Jeg har en udenlandsk kunde, som jeg normalt sender fakturaer uden tillagt moms, da kunden hører hjemme i et EU-land.
Men nu har jeg løst en opgave, hvor jeg har fungeret som "mellemled" mellem kunden og et andet dansk firma, så jeg skal derfor, ud over min egen ydelse, også fakturere kunden for de andre ydelser, så kunden kun får én faktura ét sted fra.
Et eksempel: Jeg har haft udgifter for 10.000,- +moms -og har selv leveret en ydelse til 10.000,- (uden moms, da kunden jo ikke skal betale dansk moms)
Hvis de udgifter du har afholdt er købt i Danmark - fx. en vare du køber i Danmark og sælger videre til en kunde i et andet EU land - skal du blot trække momsen af dit køb fra i dit momsregnskab.
Du skal fortsat ikke beregne moms af fakturaen til din udenlandske kunde, da det er leveringslandet der afgør om der skal moms på.
Hvis du ikke har andet salg til DK, hvor du beregner moms vil du få en negativ momsangivelse og få momsen tilbage fra Skat. Husk at indberette dit EU salg til Listesystemet.
Ved ikke om EU-moms reglerne er ændret siden Jan 2007, hvis ikke, så skal jeg vist lige have fat i skat, for har vist lavet et par brølere i mit regnskab (Til min fordel ;))