Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Feedback ønskes til idé :)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 13. Jan 09
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 00:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer!
Jeg er ny på denne hjemmeside, så dette bliver mit første indlæg, hurra!

Lige lidt om mig selv først: Jeg er 20 år og er studerende på 2.semester på HA studiet - Aalborg Universitet.

Min idé går ud på at oprette
en hjemmeside som forbinder erhvervslivet med studerende på videregående uddannelser.  Studerende mangler ofte studiejobs som kan give dem relevant erhvervserfaring som de kan bruge i deres videre karriereforløb, erhvervserfaring som de kan bruge både på deres CV såvel som i praksis.
Studerende har ofte let ved at finde normale studiejobs, men typisk har disse jobs ingen relevans for dem senere i deres liv. F.eks. jobs ved en tankstation, eller bag kassen ved McDonald’s.

Studerende er faktisk villige til at arbejde i en kort-fattet periode i en virksomhed GRATIS, blot for at få noget relevant erhvervserfaring. Det at man får chancen for at benytte teorier og begreber som man lærer under studiet i den virkelig verden er simpelthen "priceless".
Man kan som studerende finde ud af om teorien virker i praksis eller ikke - begge resultater er lærende for den studerende.
Det jeg tænker på når jeg siger "kort-fattet periode" er at man kunne stille de studerende en slags case/problemstilling som virksomhederne kunne tænke sig at få løst eller set på.
Selvom den studerende ikke får "løst" opgaven så vil det ikke være det store problem for virksomheden fordi man netop ikke har betalt for noget for ydelsen, derimod kan det måske være udslagsgivende for virksomhederne hvis den studerende formår at "løse" opgaven. Hvorfor skulle en lille maler virksomhed ikke lytte til en studerende, hvis vedkommende kan sit kram?, man har ikke noget at tabe, kun noget at vinde!

Når jeg siger virksomheder, tænker jeg på små lokale virksomheder eller nyopstartede virksomheder. Alt fra tøj butikker til tømrer virksomheder osv.

De opgaver som jeg tænker de studerende kunne komme overfor kunne f.eks. have noget at gøre med marketingskampagne, optimering og andre teorier/begreber som den studerende lære. Jeg har tænkt over at små lokale virksomheder ikke har de store midler at gøre godt med, men studerende kan jo være kreative og se med nye vinkler på deres situation/problem og løse opgaven uden brug af overvældende midler. Virksomheder kan selvfølgelig også vælge at se bort fra forslaget den studerende er kommet med, da det jo kun er en mulighed. Her får den studerende også chancen for at formulere sine påstande og overbevise at dette faktisk kan være en god idé.

Virksomhederne tror jeg vil være villige for dette pga. at de for det første får gratis arbejdskraft midt i en finanskrise, dernæst får de en ildsjæl som vil afprøve relevante begreber og teorier på netop deres virksomhed, problemer som måske kan blive løst og derved kan de måske opnå en større omsætning/overskud. Desuden kan de studerende være  kommende medarbejdere, som i dette tilfælde allerede vil være "inde i tingene" før de overhovedet er ansæt på en kontrakt.

Sikke en lang smørelse jeg har fået skrevet!

En lille opsummering: hjemmesiden er en slags datingside for studerende på videregående uddannelser og det lokale erhvervsliv som kunne tænke sig noget hjælp med et problem, eller blot en vurdering af deres situation.

Det som jeg tror, bliver det sværeste er at finde de lokale virksomheder som vil afprøve dette, specielt på landsplan - desuden ved jeg ikke hvad fagforeninger har at sige til dette. Er det konkurrenceforvridende at de studerende kommer til at arbejde gratis, og faktisk stjæler konsulent bureauers arbejde? 

Ved ikke om jeg har tabt tråden i denne lange smørelse, måske er jeg gået i selvsving nu, så jeg må hellere stoppe. Men i må meget gerne kommentere på det jeg har skrevet. Ser i nogle problemer med idéen, eller er det bare "thumbs up" og ready to go:)?

Tilmeldt 16. Sep 08
Indlæg ialt: 392
Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey njet det syntes jeg da helt klart at du skal gaa videre med det er jo en super ide! Saa kunne du jo ogsaa tage et lille gebyr fra de virksomheder der maatte taenkes at oprette en annonce der inde ellers kunne du overklistre siden med reklamer dette er dog ikke jordens bedste ide da de besoegende let bliver skraemt vaek naar de ser for mange reklamer

Fra næstved
Tilmeldt 21. Jun 08
Indlæg ialt: 363
Fra  sensolin gulvmontering Skrevet kl. 00:34
Hvor mange stjerner giver du? :

ved ikke hvordan og hvorledes men ideen er da original, men lidt ligesom erhverspraktik som man kender fra folkeskolen, ja jeg nåede ikke længere end den, så jeg ved ikke om det bliver brugt på de højere udd.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 07:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan godt være en god ide at skabe et bindeled mellem erhvervsliv og uddannelsesinstitutionerne, men det er en rigtig dårlig ide at foreslå det som gratis arbejdskraft. De studerende har brug for pengene og relevante virksomheder burde have råd til en form for betaling.

Er ikke klar over om du får konkurrence på markedet, men har på fornemmelsen at skolerne allerede har en kreds af virksomheder tilknyttet.

Synes det lyder lidt svært at nå ud til virksomhederne med dit budskab, måske via DA eller DI? Prøv evt at ring til personaleafdelingen i et par større selskaber og hør om de vil betale for at bruge din løsning.

 

Fra Billund 7190
Tilmeldt 11. Sep 08
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten Bengtsen,

Det er en rigtig god idé du har der syntes jeg. Jeg har selv gået og tænkt over at oprettet noget lignende, da jeg selv har gået og overvejet at arbejde gratis i en virksomhed, bare for at få viden. Dog tror jeg at markedet for unge, der er så fremtidsbevidste at de vil arbejde gratis for viden er for lille her i Danmark, så jeg ville nok mene at det var betalt arbejdskraft man skulle satse på, men det er bare min mening.

Men kunne lyde rigtig spændende, og tror der er mange unge der ville finde det meget mere interessant at få et fritids/hjemme job i en virksomhed, hvor de skulle arbejde med noget de også har i skolen, og så enda få penge for det, end at arbejde 7 timer på McDonalds på en lørdag (correct me if I'm wrong)

Dbh Marcus.

Fra Aalborg
Tilmeldt 13. Jan 09
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Alle!

Tak for jeres svar - det har været meget givende for mig at høre andres mening om dette ! :)

Mine tanker har været inde omkring hvor mange studerende der findes, som vil arbejde gratis - dette er svært at spå om da det er højt sandsynligt kun dem som er  frembevidste, som du selv nævner.
Spørgsmålet er så hvor meget du studerende skal have i løn - og hvis de kommer til at få løn,  må det være ensbetydende med at der bliver stillet krav til de studerende, nemlig at de SKAL løse opgaven, som de får stillet  -ellers vil det ikke appellere til de små virksomheder da resultatet kan være fugl eller fisk.
Lønnen skal i så fald være lav, men stadig være attraktiv for den studerende, så man får lyst til at fuldføre opgaven.
Måske lave en provisions ordning af en art? - hvis man løser opgaven tilfredsstillende får man et beløb af virksomheden, og hvis man ikke løser den tilfredsstillende, jamen så får man ikke noget. I givet fald vil man få erhvervserfaring uanset resultatet.
Så er det måske blot om virksomhederne kommer til at udnytte de studerende, for hvad er et tilfredsstillende resultat? men det er jo en anden sag....

 Og som sagt tror jeg det største problem er at få overtalt virksomhederne om dette koncept kan være givende for dem.

Fra Storvorde
Tilmeldt 24. Oct 07
Indlæg ialt: 231
Fra  SAG-partners ApS Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Prøv lige at søg på AAU's hjemmeside der er faktisk initiativer på universitetet der forsøger at linke studerende med opgaver i det nordjyske erhvervsliv, De der sidder med opgaverne sidder over i bygningen ved NOVI. Jeg mener der er et kontaktforum med de studerende.

MvH

Bertil Vrou Thomsen

Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 284
Skrevet kl. 09:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten!

Jeg vil bare kaste lys på et forhold, som du kan bruge i videreudviklingen af din idé.

I mine tidligere jobs har jeg tit invitereret studerende for at de kan give en hånd med, få noget praktisk erfaring, få en case til en hovedopgave, etc.
I stort set 10 ud af 10 tilfælde ender det med, at de studerende ender i deres eget lille mødelokale i firmaet, som de bruger til at skrive deres opgave i, og hvori de kan interviewe virksomhedens medarbejdere.

I praksis har jeg meget tit oplevet, at hvis vi taler om intellektive opgaver (og ikke pakke post og lageropgaver, etc), så koster det en større pris i form af tid og forberedelse for virksomheden at få noget konkret ud af at have studerende gående og arbejde for sig. Skolevirkeligheden er meget langt fra praksis, og de studerende skal af-lære mange tankegange før de egentligt kan gøre sig til nyttige ressourcer i en virksomhed.

Ovenstående skal aboslut ikke læses som om uddannelse er irrelevant, tværtimod. Jeg er selv cand. merc. og ifølge min virkelighedopfattelse burde alle videreuddanne sig, da det højner både samfund og individ.

Bedste hilsener,
Aleksander

 

 

Tilmeldt 25. Dec 06
Indlæg ialt: 396
Fra  NDXmedia Skrevet kl. 12:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes din ide er ganske udmærket. jeg går pt. på Niels Brock som markedsføringsøkonom og er lige nu begyndt i praktik som led i min uddannelse.

Praktikken er ulønnet som udgangspunkt, men det er set at virksomheder har betalt løn til praktikanter.Praktikken kan i teorien foregå fra 12 januar til 1. Juni. Som udgangspunkt foregår den minum 12 Januar til 6 Marts.

Når man er i virksomheden skal man skrive en skriftlig rapport og en hovedopgave og begge kan tage udgangspunkt i en problemstilling for virksomheden. Eksemplet kunne være en markedsanalyse eller udkast til en marketingplan.

Mange af mine klassekammerater der også er i praktik, heriblandt mig selv, har fundet praktikvirksomhederne gennem personlige bekendtskaber eller efter egen virksomhedssøgning. På intranettet på Niels Brock har virksomheder kunne lave annoncer hvor de søgte praktikanter, men der er desværre meget få virksomheder der søger og der er hvertfald et potentielt marked for praktikanter med div. specialer på 4 klasser pr. linie og der er min. 30 elever i klassen og med 4 linier, vil den samlede sum af mulige praktikanter bare på Niels Brock være 480 elever.

Mht. om arbejdskraften skal være gratis  kan jeg personligt sige at jeg arbejder gratis nu i praktikken men det er også med hensyn på en måske fremtidig ansættelse i virksomheden jeg er ansat i.

Mine klassekammerater får de fleste af dem penge, men deres praktikvirksomheder er generelt og stor virksomheder og derfor har de råd til dette.

Jeg personligt har ikke noget imod at arbejde 6 måneder gratis mens jeg modtager SU, hvis bare jeg lærer noget og jeg får mulighed for at komme med forslag til virksomhedens fremtidige dispositioner.

Som praktikant lærer man formentlig mest i en stor virksomhed, men i en lille virksomhed f.eks iværksættervirksomheder bliver man formentlig mere hørt og værdsat end i de store virksomheder.

Bare lige mine tanker ang. din ide og som jeg mener er levedygtig:o)

Mvh MBSP

Leger med  affiliate på Tilhusoghave.dk.

Fra Aalborg
Tilmeldt 13. Jan 09
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :


Hej !

Beklager at jeg først har fået "taget mig sammen" til at svare på jeres feedback nu, men har haft travlt med nogle eksamer!:)

Jeg er utrolig taknemmelig for jeres feedback som har været meget givende for mig!, synes virkelig at det er dejligt at man kan få så meget forskelligt input herfra.

Når det så er sagt, er jeg gået i stå med idéen. Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg kan gå videre med idéen. Spørgsmål som finansiering af det hele, at få virksomheder "med på vognen" osv.  Synes jeg virker meget uoverskueligt for en 20årig "purk" som mig pt. Er lige flyttet til "storbyen" Aalborg så har ikke noget netværk at trække af.
Derfor kunne det være rart med en samarbejdspartner som kunne give input/tid til denne idé så man måske kan komme videre med det.

men ellers endnu engang mange tak for feedbacken:)

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)