Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

SMBA selskab

Side 18 ud af 19 (188 indlæg)
Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Jurarådgiver Ulrik Guldbæk:
For kapitalselskabernes vedkommende, dvs. ApS og A/S, så er der i høj grad tale om standardiserede løsninger baseret på en baggrundslovgning og retspraksis, der lægger stor vægt på forudsigelighed og overskuelighed.

Præcis Ulrik. Der er vi alle på bølgelængde. Du vil derfor også bemærke, at Bent i forbindelse med opstart af nye selskaber tilkendegav at disse selskaber uden problemer kan bestilles via internettet.

Hvis du så virkelig læste hvad Bent skriver videre, vil du have bemærket at teksten er direkte relateret til hans egne kundegrupper, hvor rådgivningen typisk vil omfatte selskabsstrukturer og lidt mere komplekse forhold. Disse egner sig ikke til telefonisk rådgivning, ligesom det er min egen erfaring at kunderne netop gerne vil have face-to-face sparring omkring dette.

Henrik

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 16:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er såmænd enig i dine synspunkter Ulrik  men det handler jo ikke kun om valg af selskabsform (det er det mindste af det hele). Det er sjældent nødvendigt med møder m.v. når den anden part er en sagkyndig som eks. en revisor men det er jo ikke altid tilfældet at der er en revisor med. Taler vi om at nystarte en virksomhed i et selskab eller til dels at etablere et holdingselskab er jeg også enig (vi må så håbe at man er opmærksom på værnsreglerne)  men enigheden hører op når vi taler om at apportindskyde en viksomhed i et selskab.

Skriftlige notater er ofte ok men det er nemmere at drøfte tingene og man rammer mere præcist ved direkte kontakt.

Hvad vedtægterne angår så ligger det faktisk i den nye selskabslov at der vil blive lavet egentlige standardvedtægter som en del af webreg.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Endelig kom jeg til vejs ende i denne i denne tråd. Den har været lidt tung undervejs men meget detaljeret. Confused

Jeg har haft selskab af en god .... hmm..nja... en flaske rødvin undervejs, så måske er jeg gået glip af en linie eller to. Wink

Men... et sted tilbage i tråden, bliver der gentagne gange talt om forskellen i selskabsformerne mht lønafregning til ejerne. Det lyder som om, det er et krav i et Aps, at der bliver afregnet til ejerne. Kan det passe?

Mange hilsner

Miriam

Fra Smukke Faaborg
Tilmeldt 1. Nov 07
Indlæg ialt: 279
Fra  Aquatex Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Miriam Frank:

Jeg har haft selskab af en god .... hmm..nja... en flaske rødvin undervejs, så måske er jeg gået glip af en linie eller to. Wink

Men... et sted tilbage i tråden, bliver der gentagne gange talt om forskellen i selskabsformerne mht lønafregning til ejerne. Det lyder som om, det er et krav i et Aps, at der bliver afregnet til ejerne. Kan det passe?

Mange hilsner

Miriam

Hmm, Miriam, nu er rødvin en dejlig ting, men den fremmer ikke altid forståelsen Wink

Ejerne af anparter skal ikke nødvendigvis havde løn, med mindre de er ansatte selvfølgelig. Som anpartsejer ejer man værdien af anpartsselskabet - altså kapitalen. Går selskabet godt, er selskabet mere værd og det sammen med anparterne. Som ejer kan du få udbetalt udbytte. Udbyttet er skattepligtigt. Og du kan naturligvis også vælge at sælge anparterne.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Korrekt, men der hvor problemet ofte ligger er afregningsmæssigt indbyrdes mellem indehaverne. Indehaverne er låst til enten at hæve samme udbytte eller at lave en permanent vedtægtsmæssig skævdeling af udbytte. I praksis er det ofte  sådan at to eller flere indehavere har forskellige indkomstforhold, og ønsker en forskellig fordeling af hhv. løn og udbytte. Det giver tit problemer i praksis.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 06:24
Hvor mange stjerner giver du? :

God morgen de herrer!

Nu blev der diskuteret mange ting på samme tid, så rødvin eller ej, var det svært ind imellem at holde focus Big Smile

Så er reglerne omkring lønafregning i et Aps, som jeg forventede det. Eller....

Skattekonsulenterne:
Korrekt, men der hvor problemet ofte ligger er afregningsmæssigt indbyrdes mellem indehaverne. Indehaverne er låst til enten at hæve samme udbytte eller at lave en permanent vedtægtsmæssig skævdeling af udbytte. I praksis er det ofte  sådan at to eller flere indehavere har forskellige indkomstforhold, og ønsker en forskellig fordeling af hhv. løn og udbytte. Det giver tit problemer i praksis

Mht udbytte forstår jeg, at man nødvendigvis skal hæve samme beløb.

Mht løn er der vel intet problem i at ejerne får forskellig løn alt efter hvilket job de udfører i virksomheden. Der kan jo også være ejere af et Aps, som ikke er aktive i driften og derfor ikke bliver aflønnet. Hvordan kan det give problemer i praksis?

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Miriam Frank:
Mht udbytte forstår jeg, at man nødvendigvis skal hæve samme beløb.

Nej. I et SMBA kan du selv aftale kriterierne for udbytte. Du kan f.eks. aftale at den er baseret på den del af omsætningen som man har genereret.

Miriam Frank:
Mht løn er der vel intet problem i at ejerne får forskellig løn alt efter hvilket job de udfører i virksomheden. Der kan jo også være ejere af et Aps, som ikke er aktive i driften og derfor ikke bliver aflønnet.

Det giver ingen problemer i APS og er meget forekommen.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er vi så ikke helt enige Henrik.

A og B er læger og driver et fælles lægeselskab. A har dog indkomst ved siden af og ønsker derfor kun en lønindkomst på 200.000 DKK hvor B gerne vl have 350.000 DKK men de skal have det samme vederlag da de udfører samme arbejde. Dvs. så skal A have 150.000 DKK mere ud i udbytte end B for at bevare balancen. Det kan A kun få hvis man laver en permanent udbyttefordeling (A's anparter skal have sammem rettigheder), men hvad så når B får en dyrere firmabil ?

Det kan også være den anden vej rundt: Begge vil have løn op til topskat og udbytte for resten men de har forskellig arbejdsindsats.  

De situationer jeg har haft har jeg løst ved via bindende svar at få dem gjort til selvstændigt erhvervsdrivende, hvis jeg har kunnet, så det fælles selskab blot bliver et faktureringsselskab men det er ikke altid muligt.  I et tilfælde har vi lavet en kryptisk fordeling af udbyttet men den holder formentlig ikke selskabsretligt og kan også give anledning til problemer hvis de bliver uvenner (revisorens model).   

 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 29. Nov 10
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:
(A's anparter skal have sammem rettigheder),

I et SMBA behøver du ikke at bygge udbyttet op på den enkelte "ejer-andel" - det står dig frit at aftale andre kriterier.... Det er netop en af de faktorer, der er med til at adskille et SMBA fra et ApS/A/S.

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 10:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Krogh:

Miriam Frank:
Mht udbytte forstår jeg, at man nødvendigvis skal hæve samme beløb.

Nej. I et SMBA kan du selv aftale kriterierne for udbytte. Du kan f.eks. aftale at den er baseret på den del af omsætningen som man har genereret.

Jeg mente i et Aps. Der skal man lave en permanent ændring i vedtægterne, så vidt jeg har forstået. Hvis man vil have forskellig udbytte imellem indehaverne ikke? Men det kan lade sig gøre. Man kan så bare ikke lave det om igen.

 

Side 18 ud af 19 (188 indlæg)