Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Domæne regler - Har du forstand på dem?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Nov 05
Indlæg ialt: 999
Fra  Atak A/S Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 3 person

Hej med jer,

Jeg står i en situation med et domæne, hvor dk-hostmaster ikke kunne svare på spørgsmålet og Klagenævnet for domænenavne var ikke til at træffe. Inden jeg gør yderligere, vil jeg gerne lige høre jeres mening.

Jeg har købt et domæne for nogle måneder siden. Lad os kalde domænet sofastol.dk. Jeg har en SEO-kunde og lad os kalde deres hjemmeside sofaogstol.dk. Min kundes hjemmeside er en webshop. Jeg har købt sofastol.dk fordi jeg har i sinde at lave en blog til fordel for min kunde og linke til min kunde derfra.

Jeg er for nylig blevet kontaktet af et firma der hedder "SofaStol" og vi har haft en hyggelig snak. De er interesseret i domænet og jeg har egentlig ikke noget imod at overdrage dem domænet, da bloggen jeg skal lave også kunne være på sofa-stol.dk. Virksomheden er en fysisk butik, men det, jeg frygter er, at virksomheden laver en konkurrerende shop, hvis ikke nu så i fremtiden, og det vil min kunde naturligvis ikke være glad for, når navnene er så ens. Virksomheden er efter sigende ikke interesseret i at lave en webshop og vil gerne binde sig med en juridisk aftale, at hvis de laver en konkurrerende shop, så har jeg retten til domænet. Sådan en aftale tror jeg dog ikke holder stik og derfor har jeg tilbudt virksomheden, at de kan leje domænet af mig for et symbolsk beløb om året, hvorimod jeg stadig vil være ejer og administrator på domænet og at vi laver en kontrakt på, at så længe de ikke laver en konkurrende shop på domænet, så er lejeperioden af domænet uopsigelige fra min side.

De er umiddelbart ikke interesseret i sådan en aftale og jeg er ikke interesseret i at overdrage domænet med den risiko at der kan komme en konkurrerende shop til min kunde.

MÅ man i det hele taget leje et domæne ud? Og kan virksomheden på et senere tidspunkt kræve domænet overdraget, fordi det er dem der gør brug af det?

Virksomheden er CVR registreret som "SofaStol" men begge ord i det rigtige domæne er gængse ord, som ingen kan have patent på.

På forhånd tak.

William Atak | ATAK A/S - Frubjergvej 3, 2100 København Ø | TELEFON: +45 3510 5050 | WEB: www.atak.dk

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Hej

Hvad forestillede du dig der kunne være til hinder for udlejning? Jeg kender ikke specifikt domænereglerne, så jeg spørger af nysgerrighed.

I dit eksempel er du registranten og lejer bliver så fuldmægtig, hvor den fuldmægtigede har ansvaret for domænets drift. Hvis ikke andre før registreringen i forvejen havde retten til domænet, - så kan jeg ikke se problemet med at miste domænet, fordi du selvfølgelig giver fuldmægtig lov til at administrere domænet på visse betingelser, - herunder at domænet tilhører dig.

Hvem er hvad?

  • En registrant er den, der har taget domænenavnet i brug – eller med andre ord har registreret det.
  • En fuldmægtig er den, registranten har givet lov til at administrere domænenavnet.

Klip fra DK Hostmaster http://www.dk-hostmaster.dk/index.php?id=20

/Michael

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 17:14
Hvor mange stjerner giver du? :
I og med at du vil lave en fra din side uopsigelig lejekontrakt med dem, så vil du jo opretholde registreringen udelukkende med henblik på at udleje domænet til dem. Det er i mod DK Hostmaster's betingelser og går derfor ikke.

Hvis virksomheden hed f.eks. sofastol og de havde registreret deres virksomhed med navnet før du registrerede domænet sofastol.dk, så ville de i øvrigt have ret stor sandsynlighed for at kunne vinde retten til domænenavnet i en klagesag. Naturligvis afhængig af hvor almindelig ordsammensætningen er.
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror du skal gribe det anderledes an.

Du skal sælge domænet til den person der driver det konkurrerende firma. Med ham laver du så en aftale om at han ikke må starte konkurrerende webshop og at han er ansvarlig for at domænet ikke videresælges til konkurrerende webshop.

Hvis personen bryder denne aftale, skal der betales en bod på X tusinde kroner, samt advokatomkostninger, tabt fortjeneste, osv.

Hvis altså man kan indgå den slags aftaler med privatpersoner... det skal der nok en advokat ind over, hvilket let kan overstige værdien af domænet du vil sælge.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 10. Aug 08
Indlæg ialt: 979
Skrevet kl. 18:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Nu fandt jeg lovstoffet:

§ 12. Registranter må ikke registrere og anvende internetdomænenavne i strid med god domænenavnsskik.

Stk. 2. Registranter må ikke registrere og opretholde registreringer af internetdomænenavne alene med videresalg eller udlejning for øje.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=29237

Så blev jeg lidt klogere idag ;-)

/Michael

 

Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Nov 05
Indlæg ialt: 999
Fra  Atak A/S Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej og tak for jeres svar,

Ordene er meget almindelige ord, så jeg mener ikke at de kan gøre krav på domænet. For så kan jeg i princippet overdrage domænet til min kunde, der har "og" mellem de to ord i sit firmanavn.

Som sagt er jeg rimelig ligeglad med domænet, men vil netop ikke risikere, at de laver en konkurrerende shop på siden.

Og som Nicolai skriver det, så er der flere omkostninger forbundet med advokatomkostninger osv. ved brud på aftalen. Og det orker jeg simpelthen ikke :)

William Atak | ATAK A/S - Frubjergvej 3, 2100 København Ø | TELEFON: +45 3510 5050 | WEB: www.atak.dk

Fra Hellerup
Tilmeldt 27. Nov 05
Indlæg ialt: 999
Fra  Atak A/S Skrevet kl. 18:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det gjorde jeg sgu også.. tak Michael :)

William Atak | ATAK A/S - Frubjergvej 3, 2100 København Ø | TELEFON: +45 3510 5050 | WEB: www.atak.dk

Fra Rønne
Tilmeldt 27. Jul 10
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad er der sket i sagen efterfølgende?

-er du måske blevet klogere på emnet...

 

Jeg står nemlig nu og har oprettet et firma/webshop med et firmanavn som desværre allerede er registreret. Domænet linker til en tavlig webshop med et andet navn der dog ligger op af mit firmanavn, alle ord er dog ikke specielle. Er det smartest bare at kontakte registranten og spørge om han vil sælge domænet?

 

Hilsen den nysgerrige

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)