Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Årsregnskab, enkeltmandsvirksomhed første forsøg.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 21. Oct 05
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 09:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Ok, det svar fortolker jeg som, at der i balancen i stedet for ''resultat'' indgår et ''kassebeholdningsbeløb'' som er resultatet plus endnu ikke indbetalt moms den 31/12. Derefter skal der være en skyldig moms. Sådan at situationen afspejles på regnskabets nøjagtige afslutningstidspunkt. Uanset at denne moms ikke har nogen som helst indflydelse på noget som helst andet. Det giver jo et i regnskabet helt skævt billede (for mit overblik i det mindste) af min faktiske økonomiske situation da momsindbetalingen jo gælder for sidste år. Men det skal åbenbart afspejle virksomhedens nøjagtige pengebeholdning på regnskabets afslutningstidspunkt.

 

Jeg har afregnet moms kvartalsmæssigt, og har derfor i mit regneark opgjort momsen kvartalsmæssigt. Jeg har ikke anført selve indbetalingerne i regnskabet, bare kørt moms og skatteregnskab sideløbende sådan, at jeg ved hvad den kvartalsmæssige moms er og kan skrive den ind på giroindbetalingen.

 

...regnskabskrav er da usandsynligt besværlige, når man har et superenkelt indtægt/udgift-forhold i sin bette enkeltmandsvirksomhed. ;-) Det er garanteret grådige revisorer der har fundet på det.

Fra København
Tilmeldt 21. Oct 05
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 03:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/16/2006 10:09:49 PM Forfatter: Anette/Inloco

Det er jo ganske umuligt at udtale sig om noget, når man ikke har set grundlaget - men umiddelbart virker det usandsynligt på mig, at du hverken har skyldig eller tilgodehavende moms pr. 31.12.





Tak for kommentar og tilbud i privat mail.


Jeg har tænkt over det og kan ikke lige få øje på, hvordan momsen kan spille ind på skatteregnskabet, momskvartalet slutter jo samtidigt med regnskabsåret så alle tal er med (uanset den endelige betaling af girokortet). Skatteregnskabet er jo per definition ex. moms (i hvert fald i min version ). Der er heller ingen egenkapital i og med, at hele overskuddet ryger i den private indtægt. Derfor bruger jeg heller ikke teoretiske likviditetskonti, da de ikke modsvarer virkeligheden hvor privat og virksomhedsøkonomi er blandet i et lystigt rod, samt 'likviditeten' er irrelevant for min kontrol med skat og moms. Som jeg har forstået det, behøver regnskabet ikke være mere komplekst end at jeg kan dokumentere, hvad jeg skal betale i henholdsvis skat og moms - når der er tale om en enkeltmandsvirksomhed. Selvfølgelig kunne det gøres smartere, men det er det altså ikke.


Derfor, hvis vi nu antager, at alle relevante beløb er medtaget i min opsætning, er mine helt basale spørgsmål:

1) Er status/balancen overhovedet nødvendig for en enkeltmandsvirksomheds skatteregnskab, når den nu som det ses ikke rigtigt fortæller noget (og vi ser bort fra potentiel momsgæld)?

2) Og hvis jeg har balancen med, skal virksomhedens overskud (resultat) så trækkes fra i balancen som en 'privat hævning' eller noget i den stil (for at skære ud i pap, at pengene er brugt på rugbrød og skal beskattes som 'indtægt af virksomhed')?

...og jeg er ikke ude efter en revisorgodkendelse, bare et godt råd i retning af: "Det ser nogenlunde fornuftigt ud. Skat æder den nok" eller "Du er sindssyg. Kontakt straks en psykiater, derefter en revisor!"

Venligst, Jesper
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 20:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kan ikke forstå hvorfor du ikke bare får en revisor til at kikke på dit regnskab

 

 

Jeg har overladt hele skidtet til ham jeg samler bare bilagne i bunker der er sorteret efter månede (På årsbasis måske en times arbejde)

 

 

Så sender jeg møget til ham og efter et stykke tid får jeg en regning og et ark papir med alle oplysninger på

 

Sidste gang jeg fik en regning var den på knap 3.000 kr og det var for to moms kvartaler og arsafslutning

 

- De penge er da gevet godt ud?

Fra København
Tilmeldt 21. Oct 05
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 20:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Fordi 3000 kroner er omtrent 10% af min indtægt i 2005, og fordi jeg ikke er i tvivl om at jeg indberetter det korrekte beløb, jeg kunne bare godt tænke mig et par pointers til det der med balancen til det her årsregnskab, som det er første og sidste gang jeg skal lave i mit liv.

 


Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Jamen hvis der ikke er andre der vil svare jesper på det han spørger om så vil jeg da (jeg er enig med Annette - se nedenstående om moms):

 

Dit regnskab ser umiddelbart meget tilforladeligt ud. Dit overskud er udtryk for din egenkapital i virkosmheden. Dvs. det er virksomhedens gæld til dig, forudsat at du da ikke har hævet det. har du hævet det får du en egenkapital på 0 = Årets resultat minus årets hævninger.

 

Vedr. momsen:

Det er rigtigt at momsen følger kvartallet men da du først afregner momsen efter kvartallets udløb vil der typisk være en skyldig moms for oktober kvartal ved årets udløb. Det kan også være tilgodehavende moms hvis man har haft negativt tilsvar i 4. kvartal.  

 

Iøvrigt:

 

Du skriver at det er en hjemmevirksomhed der er baseret på web. Jeg undrer mig som gammel skattemand over at dine udgifter udgør ca. 1/3 af indtægterne. Der er normalt ikke nævneværdige driftsudgifter ved den slags virksomheder. Det kunne umiddelbart ligne at der i udgifterne indgår pc''ere mv. og der kan du få et problem. Dels med at få fradrag med det samme contra afskrvning, men også med evt. privat anvendelse.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 21. Oct 05
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Mange tak for svaret. Det var nøjagtigt, hvad jeg søgte efter.

Du har helt ret, der ligger anskaffelse af pc mv. i udgiftssummen, dog i størrelsesordenen straksafskrivning. Regnskabet er så simpelt at jeg har svært ved at skille småanskaffelser fra udgifter til f.eks. papir og porto, så derfor er det blandet sammen. Jeg regner med at skrive en lille tekst om, hvad beløbet indeholder for at imødegå de spørgsmål, som dukker op.

Hvis man skal have momsen med, vil balancen altså så nogenlunde sådan ud(?):

 

Balance ved årets udløb:

Beholdning      43602 DKK   (resultat + den moms jeg endnu ikke har afregnet)
Gæld                      0 DKK
Varelager                0 DKK
Skyldig moms  -2000 DKK
Balance           41602 DKK

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er ingen grund til at skrive ekstra tekster/afhandlinger om hvad posten indeholder. I stedet kan du måske bare splitte den mere op.

 

Det ser umiddelbart rigtigt ud. Balancesummen er din egenkapital. Dvs. du får følgende status:

 

Beholdning        43.603

 

Aktiver i alt        43.603

 

Egenkapital        41.603

 

Skyldig moms        2.000

 

Passiver i alt         43.603

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 21. Oct 05
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu regner det med guld. ;) Du har ret i, at det er for sløvt, at jeg ikke bare tager regnemaskinen frem og får splittet mine udgifter op.

 

Så er der den ''private hævning'' tilbage, som jeg glemte alt om i mit sidste indlæg.

Jeg går ud fra at der så skal indgå en privat hævning, både i resultatopgørelsen og balancen (de 41602,- kr. som jeg har opgivet på selvangivelsen). Sådan at begge går i 0. Jeg har jo ingen interesse i, at lade penge stå i virksomheden.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Håber ikke det slår hårdt for nu kommer der lidt mere.

 

Nej de private hævninger skal ikke indgå i resultatopgørelsen men i forbindelse med afslutningen af regnskabet overfører du årets resultat til egenkapitalen. Dvs. din egenkapital fremkommer således:

 

Egenkapital primo               0

Årets resultat             41.602

 

Egenkapital ultimo     41.602 

 

Vælger du at hæveoverskuddet vil der i egenkapitalen indgå en privat hævning på 41.602 hvorved egenkapitalen bliver 0. Hvis du ikke anvender virksomhedsordningen har det ingen praktisk betydning om du hæver pengene i virksomheden eller ej.   Det gør du næppe med det overskud.  

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra København
Tilmeldt 21. Oct 05
Indlæg ialt: 78
Skrevet kl. 10:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Ok. Det læser jeg som om, at jeg egentlig ikke behøver at lade en hævning fremgå af den skattemæssige årsopgørelse, for Skat tager det for givet at overskuddet hæves og det beskattes automatisk (hvilket virker helt logisk). Det er helt korrekt, at jeg ikke anvender virksomhedsordningen.

Side 2 ud af 3 (23 indlæg)