Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed - Kan jeg give mig selv løn?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har pt. ingen planer om at oprette noget selskab, men vil gerne fortsætte noget tid som enkeltmandsvirksomhed.

 

Men jeg føler ikke at jeg har ordenlig overblik over privatøkonomien, da min skat jo beregnes ud fra overskuddet, og ikke de private udtræk.

 

Jeg vil derfor gerne udbetale løn til mig selv hver måned via Dataløn, og samtidig betale min skat som en normal lønmodtager.

Ved årets afslutning vil jeg så evt. udbetale en "bonus" hvis der tyder på at jeg har tjent mere end jeg har givet mig selv i løn, samtidig med en del af overskuddet (efter min løn) bliver i firmaet, og bliver beskattet på en eller anden måde.

 

KAN man overhovedet gøre det, eller SKAL jeg oprette et selskab?

Tilmeldt 12. Sep 13
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 10:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal du have et lønsystem, skal du først finde ud af hvilke krav du har til dit lønsystem men der er nogle basale ting et lønsystem skal kunne, find ud af hvilke i denne wiki. 

Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Du kan sagtens beslutte dig for at hæve et fast beløb hver måned og få beregnet, hvor meget skat du skal betale i forhold til denne løn, selvom du har et personlig ejet firma.



Problemet for iværksættere plejer at være, om de kan tjene nok til at udbetale sig denne faste løn, f.eks. hvis deres indtægter er svingende i løbet af året. Hvis du i perioder ikke har tjent nok, skal din løn jo dækkes ind af kassekredit, træk på opsparet overskud eller lignende.



 



Hvis du mod slutningen af året kan se, at du har tjent mere end du løbende har betalt i løn og skat, kan du vælge at udbetale dig selv mere løn, du kan investere pengene eller lade pengene blive i virksomheden. Du skal dog være opmærksom på, at du skal betale skat af dette ekstra overskud det følgende år.



 



Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har set en sag, hvor det var gjort, og hvor SKAT flinede helt ud af tangenten "det KAN man bare ikke", og det var noget værre rod. Men jeg har - til trods for, at jeg har ledt efter det - ikke fundet noget på skrift om, hvorfor man ikke kan. Men jeg vil ikke anbefale modellen.

Som mcdarwin skriver, er den traditionelle beregning ikke helt umulig, du kan lave din forskudsregistrering om flere gange om nødvendigt på tastselv.skat.dk. Og hvis du har styr på dit regnskab og bogholderi - og det skal du jo have under alle omstændigheder - er det slet ikke så svært endda.

 

Tilmeldt 30. May 06
Indlæg ialt: 35
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Jamen som SKAT siger, så kan man da bare ikke udbetale løn til sig selv fra en personlig ejet virksomhed. Det har jeg da aldrig hørt om. At mange selvstændige med personlige virksomheder så opfatter deres udtræk som løn, ja det er en anden sag.

 

Hvis man pinedød VIL have alm. løn med lønseddel, A-skat osv, ja så snakker vi selskab. Men det er bestemt ikke dét, der skal være bevæggrunde for, at man stifter et selskab.

 

Det er netop overskuddet, der afgør hvor stor din årsindkomst er. Alt hvad du overfører til dine private konti skal kun registreres som "udtræk" af virksomheden og ikke løn i regnskabsmæssig forstand. Så altså...lille overskud=lille "løn", stort overskud=stor "løn". Men lad da pengene blive så længe på kassekreditten (virksomheden) som muligt, hvis du ikke SKAL bruge dem i privat regi (pga. renter, opsparet overskud osv)

Fra Copenhagen
Tilmeldt 13. Jun 06
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Du har ganske ret i at skatten i en privat ejet virksomhed bliver beregnet ud fra overskuddet og ikke blot de private udtræk. Du er derfor som udgangspunkt b-skattepligtigt. Det vil sige at man ved starten af året anslår hvor meget man kommer til at tjene, og dermed afregner en andel af dette over for skat hver måned. Og det er vel lidt den ordning du efterlyser?

 

En anden løsning kunne være at vælge virksomhedsskatteordningen. Der er her tale om en beskatningsform der minder om den man finder i et selskab, uden at man dog behøver at oprette et selskab. Det vil dog i de fleste tilfælde kræve at du får dig en revisor (hvis du ikke allerede har en).

 

Håber ikke at jeg bare gjorde forvirringen større!

Fra Aarhus
Tilmeldt 19. Jun 12
Indlæg ialt: 260
Fra  Tobias Ehlig ApS Skrevet kl. 02:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er et emne der er yderst relevant selv her 7 år efter at indlægget er blevet oprettet. Det er noget af det rigtig mange søger hjælp til.

Jákup Martin Vandsdal har skrevet et glimrende indlæg om det her med titlen "Løn i en enkeltmandsvirksomhed", som forklarer lige præcis de problemstillinger der bliver taget op her i debatten. Jeg tænker at der fortsat er mange der finder dette indlæg når de søger rundt på Amino og på Google, og at det derfor kunne være relevant med en lidt mere grundig og opdateret kilde.

//Tobias

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg mener tingene er ret så lige klare idag som dengang - nej man kan ikke gi sig selv løn i enkeltmandsvirksomhed. Man kan bruge VSO hvis man driver intensivt og har brug for det, og så betaler man kun skat af hævninger som personskat og acconto selskabskat af resten. Enig i det link du gav som jeg lige ser det. Det vil heller ikke kunne ses som lønmodtager i andre skattesammenhæng, kørsel, men har sine egne regler. I I/S som jo også er personlig men for flere, kan der aftales løn

Her lidt om løn i enkeltmandsvirksomhed = private hævninger og skattebehandlingen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html 

og her lidt om VSO som jo i høj grad kommer tæt på løn skattemæssigt men stadigt ikke som A-skatteløn http://johnhannover.blogspot.dk/2013/02/virksomhedsskatte-ordningen-kort.html (achtung ændringer på vej til VSO som også er beskrevret i linket)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)