Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

At tage kontakt over e-mail til udenlandske virksomheder

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Goddag folkens,

Som mange af jer nok ved er det ulovligt at sende uopfordrede e-mailtilbud til virksomheder grundet Markedsføringsloven §6 stk. 1 (eller var det stk .2?...hmm.. nevermind). Men jeg kom så i tanke om: Gælder denne paragraf også hvis det ikke er en dansk virksomhed man kontakter? Og hvis ikke: Hvilke landes virksomheder må man så rent faktisk gerne kontakte over e-mail?

 

Anywho - Godt nytår til alle! Håber nogen kan hjælpe med spørgsmålet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var alligevel et godt spørgsmål. Men markedsføringsloven i Danmark handler i bund og grund om moral og etik. Netop derfor tror jeg alligevel, at selvom det muligvis er lovligt at sende ud uopfordret til udenlandske virksomheden, at du skal være forsigtig med at køre en så "aggressiv" salgs/markedsførings strategi, da det vil kunne medføre, at din virksomhed bliver kastet i et dårligt lys, og at chancerne for et samarbejde eller salg aldrig vil kunne realiseres, i modsætning til hvis du indgår en dialog med virksomheden fra starten af.

Dog er der ikke ret mange udgifter tilknyttet, men mon ikke det er værd at gøre sig det besvær at starte en dialog op istedet? =)

Held og lykke med det hele

Dbh

Rasmus

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, altså det handler selvfølgelig grundlæggende om moral og etik, jeg synes dog Markedsføringsloven er for firkantet, da der kan være helt reele grunde til at sende over mail fremfor på brev (eller ringe).. Og når vi går mod udlandet bliver det endnu mere relevant, da mange virksomheder slet ikke skriver telefonnumre man kan kontakte dem på, så ens eneste alternativ er brev - hvilket i nogle tilfælde kan tage flere uger at komme frem og desuden kan koste rimelig mange penge pr. brev .. Og i tilfælde hvor kontakten f.eks. relaterer sig til et samarbejde hvor begge parter tjener penge, så virker det dumt at sende på brev og så vente 3 uger på respons pga. dårlige snail-mail afleveringstider.

Ideelt set mener jeg markedsføringsloven burde skelne mellem reele unikke henvendelser og masseudsendelse af reklame (aka. spam). Hvis jeg ville, så kunne jeg som erhvervsdrivende udskrive 10000 tilbud på papir, proppe hver af disse i konvolutter og så proppe 10000 breve i en brevkasse hos en virksomhed.. Det ville være lovligt og ville koste mig næsten intet (omend det ville være tåbeligt.. men blot for at vise det eneste der adskiller breve og emails, er pris og arbejde pr. henvendelse)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Aconiac.com - Michael Lind:

Ja, altså det handler selvfølgelig grundlæggende om moral og etik, jeg synes dog Markedsføringsloven er for firkantet, da der kan være helt reele grunde til at sende over mail fremfor på brev (eller ringe).. Og når vi går mod udlandet bliver det endnu mere relevant, da mange virksomheder slet ikke skriver telefonnumre man kan kontakte dem på, så ens eneste alternativ er brev - hvilket i nogle tilfælde kan tage flere uger at komme frem og desuden kan koste rimelig mange penge pr. brev .. Og i tilfælde hvor kontakten f.eks. relaterer sig til et samarbejde hvor begge parter tjener penge, så virker det dumt at sende på brev og så vente 3 uger på respons pga. dårlige snail-mail afleveringstider.

Ideelt set mener jeg markedsføringsloven burde skelne mellem reele unikke henvendelser og masseudsendelse af reklame (aka. spam). Hvis jeg ville, så kunne jeg som erhvervsdrivende udskrive 10000 tilbud på papir, proppe hver af disse i konvolutter og så proppe 10000 breve i en brevkasse hos en virksomhed.. Det ville være lovligt og ville koste mig næsten intet (omend det ville være tåbeligt.. men blot for at vise det eneste der adskiller breve og emails, er pris og arbejde pr. henvendelse)

 

Ja, når du fremlægger det sådan kan jeg bedre forstå din pointe =) Og du har givetvis ret, markedsføringsloven er alt alt alt for firkantet.

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 02:17
Hvor mange stjerner giver du? :

> Ideelt set mener jeg markedsføringsloven burde skelne mellem reele unikke henvendelser og masseudsendelse af reklame (aka. spam).

Som du ved er det ikke sådan i dag, og det vil jeg heller ikke tro det bliver. Det ville efterlade et hul i lovgivningen, der ville gøre den stort set ubrugelig.

Markedsføringslovgivning er lidt kompliceret, da både afsender land og modtagerland kan kræve at du overholder deres lovgivning. Sender du f.eks. mail kampagner ud i USA vil jeg mene modtagerne kan klage til de danske myndigheder - og det kan så udløse en bøde til dig. Du vil på samme måde kunne få bøder i USA for ikke at overholde deres lovgivning. Om det så i praksis vil ske er en anden ting - risikoen er nok relativt lille. Så tilbage står  spørgsmålet om man vil køre helt efter bogen - eller gå lidt over grænserne og leve med den risiko der måske er ved det ...

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 03:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Aconiac.com - Michael Lind:
Hvis jeg ville, så kunne jeg som erhvervsdrivende udskrive 10000 tilbud på papir, proppe hver af disse i konvolutter og så proppe 10000 breve i en brevkasse hos en virksomhed.. Det ville være lovligt og ville koste mig næsten intet (omend det ville være tåbeligt.. men blot for at vise det eneste der adskiller breve og emails, er pris og arbejde pr. henvendelse)

Well... det vil da netop koste dig enorme summer at lave det tåbelige stunt, da prisen jo skal sammenlignes med at sende de 10.000 tilbud som spam.

Sålænge du blot viser modtageren den respekt det er, at skrive en unik og relevant email til modtageren tror jeg ikke reelt du får problemer. Det skal med andre ord tage dig noget tid at skrive før det er rimeligt at modtageren skal bruge noget tid på at læse dit budskab :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:33
Hvor mange stjerner giver du? :

udvikler:

Aconiac.com - Michael Lind:
Hvis jeg ville, så kunne jeg som erhvervsdrivende udskrive 10000 tilbud på papir, proppe hver af disse i konvolutter og så proppe 10000 breve i en brevkasse hos en virksomhed.. Det ville være lovligt og ville koste mig næsten intet (omend det ville være tåbeligt.. men blot for at vise det eneste der adskiller breve og emails, er pris og arbejde pr. henvendelse)

Well... det vil da netop koste dig enorme summer at lave det tåbelige stunt, da prisen jo skal sammenlignes med at sende de 10.000 tilbud som spam.

Sålænge du blot viser modtageren den respekt det er, at skrive en unik og relevant email til modtageren tror jeg ikke reelt du får problemer. Det skal med andre ord tage dig noget tid at skrive før det er rimeligt at modtageren skal bruge noget tid på at læse dit budskab :-)

Jaa men problemet med den logik er jo at virksomheden stadig er i sin ret til at få en dømt hvis virksomheden lige, af den ene eller anden grund, skulle have set sig ond på en. At man oftest godt kan er måske meget rigtigt - det tror jeg i og for sig man også godt kan i Danmark.. Men visse mennesker er blot ret uptight, og denne trend bliver ikke nødvendigvis just mindre jo længere du kommer væk fra Danmark. Derfor ville jeg som udgangspunkt slet ikke gøre det medmindre det var lovligt, da der simpelthen er for mange "if's" omkring det.

 

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)