Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ansættelse "Freelancer" under 18...

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 16:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i den situation, at jeg skal benytte mig af en "freelance" ydelse fra en person under 18 år.

Grunden til at jeg skriver freelance i parantes, er at han af gode grunde ikke kan have sit eget enkeltmandsfirma, som freelancere over 18 typisk har det. Han skal muligvis løse flere opgaver for mig i fremtiden.

Min umiddelbare idé er, at skrive en ansættelseskontrakt, som berretiger ham til en given timeløn, men ikke noget bestemt antal arbejdstimer. Herefter vil jeg så for den enkelte opgave skrive rammekontrakter ala "Følgende opgave (beskrivelse..) er estimeret til 10 timers arbejde. Ønsker pågældende at tage opgaven, og har denne forældres samtykke, aflønnes denne jvf. ansættelseskontrakt..."

Okay. Det er selvfølgelig ikke den fulde formulering. Men spørgsmålet går nu også mere på om det er okay at gøre det efter denne model. Hvis ikke, hvad er der så af muligheder?

For mig at se, svarer det lidt til folk der går med aviser. De gør et stykke arbejde, og får løn for det arbejde. De er ikke på en egentlig arbejdsplads, så derfor er de selv ansvarlige for ikke at tage for lidt tøj på og blive syge, eller bære for mange aviser og få ondt i ryggen...

Pointen er selvfølgelig at jeg meget gerne vil aflønne vedkommende lovligt og korrekt, men ikke vil hænge på nogen uforudsete forpligtelser eller grimme overraskelser.

Jeg håber meget i kan hjælpe.

Venligste hilsner

Michael  

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg tror næppe, at du kan slippe for feriepenge, social ydelser mv.

Pas på, at ovennævnte ikke bliver tolket som en omgåelse af funktionærloven.

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 16:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er på ingen måde interesseret i, hverken at omgåes funktionær loven eller undgå at betale feriepenge, lønsumsafgift eller arbejdsmarkedsbidrag. Spørgsmålet går sådan set bare på om jeg må lave den nævnte aftale (hvor diverse skatter, afgifter, gebyrer, etc. betales) og hvilke ting jeg evt. skal være opmærksom på.

Hvis jeg ellers sørger for at betale hvad der nu engang skal betales når man udbetaler løn, er der så noget i det jeg skriver som er "omgåelse af funktionærloven" i dine øjne? Hvis ja, hvordan kringler reklamebudende den så, sådan at det kan lade sig gøre uden at overtræde nogen form for gældende dansk lovgivning?

Mange tak for svaret forresten, og i øvrigt tak for de mange andre gode svar jeg har set fra rundt omkring på Amino. Det er helt sikkert noget jeg og mange andre værdsætter! Big Smile 

Fortsat rigtig god søndag.

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Michael!

Jamen såfremt du er opmærksom på disse ting, kan jeg ikke se, at der skulle være noget i vejen for at

praktisere dette.

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen så skal du have tusind gange tak for din hjælp. Den er helt klart værdsat. Er der andre som har noget at indskyde? Eller skal vi betragte sagen som afklaret?

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Tilmeldt 8. Nov 07
Indlæg ialt: 717
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil mene at freelanceren kan skrive en faktura uden moms. Selvom han ikke er myndig endnu og ikke er momsregistreret, må han godt skrive faktura'er.

Freelancerens omsætning må bare ikke overstige 50.000 kr.

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin van de Belt:

Jeg vil mene at freelanceren kan skrive en faktura uden moms. Selvom han ikke er myndig endnu og ikke er momsregistreret, må han godt skrive faktura'er.

Freelancerens omsætning må bare ikke overstige 50.000 kr.

Interessant. Det ville jo være super nemt. Selvom han skal have flere opgaver, tror jeg der går et stykke tid fø end det ryger over 50 kilo. ;-) Så skal han vel bare selv sørge for at indberette og betale skat osv..? Og har jeg et ansvar hvis han f.eks. ikke gør det?

Er der nogen som kan be- eller afkræfte det som Martin skriver?

 

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 19:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Det Martin skriver har jeg også selv fået at vide af en revisor i forbindelse med kortvarrig ansættelse af en mindreårig.

Du skal oplyse ham op at han skal opgive det som B-Indtægt, ligesom du skal oplyse ham om at han skal oprette CVR nummer når DU har udbetalt mere end 50.000kr til ham. Når han kommer dertil skal han have et CVR nummer ... hvilket han godt kan hvis han forældre går med til det.

Fra København
Tilmeldt 11. Jun 08
Indlæg ialt: 661
Fra  Signifly ApS Skrevet kl. 19:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay. Jeg er glad for at du lige understregede det. Så vil jeg med ro i sindet sætte ham i gang med opgaven.

Hvis det kommer til det punkt hvor jeg udbetaler ham mere end 50 000 på et år, må vi tage den op igen. Jeg tror dog ikke det bliver tilfældet før end han er fyldt 18.

Mange tak til alle der bidrog med hjælp! Smile

Boldrer mig med de kreative wunderkids i Signifly - et Digitalt Bureau i København. Altid en god Amino-pris.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen!

Ikke for at være lyseslukker!

Men tror altså næppe, at den holder.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)