Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

nystarter, hva skal jeg gøre ?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jan 09
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Halløjsa

Det ser ud til at I herinde er de rette at stille de her spørgsmål.

Jeg har en lille drøm om en dag at blive selvstændig, som konditor (ufaglært). Det er noget der ligger langt ude i fremtiden, men har for nylig oprettet en hjemmeside hvor folk kan følge med i hva jeg går og laver af kager. Nu er der så sket det at folk spørger om de kan bestille kager af mig. Det syns jeg jo så ikke er en helt dårlig måde at starte stille og roligt op på, men jeg vil jo gerne gøre det rigtigt og lovligt. Så hva skal jeg gøre ? Jeg har læst mig til at man først skal moms registreres når man sælger for over 50.000 kr om året, og det tror jeg slet ikke at jeg kommer i nærheden af lige forløbig. Men jeg skal vel registreres på en eller anden måde, for ellers er det jo sort arbejde ? Og er der nogen der ved om der stilles specielle krav til mit køkken når nu jeg laver kagerne hjemme?

Håber I kan hjælpe eller evt guide mig den rigtige vej.

www.Annetteskager.com

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

AnnetteEster:
Men jeg skal vel registreres på en eller anden måde, for ellers er det jo sort arbejde ?

Det er først sort arbejde hvis du undlader at selvangive dit overskud på selvangivelsen. Du laver et regnskab med indtægter og udgifter. Resultatet indfører du på din selvangivelse.

Salg af fødevarer/mad kræver godkendelse og tilladelse fra fødevarestyrelsen - og heruner deltagelse i hygiejnekursus. Besøg fødevarestyrelsens hjemmeside og ring evt. til dem. Tilladelsen derfra er nok den største hurtel.

Henrik

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jan 09
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 22:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay på den måde, ja det skulle jo være til at finde ud af det med selvangivelsen. Et hygiejne kursus skulle også være nemt nok at komme afsted på, men resten bliver nok noget svære. hmm, det vil jeg kigge nærmere på. Tusind tak for dit hurtige svar.

Annette

www.Annetteskager.com

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Først skal du have et køkken, der er godkendt til fødevarer. Se på fødevarestyrelsens hjemmeside. Det er ikke bare lige. Det er af og til muligt at indgå aftaler med nogle, der har et køkken, du kan låne. Du skal også optages i næringsbasen - se her: http://www.eogs.dk/sw21820.asp

Jeg ved ikke, hvor gammel du er og andet om dig, men hvorfor ikke tage skridtet fuldt ud og blive faglært konditor. Ja, det tager tid, men du får en væsentlig bedre baggrund og du får en masse input.

Det er først et krav at du momsregistreres som du skriver. Det betyder, at du heller ikke kan trække moms fra de varer, du køber. Du kan enten få pengene som B-indkomst eller du kan få dig et CVRnr og så udarbejde udvidet selvangivelse med dit firmas økonomiske tal. Det afhænger lidt dit omfang og hvordan du skruer det sammen.

Hilsen Jakob

 

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jan 09
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 22:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for Jeres svar. Jeg har fået kigget på diverse links, og kan godt se at det ikke bliver muligt på nuværende tidspunkt. Der er simpel hen for mange krav til køkkenet. Men planen har hele tiden været at bygge et ekstra køkken når vi engang flytter i nyt hus, igen noget der ligger længere ude i fremtiden. Jeg er 28 år, og overvejer bestemt også at tage konditor uddannelsen, den vil tage mig 2 et halvt år. Men det er jo et spørgsmål om økonomi osv når først man er blevet husejer. Igen mange tak for svar:)

Hilsen Annette

www.Annetteskager.com

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Du skal bare huske at opgive resultat når du udarbejder din selvangivels. Dog hvis du gerne vil registreres kan du starte med oprettelse af et I/S eller ApS =)

Held og lykke med det hele!

dbh Rasmus

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Scheuer-Larsen:
Dog hvis du gerne vil registreres kan du starte med oprettelse af et I/S eller ApS =)

Et I/S kræver mindst 2 personer - og der er jo intet til hindrer for at hun lader sig momsregistrere selv om omsætningen ikke er stor. Det er ikke videre smart at lave et aps der kapitaliseres flere gange den forventede omsætning??

 

Anette, et link som måske kan bruges i din hverdag. Jeg har en veninde som har www.kagekonen.com. Massevis af inspiration.

Henrik

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jan 09
Indlæg ialt: 95
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen.

Ja jeg har set kagekonen.com, men vidste ikke helt om det var et firma hun har på den hjemmeside, men havde overvejet at spørge hende:). Det jeg lige er kommet frem til ved hjælp af Jeres svar er at jeg ikke kan gå igang nu med at sælge kager, simpel hen fordi mit køkken ikke lever op til kravene. Men må hellere lige nærlæse dem engang.

Jeg overvejede også en anden ting, nemlig at sælge noget kagegrej til alt det her kagehalløj. Jeg har selv opdaget hvor svært det er at få fat i, og køber det meste fra england. Og her er der vel ikke alle mulige krav til mit køkken, plus at så er jeg så småt kommet igang. Når jeg så en dag får et køkken der lever op til reglerne er jeg igang. Kan I så fortælle mig hvordan reglerne for at videre sælge ting fra udlandet er? Kan jeg bruge en hjemmeside fra 123hjemmeside ? (mit eget bud er at det kan jeg ikke). Og hvordan med de varer jeg køber, skal jeg bare købe mere af det og så ligge noget oven i prisen så jeg også tjener på det?. I var så flinke til at ligge links til det andet, så håber nogen af Jer også kan hjælpe med det her:)

Tusind tak for Jeres tid:)

Hilsen Annette

www.Annetteskager.com

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)