Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Automatiseret bankafstemning.

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 25. Apr 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej Folkens!

Jeg sidder og tænker på at automatisere min bankafstemning, da jeg synes at den jeg bruger på det bør kunne bruges bedre. Egentlig er det, måske pudsigt, at Danske Bank som har mulighed for at afstemme via deres netbank, ikke har mulighed for at krydschecke med en CSV fil eller lignende.

Jeg ved at der findes, sikkert udmærkede, online systemer til råded, hvor man betaler op til kr. 99,- pr. afstemning. Det er for dyrt! Fordelen ved at have det automatiseret, er jo netop at det muliggør at afstemme løbende, hver onsdag eksempelvis. Her plejer alle overførsler og indbetalinger fra dankort terminal og døgnboks at være bogført hos banken. Måske er det bare mig der er nærig, men det vil jeg ikke betale kr. 5148,- for årligt. Med 1000 posteringer årligt, er det jo 5,15 pr. postering!

Præncippet i en bankafstemning er meget simpelt. Det kræver ingen database, det kræver intet stort og dyrt interface, blot et program der kan sammenligne to lister, og genererer to nye som tager udgangspunkt i den originale dataform, således skal resultatet være et færdigt omkonteringsbilag til Summa, og et bilag med de manglende poster at bogføre.

Findes der sådan et system tilgængeligt, som en éngangs erhvervelse til en fornuftig pris?

 

MVH Anders Malmros

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 16:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvis du sender mig to eksempel filer fra din bank og dit økonomisystem vil jeg gerne give dig et tilbud på et sådant program - det er jo egentlig ganske simpelt at lave og jeg har selv engang lavet noget lignende til min internetforretning.

 

Jeg ved ikke hvad der findes i forvejen.

 

Venlig hilsen

Jørgen Olsen

Tilmeldt 25. Apr 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 17:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jørgen.

Det lyder rigtigt godt. Jeg kangodt sende dig eksempelfiler til test osv. men det vigtigste i første omgang er vel selve datastrukturen i CSV filerne. De er som følger:

Fra SummaSummarum: (herefter L1)
Dato,Bilag,Tekst,Debet,Kredit,Saldo

Fra Danske Netbank: (herefter L2)
"Dato","Tekst","Beløb","Saldo","Status"

Jeg tænker at det mest intiligente arbejsgang for programmet, er at sammenligne listerne i flere arbejdsgange, da L1(3) eksempelvis sjælent er = L2(2), L1(1) næsten altid er ulig L2(1) da banken næsten altid er én bankdag bagud i bogføringen. Tilbage er L1(5)-L1(4) = L2(3) som den eneste faste værdi, men samtidig den mest usikre i forhold til at sortere de rigtige posteringer ud.

Den "uinteligente" måde programmet kan opererer er ved opsætningen af regler. Det kræver så blot at brugeren (jeg) har mulighed for nemt at opsætte disse.

Den optimale løsning, og sikkert også den der sikrer den hurtigste arbejdsgang, er en kombination af disse to muligheder. Som du måske kan se, har jeg en matematisk baggrund, og kan sagtens sætte mig ind i de processer som skal drive værket. Jeg har bare ikke rigtigt nogen erfaring med programmering af den slags, så... :)

 

Venlig hilsen
Anders

 

Tilmeldt 25. Apr 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 17:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige en tanke:

Hvis du har en lignende løsning til din webshop, så er den måske udviklet i php eller asp?

Jeg kunne på sigt godt være intereseret i kildekoden i asp nemlig!

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Det var desværre i et regneark jeg havde mit debitorsystem dengang - og jeg har det ikke mere :(

 

Hvor meget er du villig til at investere i sådan et program? Du kan evt. udbyde opgaven herinde på amino - så skal jeg nok underbyde folk hvis jeg mener de er for grådige selvom jeg har svært ved at komme frem med et tidsestimat :)

 

VH Jørgen Olsen

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 18:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Anders

Du kan også omlægge dine bogføringsrutiner, så banken altid stemmer: Importer bankkontoen til Summa, og evt. manglende bilag på ukendte poster.

Tilmeldt 25. Apr 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor meget jeg vil betale for et givent program, afhænge egentlig meget af dets antal funktioner.

Der vi taler om her, er mere bare en funktion, eller et slags plugin om man vil, mellem netbank og summa, så jeg mener at en rimelig pris for sådan et er < kr. 349,- m./moms

Til gengæld, vil udvikleren af det få en temmelig betydelig kundegruppe af det, nemlig de der har netbank og bruger summa. Så måske er der en hel del der gerne vil købe programmet, hvis prisen er rigtig.

Tilmeldt 25. Apr 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det er jo også en mulighed, jeg selt ikke havde overvejet. Mest fordi at mit regnskab berører en fysisk butik, hvor jeg som udgangspunkt har flest posteringer på kassen. Men jeg vil lige overveje det! Tak.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3337
Skrevet kl. 20:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Malmros.

 

Mangler du det stadig?

Kunne jeg godt lige banke sammen og 400kr kunne det sikkert godt gøres for.

VH Jørgen Olsen

Tilmeldt 25. Apr 08
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 13:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det lyder jo godt! Prisen er fornuftig, og jeg tør væde på at du sikkert kan sælge det til andre også!

Hvor lang tid vil det tage dig at "banke det sammen"?

Hvilken platform programmere du i?

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)