Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SMBA selskab

Side 19 ud af 19 (188 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

I Anpartsselskabsloven er udgangspunktet at anparter giver stemmeret og udbytte i forhold til pålydende. Hvis du vil lave en ændring og eksempelvis udstede anparter som ikke giver udbytte kan du korrekt opgøre dette. Men det vil ske ved at du opretter en anden klasse anparter. 

Du kan således eksempelvis have nogle A-anparter som giver udbytte og nogen B-anparter som ikke giver udbytte.

Henrik


PS OK -  Bent så fik vi konsensus og jeg er iøvrigt ikke uenig i at der kan være modstridende interesser om løn/udbytte.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 11:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Du kan således eksempelvis have nogle A-anparter som giver udbytte og nogen B-anparter som ikke giver udbytte.

Henrik

Det var en meget nyttig oplysning. Tak for den :-)

Kan eksisterende anparter laves om til A- og B-anparter ved en generalforsamling?

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 11:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Miriam Frank:
Kan eksisterende anparter laves om til A- og B-anparter ved en generalforsamling?

Der må jeg blive dig svar skyldig i første omgang. Jeg ved ikke umiddelbart hvordan man selskabsretslig vil takle sådan en ombytning. Måske Bent har et bud?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan man godt og det er ikke noget problem selskabsretligt men skattemæssigt sker der en forskydning af de økonomiske rettigheder og det vil derfor normalt medføre at der anlægges en afståelsesbestragtning (dvs. avancebeskatning som var anparterne solgt). 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad vil der ske hvis selskabet tilbagekøber nogle af de eksisterende anparter - sletter disse - og udster nye B-anparter?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er vi jo også inde i en beskatningssituation.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 19. Feb 09
Indlæg ialt: 392
Fra  Danish Law Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Skattekonsulenterne:

De situationer jeg har haft har jeg løst ved via bindende svar at få dem gjort til selvstændigt erhvervsdrivende, hvis jeg har kunnet, så det fælles selskab blot bliver et faktureringsselskab men det er ikke altid muligt.  I et tilfælde har vi lavet en kryptisk fordeling af udbyttet men den holder formentlig ikke selskabsretligt og kan også give anledning til problemer hvis de bliver uvenner (revisorens model).   

.

Det er nok her man bør blive langhåret og komme ihu, at et kapitalselskab har til formål at forestå en aktivitet, der genererer et overskud, som eventuelt kan udloddes som udbytte.

Visse s.m.b.a. udbydere kritiseres med rette ofte for med vold og magt at forsøge at presse deres yndlingsselskabsform ned over formål, som i virkeligheden er fx enkeltmandsvirksomhed eller klassisk kapitalselskab. I og med at ApS ofte bruges bevidstløst, sker det også, at denne selskabsform bruges forkert.

I stedet for at tænke baglæns og starte med sin yndlingsselskabsform, fx ApS, og så med vold og magt bøje baggrundsretten og vedtægter, så det bliver spiseligt, er det en god idé at vælge den selskabsform, der naturligt og uden at virke anstrengt, harmonerer med det tiltænkte formål.

I eksemplet her lyder det som om, at et andelsselskab burde have været overvejet i og med at selskabets reelle formål er at genere omsætning til sine ejere, ikke at genere overskud til sig selv.

En afgørende forskel på kapital- og andelsselskaber er, at kapitalselskaber skal varetage deres egne interesser, mens andelsselskaber skal varetage deres ejeres interesser.  Et andelsselskab ejet af sine leverandører har til formål at varetage disses økonomiske interesser qua leverandørforholdet. Når man er åben og ærlig omkring dette og vælger den rette selskabsform, kan man bruge krudtet på at lave nogle gode vedtægter i stedet for hvordan man kan holde sin konstruktion lovligt inden for de rammer, som ApS-selskabsformen afstikker.

Hvis man er rigtig heldig og opfylder de skrappe betingelser for kooperationsbeskatning - bl.a. mindst ti andelshavere, slipper man med et andelsselskab også for selskabsskatten mod at svare en beskeden formueskat. Det er attraktivt hvis man, som en lægepraksis oftest har, ligger inde med dyre aktiver, som der kan afskrives på.

 

 

 

 

 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Den type virksomheder vi taler om her vil aldrig komme i nærheden af noget der ligner andelsbeskatning/kooperationsbeskatning. Et andet alternativ, og meget overset alternativ er en løsning med et kommanditselskab. Dette er en mere velkendt og anerkendt selskabsløsning end et SMBA, men desværre er den meget overset og anvendes typisk kun indenfor eks. transportbranchen. Af samme årsag stejler revisorerne og advokaterne ofte også lidt når man foreslår det. Det samme kan man sige med SMBA men her kan man få samme problem i forhold til kunderne, for hvem et K/S er mere kendt og accepteret.

Det her med forskellen på hvis interesser selskaberne skal varetage er knap så afgørende her i og med at vi taler om såkaldte hovedaktionær-selskaber hvor der kan sættes lighedstegn mellem selskabernes interesse og anpartshavernes (forudsat at sidstnævnte gruppe iøvrigt er enig).

PS. Jeg kunne da egentlig godt tænke mig at vide hvordan du vil få en lægepraksis, der har til formål at skabe overskud, med mere ind 10 deltagere ind under kooperationsbeskatning. 

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Side 19 ud af 19 (188 indlæg)