Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Julegave til mig selv

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 25. Apr 09
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 01:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Spørgsmålet er om nogen har reference til en konkret sag (gerne fra højesteret) hvor en person der driver en enkeltmandsvirksomhed (Aps) er blevet "dømt" til at betale sin julegave tilbage Smile

Jeg kunne forstå retspraksis i det tilfælde hvor der var tale om om større gavebeløb ifm. ex. fødseldag, 1 måneds jubilæum og specialgaver for at møde op på arbejde Big Smile . Sådanne gaver kan indlysende argumenteres for at være maskeret udbytte til ejeren, men vi taler her om en julegave som private virksomheder som standard giver til deres medarbejdere også til ejerne og de medarbejdere der måtte have aktier i firmaet.

Spøg til side.
Det må blive op til revisoren at godkende at den pågældende udgift kan trækkes fra på ligefod med virksomhedens enkeltmandsjulefrokost med påhæng på Kong Hans

Afslutningsvis : Er der mon nogen der ligger inde med en skattevejledning på hvad SKAT "normalt"  betragter som værende under bagatelgrænsen.
I mange af klokkeklare regler kan sådan en sådan liste jo være meget værd for den selvstændigt erhvervsdrivende.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Tasara:

Jeg er meget enig i det Espresso skriver-

Jeg har - normalt - stor respekt for Fru Expresso's "udgydelser" som vidner om stor faglighed og videnbegærlighed, men lige her vil jeg sige at det er et et lidt for "nemt" udsagn og et udsagn som det er nemt at være enig i. Fordi man skulle tro at det ville være muligt at afgøre nogenlunde præcist og at der skulle være lighed for alle.

Det handler bare ikke om det eller om uenighed mellem fagfolk o.l. Det handler ganske enkelt om at alt ikke er sort og hvidt. Mange ting kan diskuteres . Taler vi om en plade chokolade til 50 kr. eller taler vi om en kontant gave til 700 kr. hvor der altid skal ske beskatning.

Som jeg nævnte tidligere er der ikke eksempler i praksis (afgørelser) hvor man har beskattet en hovedaktionær af julegaver fra sit selskab. DEt kan bare ikke tages som udtryk for at det altid er ok. Derimod handler det om at disse problemstillinger aldrig er nået frem i systemet. Der er ingen der fører klagesager for et beløb på eks. 700 kr.  Samtidig siger jeg også - med samme beløbssstørrelse in mente, at det nok er tvivlsomt om Skat vil tage det op hvis man har udgiftsført julegave til sig selv. Det er formentlig den anskuelse som Peter laver (det giver næppe problemer i praksis) hvor jeg så siger at der ikke kan gives nogle garantier.  I en situation hvor der udover julegaver også er andre "private udgifter" i regnskabet vil Skat normalt lave et skøn i en samlet post.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Tilmeldt 24. Nov 09
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten Koch har tidligere i et svar til Kristian Thulesen Dal (TfS 1995,176) netop vedrørende beskatning af lejlighedsgaver forklaret at ligningen i skattekommunerne arbejder med et væsentlighedsbegreb/bagatelgrænse under hvilken der ikke reguleres.

Svaret er godt nok ikke myntet på enkeltsmandsvirksomheder/hovedanpartshaver specifikt, men holdningen må være den samme

Jeg tilslutter mig Bent Zimmermanns teoretiske betragtning og Peters praktiske indgangsvinkel 

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Miriam Frank:

Skattekonsulenterne:

Gaven må koste kr. 0. Man anerkender ikke at du giver en gave til dig selv uanset om det er et selskab eller en personlig virksomhed. Jo hvis virksomheden har flere ansatte udover mand og kone og det er et led i en generel personalepolitik at give personalet inkl. indehavere sådanne gaver. Ellers ikke

 

Hmm.. Den regel kender de ikke på Fyn. Her anerkender de gaver til alle i et ansættelsesforhold uanset antal og familieforhold. Jeg kan faktisk heller ikke finde noget på skrift om begrænsningen på SKAT´s hjemmeside. Kan det være en lokal afgørelse?

/Miriam

 

 

Nu gælder der ikke særlige regler på Fyn og jeg tvivler også på at man kan finde afgørelser hvor man positivt har godkendt sådanne julegaver. Noget andet er så om det er noget man gør noget ved ligningsmæssigt. Hvis man spørger om man må give julegaver til sig selv som eneste ansatte er svaret derfor nej. Spørger man derimod om Skat vil gøre noget ved det hvis man yder sådanne gaver til sig selv er svaret: Det er ikke sikkert.   

Nej Bent, Det er jeg udemærket klar over Wink

Men der kan sagtens være forskel på, hvordan man opfatter "gråzonerne" i de forskellige regioner. Det er ihverfald deres eget udsagn.

Direkte forspurgt på emnet har jeg telefonisk fået besked på, at der intet var til hindre for at give mig selv julegave i mit ApS, hvor jeg på daværende tidspunkt var eneste ansat. Ved en senere gennemgang (hos SKAT) af regnskabet, fandt man da heller ikke anledning til at beskatte mig for mine julegaver.

Faktisk kan jeg ikke rigtig forstå, der overhovedet er tale om en gråzone her. Reglen om gaver til ansatte skattefrit for 700 kr. er jo temmelig klar. At man så er hovedaktionær, mener jeg ikke har nogen betydning i dette tilfælde. Det ændre jo ikke ved at man er ansat i firmaet og derfor må være omfattet af gavereglen.

Derimod er jeg enig i at man ikke kan give sig selv en skattefri julegave i et enkeltmandsfirma, da man jo ikke er i et ansættelsesforhold.

/Miriam

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er såmænd meget enig i dine betragtninger og det ville også være de argumenter jeg ville fremføre overfor Skat. Problemet er bare at når der ikke er nogle ansatte iøvrigt i virksomheden, så har man ikke nogen målestok for hvad der kan betragte som generel personalepleje i netop denne virksomhed og man kan heller ikke tale om at julegaven er en motivationsfaktor for de ansatte til at yde en ekstra indsats. Samtidig er man oppe imod det forhold at udgifter som ikke er hjemmehørende i selskabet er at betragte som maskeret udbytte. 

Det man skal være opmærksom på er at grænsen på de 700 kr. ikke er en regel. Det er er en administrativ bagatelgrænse. Der findes ingen steder i loven hjemmel til at undtage julegaver fra beskatning. Når vi nu er i gang så kan vi jo tage den personligt erhvervsdrivende. Hvorfor skal han stilles dårligere end ham der driver sin virksomhed i selskabsform ? Det kan synes lige så ulogisk.   

Hvad regionernes behandling angår så handler det nok i højere grad om de enkelte medarbejdere end det handler om regioner. Telefoniske beskeder fra Skat ville jeg personligt eller rådgivningsmæssigt ikke turde basere mine dispositioner på. Ringer man som menigmand med alm. spørgsmål kan man næsten bide spids på at telefonpersonalet ikke er de allermest rutinerede skattefolk og mange skattefolk hos Skat har ikke en rådgivningsmæssig indgangsvinkel til tingene og tager ikke de nødvendige forbehold.  

Men bemærk at jeg heller ikke fraråder folk at give sig selv julegaver. Jeg siger blot at der ikke er nogle som kan give en garanti for at det kan godkendes i og med at der aldrig ses at være taget stilling til det i praksis.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 12:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne:

Hvad regionernes behandling angår så handler det nok i højere grad om de enkelte medarbejdere end det handler om regioner. Telefoniske beskeder fra Skat ville jeg personligt eller rådgivningsmæssigt ikke turde basere mine dispositioner på. Ringer man som menigmand med alm. spørgsmål kan man næsten bide spids på at telefonpersonalet ikke er de allermest rutinerede skattefolk og mange skattefolk hos Skat har ikke en rådgivningsmæssig indgangsvinkel til tingene og tager ikke de nødvendige forbehold.  

Det er rigtigt. Jeg er også begyndt at ringe flere gange med det samme spørgsmål. Og bede om henvisning til relevante paragraffer. Det ender ofte med et helt andet svar end det, jeg startede med at få :-)

Tilmeldt 25. May 06
Indlæg ialt: 1020
Fra  Payday A/S Skrevet kl. 15:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Miriam Frank:

Det er rigtigt. Jeg er også begyndt at ringe flere gange med det samme spørgsmål. Og bede om henvisning til relevante paragraffer. Det ender ofte med et helt andet svar end det, jeg startede med at få :-)

Jeg spørger til vedkommende e-mailadresse, og sender bagefter en mail, hvor jeg kort skriver, hvad vi har talt om - og hvilken opfattelse jeg har fået af svaret. Jeg får altid svar retur, men ofte kommer det fra en anden (og mere kompetent?) person.

Men det er ikke altid, at de vil oplyse en e-mailadresse Tongue Tied

 

 

 

Side 3 ud af 3 (27 indlæg)