Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvilket sprog bruger man til programmering af navigationsanlæg

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg har en ide, som kombinerer navigationsanlæg i biler sammen med internettet, og vil i den forbindelse høre, hvilken programmør, man skal have ind over, hvis han skal lave et stykke software til bilens navigationsanlæg.

 

PS er der i øvrigt nogen, som ved, hvordan man får den forbandede tilmeldingsformular til nyhedsbrevet til at blive væk uden at skulle tilmelde sig. Den er enormt belastende.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 01:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Kragh:

PS er der i øvrigt nogen, som ved, hvordan man får den forbandede tilmeldingsformular til nyhedsbrevet til at blive væk uden at skulle tilmelde sig. Den er enormt belastende.

Meld dig til nyhedsbrevet! Det er der fejlen er, du bør det læse det. Det er for din egen skyld. Så se og kom igang :)

Martin Kragh:

Jeg har en ide, som kombinerer navigationsanlæg i biler sammen med internettet, og vil i den forbindelse høre, hvilken programmør, man skal have ind over, hvis han skal lave et stykke software til bilens navigationsanlæg.

PS er der i øvrigt nogen, som ved, hvordan man får den forbandede tilmeldingsformular til nyhedsbrevet til at blive væk uden at skulle tilmelde sig. Den er enormt belastende.

Jeg starter lige med at briste din drøm ... det blir dyrt, meget dyrt! Jeg har haft et par kunder der ville i samme retning som dig. Alle gangene er det endt med at blive droppet fordi hardware platformen endnu ikke er klar til det og fordi at den på det tidspunkt hvor den var klar rimelig sikkert allerede ville have de ønskede funktionaliteter. Jeg ved allerede at det er tilfældet med mindst en af de projekter vi havde i støbeskeen.

For at løse den problemstillin du her har opridset kan du ikke blot hyre en dygtig programmør, du har brug for et helt team af udviklere, testere, projektledere, programmører og designere. Det er enten noget du selv hyrer og starter din egen software virksomhed, eller også køber du ydelsen af en eksisterende. Begge dele er rasende dyrt og du skal forvente måneders udvikling, ligesom du skal forvente at bruge et sted mellem et par hundrede tusinder og en lille millioner på udviklingsværktøjer, udviklingslicenser, hardware, testhardware o.l.

De råd jeg giver dig nu kan selvfølgelig ikke være helt præcise på den baggrund du her har opridset, jeg vil derfor tilbyde dig en omgang koncept sparing, det er mit produkt til iværksættere som dig, der står med en genial ide men gerne vil have den grundigt vendt før du går ud og investerer millionerne i realisering af ideen.

 

Nu skifter jeg lige hue ... jeg er nemlig også programmør. Så for at svare helt konkret på dit spørgsmål:

Hvis du vil lave et stykke software som passer til "bilens navigationsanlæg" er vi nødt til at antage at du mener _alle_ typer anlæg, med det samme må vi begrænse dette da vi ikke kender alle eksisterende anlæg og må derfor sige tilnærmelsesvis alle.

Vi ved at en stor del af disse anlæg kører på en generisk hardware platform som er paret med et stykke ligeså generisk software med nogle leverandør specifikke designs og udvidelser på. Denne platform er basseret på Windows Mobile og udviklinssproget er højest sandsynligt enten C#.NET , Java eller C++.

Derudover ved jeg at dem hovedstands Taxi bruger er bygget på Linux, de kan således være kodet i Lisp, Python, Perl, C, C++ el. lign.

Mange bruger mobiltelefoner, de kan typisk være kodet i/til Symbian, Windows Mobile, Iphone Os, og således være kodet i C, C++, .NET, C#, Java, Objective C (I Phone) osv.

UDOVER det har vi for hver forskellige type hardware en ny grænseflade vi skal kode op imod, ikke alle af disse typer hardware har mulighed for at forbinde til internettet så vi skal også have en enhed der kan klare den del for os. Ikke alle enheder passer til alle typer hardware og ikke alle typer hardware virker alle steder i verden.

Du tager antallet af hardware platforme, opløfter det i potensgraden af antalet af operativsystemer, og opløfter det i antallet af programmeringssprog, det opløfter dú igen i antallet af hardware kombinationer med modems osv og til sidst opløfter du det i antallet af GPS Software leverandører.

Det tal du får ud af det passer så med det antal skridt du skal gå igennem ved hver _eneste_ testcyclus af softwaren. Afhægig af kompleksiteten af software kan du godt forvente nogen og hundrede test-facer, Windows XP havde 2600 officielle tests før den røg ud (og det var vidst kun en leaked piratkopi).

Et vildt gæt vil være at hver test kommer til at koste 30-50.000kr i mandetimer (lavt sat).

Og vi er altså ikke engang nået til udviklingsfasen endnu. Man kan slå genveje ... men de afhænger af dit koncept, hvorfor jeg henviser til min forrige anbefaling :)

Håber jeg besvarede dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at spørge igen.

Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel.

Tak for dit svar. 

Jeg prøver i første omgang hos Startguiden, hvor rådgiverne vil kunne hjælpe mig videre. Ellers vender jeg tilbage.

 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Kragh:

Jeg prøver i første omgang hos Startguiden, hvor rådgiverne vil kunne hjælpe mig videre. Ellers vender jeg tilbage.

Så længe du er klar over at du er ude i noget meget teknisk kompliceret hvis du vil programmere til den slags udstyr. Vores budget dengang endte på 5 mill. best case og forventet 10 mill.

Det jeg håbede at finde i dit projekt var en lille twist som du ikke selv havde tænkt over så vi kunne streamline produktet lidt mere. Men held og lykke med det ihvertfald. :)

Tilmeldt 9. Feb 06
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 11:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel.

Jeg er sikker på at den nok skal blive strømlinet noget mere, når jeg har fået talt med rådgiverne - og såfremt de anbefaler mig at tage fat i et eksternt softwareproducent vil jeg gøre det.

 

 

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du får behov for en .NET C# mand så kan du smide en mail til mig! Big Smile

Fra København
Tilmeldt 25. Mar 07
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin,

Du skal også være velkommen til at sende mig en mail såfremt du mangler afklaring på nogle spørgsmål eller søger udvikling/konsultation. Vi udvikler bla. lokations baserede systemer (LBS) til mobiltelefoner og arbejder pt. for en række danske selskaber plus nogle svenske kommuner. Mikkel har ret i hans mail, og jeg synes det er flot af ham at skrive en så lang og "forholdsvis" detaljeret beskrivelse af hvad du skal have i tankerne. Det er en kompleks, for ikke at sige STOR udfordring du er i gang med, og du skal virkelig have styr på alle detaljerne før du går igang.

Den er ikke umulig, men kræver MANGE penge (Medmindre du selv kan programmere og teste) og energi. Mit forslag er: start småt. Byg en applikation til f.eks til en standard (TomTom, Symbian, Iphone etc.) og tag den derfra.

Godt nytår og pøj pøj.

Mvh

Lars Ettrup

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)