Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til Illustrator - fremgangsmåde og formater!!!

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har designet fire produktlogoer for et firma. Har sat dem op i Illustrator, har efterfølgende gemt i eps format - og har gemt til web (i første omgang som jpg).

 

Det viser sig nu, at de to af logoerne ser flotte ud, når de åbnes - uanset formatet; om det er i højtopløseligt format eller om det er på web, mens de to andre er helt hakkede i kanten. Alle logoerne er lavet på samme måde, der er created outlines, hvorefter det hele er grouped.

 

Kan nogen komme med en hurtig guide til den korrekte fremgangsmåde - for noget er gået helt galt.

 

De først gemte jpg''er kunne heller ikke lægges på nettet - endte som de berømte røde krydser. Da jeg gemte dem som gif og lagde dem ud, kom de op på siden, som de skulle - og de to af dem var stadig perfekte, mens de to andre var kantede/hakkede. Hjælp....

 

KH
Camilla

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Glemte at skrive en ting - at de logoer, som ser herrens ud også mister en millimeter i højre side og i bunden, når de gemmes til web

 

???????????????

 

 

Camilla

Fra Valby
Tilmeldt 4. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er stort set umuligt at svare på hvad der er gået galt, da det
midest talt kan være en milliard ting, og den slags kan gøres på
uhyggelig mange måder.

Den letteste løsning er at oprette dokumentet i den størrelse du vil
have det i i Photoshop, og så ''Place'' dit illustrator dokument. Har du
version CS2 er dette især en fantastisk feature, da den kan resize ud
fra originaldokument, frem for en lokal kopi. Save for web i Photoshop
går man sjældent galt af ;o)



Hvis det er kataloger, kan du evt overveje at ligge dem ud i PDF
format. Laver du generelt kataloger, kan jeg desuden anbefale dig at
bruge indesign, som er genialt til den slags, modsat illustrator som
hovedsageligt er til illustrationer, grafiske fremstillinger, og
begrænset tekst. Desuden kan man jo også kun lave en side af gangen i
illustrator (træls iøvrigt)



Hels og lykke med det.


Fra Katrinebjerg, Århus
Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 09:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Camilla,

Du kan gøre som Christian skriver ovenfor det skulle løse problemet.

Men hvis du ikke har photoshop kan du måske redde den i illustrator ved at ligge en kasse rundt om dine logoer med ingen farve og ingen outline og derefter eksportere dem. Dette skulle give et bedre resultat.

Med venlig hilsen

Daniel Laursen


Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:49
Hvor mange stjerner giver du? :
Tak for jeres svar. Prøver at "lege lidt med det". Det med at lave en kasse udenom er nok en god ide.

 

Jeg har Photoshop - og det er Photoshop, der har drillet mest. Har nu fulgt Adobes guide til bedre bevarelse af tekst - det hjalp en lille smule. Men jeg forstår stadig ikke hvorfor det ene sæt logoer ser perfekt ud, mens det andet ikke gør.

 

Det er (desværre) lidt ældre versioner af programmerne (Photoshop 7 og Illustrator 10). Lyder som om jeg bør spare sammen til opdateringer....

 

Kunne stadig godt tænke mig en beskrivelse af hvordan I andre gør fra I har et Illustrator dokument (ai) til I gemmer til web. Går I via Photoshop eller direkte fra Illustrator?

 

Hilsen

Camilla

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Det virkede!!! Brugte "Place" i Photoshop og nu ser alle fire logoer perfekte ud. Tusind tak for hjælpen!

 

Camilla

Fra Valby
Tilmeldt 4. Dec 05
Indlæg ialt: 880
Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Fantastisk, dejligt at høre.

Og ja - hvis det er PS7 og Illustratyor 10 du roder rundt med, kan det anbefales at opdatere til Creative Suite 2. Især integrationen mellem de forskellige programmer er blevet fantastisk, med Smart Objects funktionen.

Fra Katrinebjerg, Århus
Tilmeldt 26. Nov 05
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Godt det lykkedes for dig.

Men tricket ang. rammen kan også godt bruges hvis photoshop cutter 1 px. af den nederste og højre del af grafikken. Det sker stadig af mystiske årsager i Photoshop CS2

Med venlig hilsen

Daniel Laursen



Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 14:53
Hvor mange stjerner giver du? :
  Det med at der bliver cuttet pixels af når man konverterer fra vektor til bitmap (f.eks. flytter et logo fra Illustrator til Photoshop), sker fordi det modtagende program udregner størrelsen i forhold til der hvor den indre vektor stopper. Og hvis det f.eks. er en tekst med en tykkelse på 3 pixels på hver side af vektoren, så ryger der altså 2 pixels i bunden.

Det er en lidt langhåret forklaring, men det er nok desværre den eneste måde at forklare det på.
Men løsningen med at placere en ramme omkring er altid en hurtig og let løsning på problemet.

/Jesper
www.MediaMouse.dk    - alt i grafisk kreation & produktion     jesper snabelA mediamouse.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej igen.

 

Super med alle inputs - tak! - har godt nok lært meget de sidste par dage

 

Jeg overvejer en opgradering - måske inklusive en opgradering af evner med et lille kursus..... er der nogen af jer, der kan anbefale en (betalbar) kursusudbyder når det gælder Photoshop og Illustrator?

 

Mange hilsener

Camilla

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)