Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Folk, der stjæler ens materiale?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad skal man gøre, hvis folk stjæler ens ophavsretlige beskyttede materiale?

 

Sagen er, at jeg driver en lille hjemmeside med opskrifter, og jeg faldt over en del indgående links fra følgende side:

http://detfranskehjorne2.inet-designer.dk/idp99idd45.asp

De driftige herrer bag siden har helt åbenlyst copy-pastet min brødtekst såvel som mine billeder.

Den oprindelige side, min, kan ses her:

http://www.bergholt.net/confit_de_canard.html

Er der nogen, der har erfaring med,hvordan den slags bedst gribes an?

 

På forhånd tak

 

Kasper Bergholt

 

 

 

Fra Faxe
Tilmeldt 23. Mar 06
Indlæg ialt: 1418
Fra  Avalance Entertainment & Dansk Party Service Skrevet kl. 21:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er desværre meget udbredt og vi oplever lignende sager et par gange om året.

Jeg vil anbefale dig at få en advokat til at sende et brev til "tyven" Om der heri skal indgå et erstatningskrav må din advokat råde dig om.

Du kan også selv kontakte synderen, men et brev fra en Advokat bliver taget mere seriøst.

Tilmeldt 23. Sep 08
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 21:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Hej

Du sender dem et brev, hvor du i sobre vendinger gør dem opmærksom på, at de overtræder din ophavsret. Inden du sender brevet, er det en rigtig god idé at holde siden under observation i nogle dage og tage screenshots til dokumentation.

Er du bare vrissen over, at de har brugt dine tekster, beder du dem om at fjerne dem omgående, da sagen ellers vil overgå til en advokat

Hvis du er hardcore sur på dem, skriver du også til dem, hvad du forventer at de skal lægge som betaling for brug af dine tekster. Er du virkelig gal får du en advokat til at skrive brevet til dem med det samme.

Men du kommer ikke langt uden dokumentation for, at de har stjålet dine tekster og sat dem ind på hjemmesiden, så pkt. 1 er at holde øje med siden og foretage screenshots (evt. bede en advokat om at forestå dokumentationen)

Venlig hilsen
Hallo! Kommunikation

Bertil K. Sall

 

Fra Hillerød
Tilmeldt 10. Nov 07
Indlæg ialt: 2846
Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ring til dem i deres butik i åbningstiden og fortæl dem, at du har opdaget, at de har kopieret dit materiale. Få gjort klart, at du er et rart menneske, som lægger ud med at ringe til dem i stedet for at fremsende et erstatningskrav via en advokat.

Hvis en sådan henvendelse ikke virker, kan du få en advokat til at skrive til dem. Men mon ikke du kan få dem til at forstå, at tyveri ikke er i orden.

Evt. kan du prøve at vende det til din fordel og foreslå dem et samarbejde, hvor du kan levere dem nogle gode opskrifter, billeder mm mod en passende modydelse.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for de hurtige svar.

 

Det lader til, at materialet pt. kun ligger på et udvikslingsdomæne, så jeg tror, jeg følger forslaget om at ringe til dem og lægge stille og roligt ud.

De linker jo pænt tilbage til min side, og den slags kontekstuelle links har jo også en værdi, så mon ikke det kan vendes til noget positivt.

Approachet er naturligvis frækt, men det er jo også en art blåstempling af mit materiale, så mon ikke, der kan findes en god løsning, der tjener begge parter.

I skal i hvert fald have mange tak for inputs.

 

/Kasper

 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 12. Mar 08
Indlæg ialt: 155
Fra  Loco Media Skrevet kl. 21:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Det  minder jo om den metode man bruger, når man skriver en artikel til en af de mange artikel-samlinger - for at få andre til at lægge det på deres blog (og derved få et link).

Forskellen er jo bare, at du ikke har givet ret til det. Men hvis det er noget, du kan leve med, så er det jo en god måde at få et link på (specielt hvis det ikke har "NoFollow" tilknyttet).

 

Fra Aalborg
Tilmeldt 28. Mar 07
Indlæg ialt: 489
Fra  Artik Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et spørgsmål til emnet.

Hvis en hjemmeside har haft "lånt" nogle billeder med copyright, men har fjernet dem igen efter kontakt fra ejeren, kan ejeren så derefter stille et krav i form af et beløb? Og under hvilke forudsætninger?

Arbejder lige pt. med et velgørenhedsprojekt som hedder The Turtle Poster, hvor jeg forsøger at samle penge ind til de truede havskildpadder.

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)