Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Automatiseret bankafstemning.

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen.....jeg kunne skam også være interesseret!

Fra Snertinge
Tilmeldt 20. Mar 06
Indlæg ialt: 531
Fra  odsherred-regnskab.dk Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Ditto her Smile

Med venlig hilsen

Kim Malmberg.
www.odsherred-regnskab.dk

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 14:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Malmros.

Du må gerne sende mig dine eksempel filer pr. email til jorgen@olsensregnskab.dk så vil jeg kigge på sagen.

Bliver det til et brugbart produkt skal jeg nok kontakte jer andre.

VH Jørgen Olsen

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forestiller mig forresten at lave det som et lille C-program.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved den måde JEG har løst denne problemstilling på i 1Base tager det nogle få sekunder FRA et kontoudtog at identificere den tilsvarende postering i databasens transaktionsregister - hvis ellers den finder der - og give denne postering en unik code, som hænger denne transaktion sammen med eksempelvis et kontoudtog.

Manglende bilag undersøges for fejlposteringer andet steds og posteres derefter for senere undersøgelse.

Ved denne halvautomatiske afstemningsprocedure tager det typisk en trænet person i denne procedure omkring en time at gennemføre en komplet afstemning kontoudtog med 2-3 sider. Bogholderitransaktioner tilføjes en unik kode for afstemningsbilaget og resultatet af arbejdet kan aldrig tabes. Instruktionstid og træning i denne procedure er måske omkring 5-10 minutter. Rutine oparbejdes hurtigt ved simpel repetering af arbejdsopgaver.

En af de væsentligste fordele ved denne procedure er at fejl ikke kan påvirke andre afstemninger på samme konto og at det er ganske let for helt nye og uprøvede medarbejdere at finde og rette egne og andres fejl.

Jeg har eksempler på, hvor dette er gjort effektivt over 13 år med eksempelvis omkring 10.000 banktransaktioner på nogle få bankkonti.

Metoden er særdeles brugbar, hvor man starter bogføring fra store dynger af ukonterede billag for en række år og SAMTIDIG gerne vil have ajourførte balancer og præcise afstemte kontotal for bank, debitorer og kreditorer. Der er specialprocedurer for hvordan dette håndteres

--------------------------------------------

Jeg skal til at arbejde med problemstillinger, hvor bilag posteres delvis automatisk ved fødning fra banktransaktioner. Det giver jo så korrekt konto for banktransaktioner automatisk. Men man skal jo derefter hægte foreliggende relevante bilagsposteringer sammen med disse posteringer.

Hvis man via netbankservice afleverer egne bilags referencer til banken har vi sådan set et godt grundlag for automatisering af afstemning til bogføringen.

 

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 20:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg søger hermed feedback på programmet.

Det kan downloades på http://www.olsensrevision.dk/?side=download

 

Jeg håber der er nogen der kan bruge det - jeg selv har haft glæde af det allerede.

Forslag til forbedringer modtages.

VH Jørgen Olsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:
Jeg søger hermed feedback på programmet.

NB: Forudsætter Microsoft dotNet Framework 2.0 installeret!

Du ved sikkert godt, at jeg ikke bruger MS. MEN

Jeg går en anden vej som relevant for de mange, som indtil nu slet ikke har lavet nogen bogføring.

Jeg loader sidste og eventuelt 2-3 års banktransaktioner ind i databasesystemet og sikrer mig derved, at jeg har alle  transaktioner for denne type af posteringer og at de er afstemt til banken. Jeg genererer et løbenummer per dag og fanger også saldoen. Ud fra tekststrenge på betalingsbilag kan jeg som oftest modpostere automatisk.

Den væsentligste tidsbesparelse herved er, at man ikke i første omgang skal lede efter bilag for manglende posteringer vedrørende banktransaktioner.

Andre fordele.

1) Det koster meget lidt i tid at lave bogføring og regnskaber for såvel en forretningsvirksomhed som for privatøkonomien. En typisk klient blandt de mindre virksomheder bruger ofte den private bankkonto til at betale virksomhedsomkostninger og indsætte indbetalinger fra kunder.

2) Man får hurtigt overblik over klientens  økonomi.

3) Når der allerede er lavet en delvis men ufuldstændig bogføring kan jeg meget hurtigt (halvautomatisk) for bankposteringer krydstjekke mod de loadede banktransaktioner og automatisk sikre de hidtil manglende bankposteringer.

4) I afstemningerne tildeles transaktioner en unik kode, som sikrer at fejl i afstemningsarbejde let og ubesværet kan identificeres.

Jeg har flere eksempler på bankafstemninger, hvor der indgår omkring 1-10.000 transaktioner over mere end 12 år.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder jo meget fint - har du et program der kan automatisere bankafstemningen i et summasummarum regnskab vil jeg gerne have tilsendt en kopi.

VH Jørgen Olsen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Jørgen Olsen:
et program der kan automatisere bankafstemningen i et summasummarum

Jeg kender ikke meget til dette program og programmerer mest i et C-lignende programmeringssprog.

Men den beskrevne procedure kan gennemføres, hvis du kan levere de relevante transaktioner i ASCII i fastlængde format eller eventuelt komma sepereret.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 13:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Summa leverer CSV-filer i iso8859-1.

Kan jeg få en kopi af dit program? Jeg formoder at en person med dit geek-niveau er tilhænger af fri software så det burde jo ikke være noget problem :-)

VH Jørgen Olsen

Side 2 ud af 4 (33 indlæg)