Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skattefordele ved at være udlandsdansker ?

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Godaften folkens og rigtig godt nytår.

Jeg lancerer i 2009 et website som jeg regner med skal give mig nogle penge som jeg kan leve af og lidt til.
Selskabet er et dansk Aps og vil forblive sådan.

Jeg er dog selv interesseret i at opleve lidt mere af verden, og evt. bo lidt mere rundt omkring i Europa. Danmark, England, Balkan, Monaco(hvis der er råd til det) på en blanding mellem lejligheder og hoteller.
Herfra vil jeg så styre selskabet i Danmark og sørge for at det spiller.

Jeg har derfor forskellige spørgsmål. 

  1. Kan jeg få et bedre udbytte af de penge der tjenes i firmaet hvis jeg er udlandsdansker? Her tænker jeg på skatten af den løn jeg får fra firmaet, eller det overskud firmaet genererer.
  2. Hvor tit må jeg være i Danmark, og hvordan?
  3. Hvor tit må jeg være i de enkelte andre lande, england osv.
  4. Hvor skal man have adresse henne? England(London)? 
  5. Hvordan er mine rettigheder til at blive fuld dansk statsborger senere hen? Jeg er indvandrer med 1 dansk forælder og har dansk indfødsret tror jeg det er, er dog født i udlandet.
  6. Kan jeg eje / leje / ha noget i Danmark hvis jeg er udlandsdansker?
  7. Gode råd til alt det her.

Grunden til dette er en blanding af alle mulige ting. Familie og anden tilknytning i udlandet, skod danskt vejr Big Smile, høj skat og afgifter, osv. Grundet en familie i DK vil jeg dog ikke "skride" fuldstændigt.

Jeg er interesseret i at høre om lovlige ting. Gider ikke smarte fiduser med cayman islands mm. Det skal være overskueligt for mig eller min danske revisor. Og jeg skal kunne sove trygt. Det er vigtigst for mig at jeg kan være afslappet med det hele og derved være mere produktiv.

Jeg håber på mange gode svar, og gerne fra revisorer.
Tak. 

Tilmeldt 14. Apr 08
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 19:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Er ikke revisor men mener at så længe du er (begrænset)skattepligtig til danmark (via selskab) er der ikke noget at spare...

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Afgørende er dels hvor firmaet vil have fast driftssted og dels hvor du kan siges at være hjemmehørende. Et dansk selskab er ikke skattepligtigt af overskud vedr. faste driftssteder i udlandet.

Hvis du bare turer rundt og har en bopæl i DK er du fuldt skattepligtig til DK. Dvs. du må ikke have bolig til rådighed i DK og skal have en bolig i et andet land. Ellers vil DK ikke slippe den fulde beskatning.

Hvad firmaet angår er det ikke helt nemt men ret speget at fastlægge hvor virksomheden har fast driftssted.   En ting som man har lagt vægt på i praksis er dog hvor firmaets server er opstillet og hvordan firmaet agerer udadtil. Det giver til gengæld også lidt større spillerum.

Det er muligt at lave en konstruktion hvor hverken du eller firmaet beskattes i DK også selvom det er et dansk anpartsselskab.

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 18. Aug 08
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

jeg har bla.et dansk Holding APS der har solgt nogle aktier som udbetales til dette firma over en årrække. Egenkapitalen kommer til at ligge på omkring 11mio kr, men kan jeg flytte til Sweitz nu og så udlodde efter lokale  skatteforhold eller skal Danmark også have noget?

MVH

Ulrik

Fra Slagelse
Tilmeldt 9. May 09
Indlæg ialt: 742
Fra  Bureau Kronberg Slagelse.News Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udenlandsdansker er du stadig dansk statsborger, men SKAT kigger på dine tilhørsforhold, som fx om du stadig har bolig i DK, og såfremt, hvorvidt den kun er korttidsudlejet. En udlandsdansker kan være i DK i 6 måneder minus en dag om året. Oftest er selskabsskatten den samme, om end visse lande, som fx Thailand, hvor jeg bor, er moderat i forhold til bilag - bil, telefon, restaurant, hotel, tjenestepige, what ever accepteres som omkostninger. Dertil kommer den billige personskat.

Min løn er officielt 5.500 kr om måneden, fordi alt andet betales af selskabet, herunder en del af huslejen, men samtidig fordi Thailand er billigt at leve i. Skat 385 kr. om måneden... Jeg får end ikke selvangivelser fra DK mere.

Hilsen, Robert

Fra Donguan, Guangdong, P.R. China
Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 213
Skrevet kl. 07:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Greyzone,

Jeg sidder pt. i formentlig samme situation du ønsker at komme i.

Jeg er udmeldt af DK og rejser rundt i verden, uden fast bopæl nogensteds.
Jeg har svært ved at få et entydigt svar fra både skat og diverse skattekonsulenter, da der åbenbart ikke er voldsomt mange der er i samme situation og erfaringer dermed er sparsomme.
Svaret fra skat er imidlertid at så længe du ikke har bopælsadresse i et andet land, vil de beskatte det arbejde du udfører når du befinder dig i DK. Jeg fik sågar at vide af medarbejderen fra skat, at hun ville gøre det til en personlig mærkesag at finde ud af hvornår jeg var i DK og dermed ville sørge for at jeg kom til at betale skat at de timer jeg arbejdede i landet. Jeg kan dog ikke se årsagen til det, da man jo som udmeldt af DK ikke kan nyde godt af nogle af de goder man har som dansk skatteborger.

Det kunne være rart at høre fra nogle der virkeligt ved noget om problemstillingen.
Jeg skal have fat i Deloitte idag, forhåbentligt har de erfaring fra lignende sager. Jeg skal nok poste svaret herinde.

Dit spørgsmål om at eje noget i DK, så kan du eje et sommerhus i landet uden at blive beskattet af din indkomst. (Begrænset skattepligtig) Du skal her bare betale ejendomsskat. Hvis du ejer en helårsbolig, bliver du fuldt skattepligtig, medmindre du opfylder visse betingelser.
Regler ang. helårsbeboelse her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1648300&vId=0
Regler ang. fritidshus her: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1782204&vId=0

Mvh.

Kasper

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Du får næppe noget svar fra Skat, andre rådgivere eller Deloitte i den situation. Du kunne lige så godt spørge hvad der skal til for at du ikke skal betale skat i noget land. Faktum er at du kan blive fuldt skattepligtig ud fra hvor du har bolig og/eller hvor du opholder dig. Hertil kommer en begrænset skatttepligt til det land hvor arbejdet udføres.  Der er helt sikkert mange som er i samme problemstilling som dig der bor i ingenmandsland og ikke opholder  sig nogle steder . Der er en ting at sige til det: De folk lever livet farligt

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Donguan, Guangdong, P.R. China
Tilmeldt 14. Sep 09
Indlæg ialt: 213
Skrevet kl. 10:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Bent,

Det er muligt at det er sådan det skal sættes sammen, men det bliver immervæk noget bøvl at betale skat for eksempelvis en md. i USA, tre mdr. i Thailand, tre mdr. i Kina, to mdr. i Vietnam, en md. i Malaysia, en md. i Indonesien og en md. i Danmark?

Så det nemmeste vil være at bosætte sig eks. Thailand, oprette et offshore selskab i et andet land og betale skat i Thailand af den løn man udbetaler til sig selv?

Mvh.
Kasper

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Man finder et sted og slaar sig ned med permanent base. Det kunne vaere mange steder men Asien er det mest oplagte synes jeg. Steder som hong kong og singapore er meget liberale i deres skatteforhold og de er ikke saa emsig med at opkraeve skatter for alt muligt. Det er saa relativt dyrt at bo der hvorfor man maaske kunne overveje andre saasom malaysia / thailand - som jeg dog ikke har saa meget forstand paa. Kina kunne man ogsaa overveje da det er relativt let at faa visum uden at bevise nogen indkomst af nogen slags.

Saa kan du komme og gaa frit i Danmark...saa laenge det er under 6 mdr per kalender aar.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Det afhænger jo af om vi taler om lønindkomst eller selvstændig virksomhed. Svenne omtaler jo kun de regler der gælder for indtræden af fuld skattepligt men der er også begrænset skattepligt at forholde sig til :

Taler vi lønindkomst så er der skattepligt fra dag 1 hvis der er tale om arbejde som udføres i DK og man ikke kan påberåbe sig en dobbeltbeskatningsoverenskomst (dvs. hvor man ikke er bosiddende i et andet land). Bor man i et overenskomstland vil det samme være tilfældet hvis der er tale om vederlag fra en arbejdsgiver i arbejdslandet eller en arbejdsgiver med fast driftssted i arbejdslandet, men i alle andre tilfælde vil der kun indtræde begrænset skattepligt til Danmark hvis modtageren opholder sig i DK i mere end  183 dage i nogen 12 måneders periode.

Taler vi om selvstændig virksomhed så vil der indtræde dansk beskatning hvis virksomheden kan anses at have fast driftssted i Danmark. Det samme hvis det er et udenlandsk selskab der opererer i Danmark. Har selskabet fast driftssted i Danmark skal aktiviteten også beskattes i Danmark og herved fanges anpartshaverens løn af ovennævnte bestemmelse med dansk beskatning til følge.

Det er her fuldstændig underordnet om vi taler om et offshore-selskab eller ej.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)