Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg har dummet mig!!

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Låsby
Tilmeldt 12. Nov 07
Indlæg ialt: 79
Fra  Kagedeko Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Håber I kan svare på mit spørgsmål.

Jeg er tøjsælger i min fritid, og er cvr registreret.

Jeg er lige begyndt at forhandle et dansk mærke Clamal. Den første sæson er gået rigtig skidt, og jeg har ikke fået solgt det jeg regnede med. En af grundene er blandt andet, at der ikke findes et katalog - hvilket der gjorde, da jeg var nede hos dem, og indgik aftalen.

Inden jeg fandt ud af at salget gik skidt, skulle jeg bestille næste sæsons varer, jeg spurgte om jeg kunne vente med at bestille til jeg vidste hvordan det gik, det kunne jeg ikke, så det var nu eller aldrig, så jeg bestilte varerne. Og nu er jeg økonomisk i knipe. Jeg kan ikke betale næste sæsons varer!!

Jeg har skrevet nedenstående til ejeren, men har ikke fået noget respons.

  

Jeg har virkelig problemer med at få tøjet solgt. Jeg har i aften været til party med 13 kvinder og jeg solgte ingenting. Der var masser, som prøvede, men der blev ingen salgKunderne kan ikke forstå, at der ikke er noget katalog, og det er heller ikke nemt hverken at skaffe arrangementer eller at sælge noget uden kataloger!
Da jeg indgik aftalen fandtes der kataloger. 
 
Jeg har delt mere end 600 flyers rundt, men har ikke fået en eneste henvendelse. Jeg har også haft en annonce i de lokale ugeaviser, uden respons.
 
Siden hen er jeg oven i købet blevet gjort opmærksom på at det jeg gør, sælger tøj på homeparties, som kunden få med hjem med det samme, ifølge købeloven er ulovligt. Faktisk må der ikke foregå et direkte salg i det private hjem! Og det har jeg det ikke godt med. Og da der er ikke mulighed for at folk kan aflevere bestillingssedler, og bestille tøjet hjemme, så det kan ikke gøres på en anden måde!
 
Da jeg indtil nu simpelthen har solgt så lidt af efterårskollegtionen, og ikke får nye arrangementer ind, kan jeg simpelthen ikke finansiere vinter og forårskollektionerne, og må evt. lukke firmaet. Jeg håber at jeg kan slippe for de fremtidige leverancer. Ellers ved jeg ikke hvad jeg skal gøre!
Men hvordan er jeg egentligt stillet? Kan jeg overhovedet komme ud af aftalen??
På forhånd tak.
MVH Lone.
Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 22:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Som udgangspunkt har du ingen fortrydelsesret ved B2B handel, men hvis der er i aftalen indgår noget om et katalog du kan dele ud til dine potentielle kunder, så må det være en mangel hvis dette ikke findes.

Men som udgangspunkt skal du betale det du har bestilt, uanset om du kan sælge det eller ej.

Du kan så satse på at få en aftale med din leverandør om at de ikke leverer tøjet, da du ikke er i stand til at betale det, og derfor måske kan få lov til at hæve handlen, eller måske slippe med at betale en procentsats for tabt indtægt for din leverandør.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Rungsted Kyst
Tilmeldt 5. Aug 08
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 12:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lone

Hvad siger den/de aftaler du har indgået med firmaet? Er der måske en "åbning" der?

Med venlig hilsen

Kirsten Dalum, Cand.jur.   
DALUM LAW CONSULTING s.m.b.a.    www.dalum-law.dk

 

Dalum Law Consulting smba  - et stærkt fokus på erhvervslejeret

www.dalum-law.dk  

 

 

Fra Tranbjerg
Tilmeldt 15. Jun 08
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 08:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Lone prøv at ringe til mig 28967027 - jeg har samme problem, og vil gerne hjælpe dig så vidt jeg kan

vh Annette

 

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 10:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Hej Lone

Jeg kender intet til tøjbranchen, og hvorvidt det er normalt at man bestiller næste års/sæssons kollektion på forhånd, eller om der er returret etc. Men det lyder lidt som om at producenten på forhånd havde en idé om at tøjet har været svært at sælge og derfor ikke er så lydhør overfor deres forhandlere.

Jeg kan godt forstå din frustration, og håber du kommer ud af dette forløb med en oplevelse rigere, og mere forberedt til dit næste eventyr.

Du siger at der ikke er noget katalog. Men hvad med producenten? Har de ikke en hjemmeside med billeder, så du evt. selv kan lave et primitivt katalog i fx. Word? Så kan du jo slå på at det officielle katalog endnu ikke er kommet på gaden, men du har selv lavet et kunderne kan tage med hjem..... Jeg har et par forslag til hvordan du måske kan komme af med tøjet:

- Du kan overveje at sælge tøjet til indkøbspris. Ja det er surt at skulle bruge en masse tid, og så ikke tjene noget, men det er vel bedre end et stort tab?
- DU kan evt. tage rundt til div. tøjforretninger og høre om de vil overtage partiet - evt. sælge det til lidt under indkøbspris hvis du så kan komme af med det hele på én gang.
- I løbet af sommeren er der en masse kræmmermarkeder rundt i landet. En plads koster typisk ca. 1800 for 6x6meter. Måske kan tøjet sælges der?
- Ellers er der steder som Trendsales, QXL, DBA hvor du kan prøve at afsætte tøjet.
- Du kan prøve at finde samarbejdspartnere her på Amino. Fx. tøjforretninger hvor du sælger tøjet på kommision. Altså så webshoppen først betaler når de har fået en ordre.

Jeg håber du finder en løsning der ikke har for store økonimiske konsekvenser. OG husk - at én dårlig oplevelse ikke behøver at sætte en stopper for din iværksætter karriere )

Hilsen Morten

Fra Slagelse
Tilmeldt 3. Jan 06
Indlæg ialt: 909
Fra  ProvinsEvent Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lone!

Det er en rigtigt trist situation at komme i!

Jeg har selv prøvet at have bundet mig for fremtidige collectioner indenfor børnetøj...

Sælgeren havde dog glemt at få min underskrft på ordrerne...og det gjorde udslaget, at jeg kunne slippe for at aftage dem...

Har du skrevet under på ordren?

Ellers...er jeg meget enig med Morten i alle hans gode forslag om at sælge tøjet på Trendsales, DBA, QXL...

CLAMAL er on-line på www.clamal.dk lav dit eget katalog, som Morten også siger...

Og jeg er også helt enig i, at det er bedre at få din indkøbspris (eller næsten) ind...fremfor et større tab!

Jeg kan også nogle gange tage fejl og tage et parti tasker hjem, som jeg selv synes er rigtigt flotte...men som det viser sig, at vores kunder ikke deler samme opfattelse af...

Konsekvensen af dette er, at jeg sætter partiet ned til indkøbsprisen...og så ryger de alligevel...og jeg har ikke tjent noget...men, hvad vigtigere er: jeg har heller ikke tabt noget Smile

 

Jeg håber virkelig, at du finder en god løsning...så du "blot" kan tage denne første oplevelse som selvstændig...som dyre lærepenge...og fremover få medvind Smile

 

Fra Tranbjerg
Tilmeldt 15. Jun 08
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg står i samme situation dog med webshop og andet, men firmaet har ført ufin politik og det låser mig i at komme ud af det hurtigt. Men jeg har også valgt at sælge ud til indkøbspris evt. plus 10% så lidt omkostninger dækkes ind, og nogle varer sælger jeg evt. under indkøbspris, hvis varen ikke er tidsvarende.

Lån evt. et forsamlingshus og send invitationer ud (evt. give de lokale spejdere et beløb for at dele dem ud og måske kan du endda låne deres hus mod at gøre rent og give tilskud til deres arrangementer) og hold ophørsudsalg eller outlet - det er blevet trendy at handle på outlet... det har fremgang i tiden nu.

 

Dyre lærepenge er det, og meget meget lærerige... når jeg er på den anden side, og har mere overskud deler jeg gerne ud af min erfaring til hjælp for andre, så de ikke kommer i klemme.

 

Tilmeldt 15. Feb 09
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 22:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Lav evt. et katalog selv, hvis det er noget du vil fortsætte med..
Umiddelbart lyder det som en for dyr vare og du bør overveje at realisere dine vare hurtigst muligt, da de falder hurtigt i værdi, hvis de er sæson betonet..

Ulovligt privat salg ?
Det man forstår ved dør til dør salg i private hjem er ulovligt, medmindre man sælger abonnementer og frugt mener jeg.

Men, et homeparty er arrangeret og inviteret og ikke ulovligt.
Medmindre du går rundt i en bydel og uinviteret banker på alle døre og vil sælge tøj, det er ikke tilladt.

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 22:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lone

Det lyder som en rigtig kedelig situation du er i. Har du ikke en ordrebekræftelse samt leveringsbetingelser? De fleste af vores leverandører af børnetøj, har i deres leveringsbetingelser, opsat hvad der er gældende hvis man vælger ikke at modtage varen alligevel. Det kan eks. være at man så betaler eks. 30% af leveringen og så ikke får den leveret. Alt efter hvor hurtigt du gerne vil ud af det, så kan det måske være en mulighed... der vil så være et tab - men spørgsmålet er om du overhovedet kan få afsat nok af tøjet til at det ikke vil være der i sidste ende alligevel.

Dernæst - det er fint at skrive en mail - men nok endnu bedre at ringe til dem og forsøge at finde en fælles god løsning. Meget kan misforståes på email - og den personlige kontakt er helt sikkert at foretrække hvis du har mod på det.

Håber det bedste for dig :·)

Mange hilsener Helle

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Der findes online kataloger - her er et for Spring, 2009: http://www.clamal.dk/images/forsiden/katalog_1_low.pdf

Det ligner, at det er sat op til print - der må da med 99 procents sikkerhed, være blevet lavet fysiske kataloger. Så er diskussionen i stedet, at de ikke har leveret dem til dig.

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)