din bankkonto)og driften(indtægter/udgifter

sammen)!

Af væsenlige udgifter kan du fratrække f.eks. varekøb, computer, telefon mv.

Spørg, hvis der er andet, du vil vide.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan jeg så ved hjælp af de 50.000 der er likviditet, eller et evt. overskud som der er betalt skat af, købe ting som ikke normalt er fradragsberettiget. Sodavand, champagne, mad hvad der nu vil få arbejdsdagen til at være lidt lysere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja...delvis.....så længe det ikke kan karakteriseres som rent privatforbrug.

Men f.eks. sodavand på arbejdspladsen eller champagne ved særlige lejligheder er ikke unormale af få

fradrag for.

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Det er et meget bredt spørgsmål du stiller. Som udgangspunkt, ja, du kan godt købe drikkevarer og mad til personalet, og få fuldt skattemæssigt fradrag, men det er alene kaffe og the til møder, hvor du kan trække momsen fra. Andre ting som fortæring og øl, sodavand, vin til personale kan du ikke få momsfradrag for. Det er personaleomkostninger, og du kan trække det skattemæssigt fra 100%.

Som Peter skriver, har omkostningerne intet at gøre med, hvor meget der står på din konto.

Læs evt. denne vejledning fra Deloitte, der behandler moms- og skattefradrag i overskueligt skema :)

 

http://www.deloitte.com/dtt/cda/doc/content/DF%20nr.%2048%20-%20art.3B%20Skatte-%20og%20momsfradrag%202006.pdf

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for de gode svar. Og tak for deloitte skemaet.

De 50.000 jeg har vil betegnes som likviditet ikke? Hvad kan jeg bruge de penge på?
Jeg har så endnu 50.000 kr i indtægter som jeg kan bruge på udgifter som er skattemæssigt fradragsberettiget ikke?
Så er der nogle som også er moms fradragsberettiget og dem kan jeg modregne i momsen, right?

 

Hvordan vil en tur for firmaets 2 ejere/ansatte til Thailand fordi at man mener at hvis vi tager en uge i Thailand kan vi få produceret mere. Nye omgivelser, ny motivation osv.
Kan sådan en tur køre på firmaets regnskab eller skal den privat op af lommen?

Jeg har lidt svært ved at forstå hvad man kan bruge firmaets konto til og hvad jeg selv skal betale af egen lomme.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Rejsen skal være i forretningsøjemed.....som du beskriver rejsen, vil jeg mene at det er en ren og skær privat rejse!

For at få fradrag kunne det være deltagelse i relevante messer, møder med leverandører og andre forretnings-

forbindelser mv. 

Fra Tølløse
Tilmeldt 8. Jun 07
Indlæg ialt: 795
Fra  SusanneK.nu Skrevet kl. 10:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger også lidt af, hvad virksomheden laver. En forfatter kan godt få fradrag for 1 uge til Thailand, hvis han kan bevise, at han rent faktisk har produceret noget dernede. Argumentet - at han tænker bedre i varme omgivelser, er ikke helt ved siden af som forfatter - det er jo hans levebrød. Men det skal ikke være en charterrejse og turistpræget, så går den ikke, og der ville nok også blive set skævt til, hvis rejsen kommer til at koste 50.000,-, og der ingen indtjening kommer herudover. 

Det afhænger helt af, hvilke argumenter der ligger til grund for rejsen. Ren ferie går ikke. 

SusanneK.nu

Bogføring for små og mellemstore virksomheder

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Der vil blive produceret arbejde på rejsen men i andre omgivelser.
Vi er internetmagere. Kreative hjerner. Ideer. Programmering. Webprojekter.
Jeg tænker klart bedst under positive omgivelser og det er Danmark ikke altid.

Hvad er det bedste råd? at man spørger en revisor til råds før man gør noget?

Kan i venligst kigge lidt på de andre ting jeg nævner udover rejsen.  

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Fradrag......med dine begrundelser......jeg vil klart sige nope, den går ikke!

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)