Ja okay, det kan jeg godt se.
Jeg har virkelig ondt af Lone, der er brændt inde med en hel kollektion og nu skal betale for en helt ny, som hun heller ikke mener, hun vil kunne komme af med. Men jeg undrer mig over mailen, hun har sendt til leverandøren, hvor der står: "Jeg har i aften været til party med 13 kvinder og jeg solgte ingenting. Der var masser, som prøvede, men der blev ingen salg. Kunderne kan ikke forstå, at der ikke er noget katalog".
Manglen på kataloger er muligvis (højst sandsynligt) et problem i forhold til markedsføringen af homepartiesne - men selve salget? Når kvinderne prøver tøjet, så er det vel ikke et katalog der mangler, for at kunne skabe et salg? Det er jo præcis samme vilkår som i en butik. Man prøver tøjet og køber det, hvis man kan lide det? Det er ikke ofte, jeg stikker hovedet ud mellem gardinerne i et prøverum og siger til ekspedienten: "Hør Ulla. Bukserne strammer henover røven, og er i øvrigt 25 centimeter for lange i benene, men hvis du kunne skaffe et billede af en model i selvsamme bukser, så køber jeg dem sgu".
Det er ærgeligt, at skulle arrangere et homeparty med 13 kvinder og bruge en masse tid og energi på dét og ikke få et salg i hus, men jeg ser ikke hvordan man i den situation skulle kunne skyde skylden på producentens manglende kataloger. Der må det vel snarere være udvalget, kvaliteten, prisen, pasformen eller andre faktorer der spiller ind. Eller også havde Lone bare en uheldig aften.
Du må bare op på hesten igen, Lone og forsøge igen.
Med hensyn til markedsføring af arrangementerne - Jeg ved ikke, hvor mange styles der er købt hjem - men kan man ikke bruge de eksisterende online kataloger til blot at være stemningsskabende for brandet og få folk "på krogen". Når de så kommer og ser tøjet, så har man måske ikke lige præcis de styles - men mærket og kvaliteten er den samme.
Det er selvfølgelig ikke optimalt - men jeg synes du skulle forsøge, for at se om du kan komme af med den kollektion du har hjemme nu.
Med hensyn til den kollektion, der kommer nu, synes jeg - ligesom andre i denne tråd, at du skal forsøge at se om du kan komme ud af det igen - men jeg tror ikke, at producenten lader dig gå, fordi du beder om det. Slet ikke med det argument du lige har brugt overfor dem. (Hvor du, selvom det ikke var det du mente, kom til at sige at du ikke kan finde ud af at sælge tøjet og derfor skal de have medlidenhed med din fejltagelse og påtage sig det økonomiske ansvar). Det du skulle have lagt vægt på - og bør lægge vægt på i fremtiden, er at de ikke har overholdt deres del af aftalen, når de undlader at producere kataloger, som de gjorde da du bestilte.
Hvis de ikke er til at hugge eller stikke i, og der ikke er andre udveje (som der bliver foreslået, med en manglende underskrift, eller at du kan annullere din ordre for en procentsats af det fulde beløb (nogle steder er det 50%), så vil du vel være nødsaget til at lukke dit firma - og så taber I begge to.
Det kan godt være, at de er nogle røvbananer, fordi de har skåret katalogerne ud af budgettet, men varen du har købt - og nu skal betale for - er tøjet - som de højst sandsynligt har fået produceret udfra antal bestillinger. Det er jo i bund og grund ikke deres skyld, eller ansvar at du ikke kan sælge det - selvom de har sparket hjælpemidlet katalogerne væk under dig.
Det er virkelig en ærgelig situation, men jeg synes bare ikke udelukkende at det er producentens skyld og jeg synes ikke det er fair at lægge hele den økonomiske byrde for polemikken over på dem, bare fordi de er større end du er.
Andre aftagere af deres tøj, der ikke er i helt samme økonomiske knibe som Lone, kan jo passende forklare firmaet, at de ikke ønsker at aftage mere af deres tøj, før der igen bliver produceret kataloger - hvis det vitterligt er så vigtigt. Hvis der er nok der hopper fra, på den konto så skal de nok hurtigt finde råderum i budgettet til modeller igen.
Personligt ville jeg aldrig købe tøj fra dem, når de kører deres egen webshop - hvor man, Lone - i øvrigt også kan bestille VIP-aftner (som jeg går ud fra, er dét du også laver). De er i direkte konkurrence med deres forhandlere.