Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er skum-isolering af krybekælder en god ide og hvad koster det

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 14:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Jeg bor i et hus fra 1925, hvor der er en krybekælder på ca. en halv meter under hele hovedhuset der er ca. 90 m2. 

Der ligger det gamle trægulv, nogle rigtig flotte skibsplanker, som vi gerne vil bibeholde... (ellers var det røget til fordel for nye planker og gulvvarme)...

Mit spørgsmål er lidt, hvad sker der med trægulvet, hvis man ex. fylder hele krybekælderen op med isolerings skum (hvis det er hvad man kalder det), eller de der små flamingo kugler (eller hvad det er)... 

Jeg har hørt at man ødelægger den luft cirkulation som krybekælderen skaber og som skulle være så sundt for trægulvet... Er det rigtigt ?

Og hvor mange år kan man måske forvente trægulvet lever inden det rådner og kommer svamp i, hvis man isolerer hele krybekælderen...

(min plan er, hvis trægulvet kan leve en 3 - 4 år endnu med en fyldt krybekælder, at til den tid skifte det og få lagt dejlig gulvvame ned)...

Håber nogen kan give nogle konkrete svar, og kom gerne med gode erfaringer.. 

Kan du komme med et godt tilbud på at fylde min krybekælder op, hører jeg også gerne fra dig...

Mvh Brian Brandt

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 09:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian, det lyder ikke rentabelt at isolere din krybekælder for om tre-fire år at få etableret gulvvarme! Hvis det er det økonomiske der afholder dig fra at få lavet gulvarme nu, så brug hellere et par tusinde på et gulvtæppe til du er klar til at få lavet det som du egentligt ønsker det skal være.

Det er korrekt at du ødelægger cirkulationen af luft i krybekælderen, dine gulvstrøer vil simpelthen rådne langsomt. Det er svært at sige hvor lang tid de vil kunne holde, men 3-4 år burde ikke være noget problem, medmindre træet i forvejen er alt for mørt.

Du kunne også overvejen at isolere mellem dine gulvstrøer (hvilket nok også ville være den typiske måde at isolere en sådan krybekælder på) Nu ved jeg ikke hvad der er i forvejen, men det skulle ikke undre mig andet end at dine gulvstrøer er ca. 20 cm både i højde og bredde (8x8 eller 9x9 tommer) Det giver rig mulighed for at isolere imellem, og med rigelig tykkelse til at der ikke vil være fodkoldt.

 

Jimmy

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Rentabelt, det kan du have ret i... men det er pæn fodkoldt ind imellem, så det ville være for behagelighedens skyld... :-)

Hvad koster det ca. at få fyldt sådan en kælder op ?

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg lige ved hvad gulvstrøerne er... er det de små forhøjninger som gulvet ligger på ? (mursten)... Men vil den operation med isolering ikke kræve, at jeg tager gulvet op ? (for jeg synes det lyder ubehageligt at skulle krybe rundt under gulvet og isolere)

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Ikke hvis man gør det ligesom hulmurs issolering (og du piller jo heller ikke muren ned for at issollere den vel?).

Først sørger man for at lukke alle huller o.l. og så har de en stor kompressor og en tank med de her kugler de bruger, og så blæser de simpelthen kælderen fuld af plastikkugler :) Min onkel fik det gjort ... og hold kæ... et svineri, men det hjalp på varmeregningen :)

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

http://guiden.rockwool.dk/media/4935/632.gif

Gulvstrøerne er "krydserne" som rent tegningsmæssigt betyder træ der er snitter i. Det er bjælkerne som det gulv du kan se ligger direkte oven på. Et umiddelbart gæt på hvad det koster må du ikke hænge mig op på, men 250-300 kr. pr. kvadratmeter lyder ikke helt usandsynligt.

Du kan jeg skrive en mail til mig imorgen, så kan jeg tjekke nogle prisbøger.

Jimmy

Fra Kastrup
Tilmeldt 19. Sep 06
Indlæg ialt: 954
Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Mikjær Christensen:
Først sørger man for at lukke alle huller o.l. og så har de en stor kompressor og en tank med de her kugler de bruger, og så blæser de simpelthen kælderen fuld af plastikkugler

Man kan også vælge at benytte noget mineraluldsgranulat så man ikke bor oven på en brandbombe.

Derudover kan du med fordel kontakte dit forsikringsselskab. Det er altid en god ide at spørge dem til råds; hvis nu uheldet er ude og der kommer skimmelsvamp i væggene, så er det rart først lige at have hørt dem hvorvidt de også dækker når du har fjernet al ventillation i din krybekælder.

Ang. højden, så er det nok lige på grænset for om man vil ned og kravle og sætter isolering op, men tømmerlærlingene skal jo også have ngoet at lave. :D

 

Jimmy

Fra Odense
Tilmeldt 1. Jan 08
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 14:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Brian

Hvis du har planer om at etablere gulvvarme engang ude i den nærmeste fremtid, så vil jeg anbefale dig at gøre det rigtigt første gang. Jeg vil anbefale dig at bruge den tid det måtte tage og kravle ned i din krybekælder og isolere nedefra. Her mener jeg at du isolere imellem dit bjælkelag med ca. 100 - 150 mm isolering der fastholdes med 2 mm galvaniseret jerntråd. Hvis dit bjælkelag ikke er særlig højt kan du evt. ekstra isolere ved at sætte nogle 45 x 95 mm reglar på højkant med 100 mm trykket isolering, der også fastholdes at jerntråd. Skulle du syntes at isolering hænger for meget ved brugen af galvaniseret jerntråd kan du evt. sætte et par Huntonit plader som samtidige fjerner evt. træk der måtte opstå ved (evt. dårlige stødsamlinger imellem isoleringen). Derfor kan jeg kun anbefale du er omhyggelig med at skære isolering således den passe rigtigt ind imellem bjælker og stødsamlingerne.

 

Fra Kastrup
Tilmeldt 29. Oct 08
Indlæg ialt: 506
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej brug ikke skum, brug i stedet lecanødder når du så engang så ha lavet gulv varme, ligger du bare nogle sundolit pladder ud også dine rør

Skriv endelig hvis du vil vide mere lindberg32@hotmail.com

Tilmeldt 2. Apr 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Brian

Vi er autoriseret isodan isolatør 

jeg ved selvfølgelig  ikke om det er en "gammel" sag men vi har løsningen og fremkommer gerne med et tilbud - som du kan søge tilskud til, op til 40%

Med venlig hilsen

H.A

 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)