Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Butikstyveri på nettet ?!?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 14:47
Hvor mange stjerner giver du? :
I min webshop har jeg desværre oplevet at kunder bestiller varer uden at betale for dem  Det gør mig rigtig harm og sur.. Og hvad gør man ???

 

Lidt baggrundom shoppen: Man kan betale med mange typer af kort og ved bankoverførsel og det er kun ved bankoverførsel at jeg har oplevet snyderiet. Jeg skriver højt og tydeligt at ordren først bliver sendt, når betalingen er registreret, men må man egentlig det ??? Nå, men det gør jeg og heldigvis for det..

 

Så tjekker jeg selvfølgelig oplysningerne, som "kunden" har indgivet og hver gang har jeg her, haft min mistanke og derfor været på vagt.. Så jeg har altså ikke sendt varer afsted til nogen og er derfor ikke blevet "rigtigt snydt", så som min mand siger "lad det være ved det", men jeg vil nu gerne høre om andre har været i lignende situationer og hvad har I gjort ????

 

Jeg har talt med politiet, som siger at det er meget vanskelige sager, men at det er en form for butikstyveri og at jeg må "true" dem lidt via mail.. Og det har jeg så gjort + skrevet på shoppen at svindel politianmeldes.

 

Jeg tænker bare at hvis disse personer opgiver falske navne og adresser, så kan de vel også opgive falske email adresser og så sender jeg små trusler ud til fuldstændige uskyldige mennesker.. Det er jeg jo ikke vild med...

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 1324
Fra  Altero Design Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er nu én gang sådan, at der altid er nogle "brodne kar" ind imellem.
Hvis du har en formular på din hjemmeside, så er der næsten altid nogle der "lige skal prøve" og sådan er det desværre bare.

Hvis du alligevel har kortbetaling på dit site, hvorfor har du så i det hele taget muligheden for bankoverførsel?





 





 





Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 15:02
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Majbrit

Jeg kender udemærket situationen. Der er uden tvivl flere forskellige årsager til sådanne ordrer:

1. Kunden laver en testordre, fordi han/hun måske ikke er vant til at handle på nettet

2. Kunden laver en ordre og fortryder, uden at give dig besked

3. Kunden laver en ordre og glemmer at han/hun har valgt bankoverførsel, og får derfor ikke overført pengene.

og til sidste men ikke mindst en teori jeg har, som sikkert er det du også tænker på:

4. Kunden/ plattenslageren laver en ordre, vælger bankoverførsel og håber at butikken er så naiv at de sender varen før pengene er modtaget, eller håber at webbutikken har dårligt overblik, og får sendt varen selvom betaling ikke er modtaget.

 

Mit råd: Send ALDRIG en vare, hvor der er valgt bankoverførsel, før du har set pengene!

Måske undtagelsesvis hvis der er tale om en stor kendt virksomhed der ringer og spørger, men KUN hvis varen skal sendes til firmaadressen, som du selv kan tjekke.

 

Iøvrigt er mange små webshop ejere ikke klar over, at ved svindel med Dankort/ Kreditkort er de stort set altid webshop ejeren der hænger på tabet! Jeg måtte erfare det på den bitre måde, nemlig med et tab på ca. 15.000 kr. hvilket er hårdt, da det var lige i starten.

Siden har jeg været udsat for svindel en håndfuld gange, men pånær én gang har jeg genneskuet det.

 

Vær ekstra opmærksom på ordrer fra udlandet, større dyre ordrer og sære ordresammensætninger.

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 15:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Ps. Som svar på "Hvad gør man"

 

Man annullerer ordren hvis pengene ikke er kommet inden f.eks. 14 dage, men sender inden da en pæn reminder til kunden, og fortæller at varen ikke er afsendt, da betaling ikke er modtaget. Det KAN jo være en fejl.

Vi afviser et par ordrer om måneden i den forbindelse.

Fra Padborg, Sønderjylland
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 702
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/1/2006 2:59:07 PM Forfatter: Michael Oxkjær
 

Hvis du alligevel har kortbetaling på dit site, hvorfor har du så i det hele taget muligheden for bankoverførsel?




 

At jeg har muligheden for bankoverførsel er den simple at der er mennesker i dette land, som ikke ejer et Dankort og så har jeg oplevet at nogle bruger bankoverførsel første gang, de bestiller, for siden at benytte Dankort.. De har måske oplevet eller tror at webshops svindler med dette.. Hvem ved, men sådan har det været i min butik... Og så har jeg også nogle bedsteforældre, som syntes at det er dejligt at de kan gå ned i banken og betale, for de kan ikke "hitte" ud af det med Dankort (siger de selv). Så hos mig er der plads til alle

 

Jeg er som sådan ikke blevet snydt, men jeg syntes bare at jeg ville gøre opmærksom på problemet og hvis nogle så havde et godt "våben", så ville jeg da gerne høre om det... Men jeg kan se jeg gør de samme ting, som I også foreslår - og selvfølgelig kan der være nogen, som har glemt deres bestilling og bare rolig - jeg sender ikke politiet efter dem første gang, men sender en pæn reminder om at de har en ordre liggende

Mange hilsner

Majbrit - Christobel

Børnetøj fra Christobel

 

Tilmeldt 5. May 06
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 17:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/1/2006 3:02:09 PM Forfatter: Allan 'Avalance'


Iøvrigt er mange små webshop ejere ikke klar over, at ved svindel med Dankort/ Kreditkort er de stort set altid webshop ejeren der hænger på tabet! Jeg måtte erfare det på den bitre måde, nemlig med et tab på ca. 15.000 kr. hvilket er hårdt,







Det var jeg f.eks. ikke klar over. Kunne du ikke have lyst til at dele den bitre erfaring med os? Hvordan foregik svindlen? Var der slet ikke noget at komme efter hos PBS?

Hilsen
Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 17:49
Hvor mange stjerner giver du? :
"Kunne du ikke have lyst til at dele den bitre erfaring med os?"

 

Jo naturligvis. Hermed en kort forklaring:

Den type svindel foregår med "stjålne kortdata"

Dvs. at en person bestiller nogle varer og betaler med en anden persons betalingskort.

Svindleren kan få fat i kortdata på en række forskellige måder. Alt ligefra "afluring" af kort, tyveri af kort, men nok især pishing tror jeg at det hedder. Det går ud på via emails og hjemmesider, at lokke folk til at indtaste deres kortdata.

Disse data bruges så til at handle for, indtil kortet spærres.

Webshoppen HAR jo fået sine penge og afsender derfor varen. MEN når ejeren af kortet opdager at det er blevet misbrugt, klager han naturligvis. Han får sine penge retur og webshop ejeren skal tilbagebetale beløbet!

 

Svindlerne har iøvrigt flere metoder til at undgå, at varerne bliver sendt til deres egen adresse.

 

Senest har jeg dog været ude for en person, der valgte at få sendt varerne til sin egen adresse! Politiet oplyste mig, at der var tale om indkøb i omkring 80 webshops! Hos mig var der købt for ca. 5000 kr.

 

I sidste sag valgte jeg at efterlyse pakken hos Post Danmark, da jeg ville være sikker på at den var udleveret til en person af det navn jeg havde sendt den til, og at der var fremvist ID som de jo skal.

De kunne dog ikke dokumentere hvor pakken var blevet af, hvorfor de blev nødt til at erstatte den!

 

Mit gode råd vil derfor være, at man forlanger dokumentation fra sin fragtmand/ Post Danmark for at pakken er blevet udleveret mod forevisning af ID og med underskrift.

Ofte stiller fragtmænd pakker foran døren og så er det jo for deres ansvar!

Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 09:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 6/1/2006 3:02:09 PM Forfatter: Allan ''Avalance''
Mit råd: Send ALDRIG en vare, hvor der er valgt bankoverførsel, før du har set pengene!

Måske undtagelsesvis hvis der er tale om en stor kendt virksomhed der ringer og spørger, men KUN hvis varen skal sendes til firmaadressen, som du selv kan tjekke.

Jeg vil så komme med en lille smule erfaring hvad angår "store" kunder, og "kendte" navne... i min virksomhed oplever jeg som oftest, at mine "små" kunder (0 kr. - 3.000/4.000 kr.) betaler rettidigt, nogle endda før dagen... hvorimod det faktisk typisk er de større virksomheder (10K+) der nogle gange kan halte 2-3 uger bagefter med betalingerne...

Som regel er det fordi de er langt mere bureaukratiske i deres opbygning, og betalingsvejen gennem administration, bogholderi, godkendelse, betaling er meget lang... (at de så ikke bare sætter processen igang når de modtager regningen og dermed har de 8/14 dage til at ordne det i, men først igangsætter det når betalingsfristen er nået, det fatter jeg nu ikke helt )

Det var bare en comment om at man ikke nødvendigvis bare skal læne sig tilbage i stolen hvis en større kendt virksomhed ringer og fægter med armene... Dermed ikke sagt de ikke er gode at have i folden, for mange gange vender de gerne tilbage såfremt de er tilfredse, og ydermere har de jo gerne pengepungen i orden ;-)

 

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12287
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 09:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Grunden til at store virksomheder betaler for sent, er bestemt ikke bureaukrati. Det er en bevist strategi for at få bedre likviditet. Der er mange store virksomheder der klemmer små leverandører i måneder. Så hvis du vil handle med de store, kan du godt skrue din tålmodighedshat på ;-)

Dbh Martin
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 6/2/2006 9:59:16 AM Forfatter: Martin Thorborg Grunden til at store virksomheder betaler for sent, er bestemt ikke bureaukrati. Det er en bevist strategi for at få bedre likviditet.


Jeps - den virksomhed jeg var ansat i før jeg blev selvstændig prøvede altid at presse betalingsfrister på 60 dage ind i kontrakterne de lavede med deres leverandører. Det er sgu længe at vente på sine penge!

mvh Carsten


Side 1 ud af 3 (21 indlæg)