Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af eget tøj mærke.

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)
Fra Benalmadena
Tilmeldt 5. Oct 08
Indlæg ialt: 477
Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej aminoer

Jeg har tankerne om at starte mit eget tøjmærke op, men er meget i tvivl om hvor jeg skal få tøjet lavet.

skal jeg få det lavet i kina hos nogle kinesiske fabrikker eller skal det være i europa.

er der nogle som har erfaring inde for at starte tøj mærke op og eventuelt med import af tøjet vil jeg meget gerne høre fra jer :)

 

På forhånd mange tak for hjælpen.Wink

Fra Shanghai
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 167
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

I starten er det jo lettere at være i nærheden af producenten. Du kommer ikke uden om at kontrollere tingene, så måske er det en fordel at du ikke skal flyve i flere dage hver gang.

Det kommer jo meget an på hvad du skal have lavet. Er det billigt tøj, eller er det meget eksklusivt. Det er jo lidt mere end bare at designe noget tøj, der kommer rigtig mange ting til. Du skal nok have en tøjtekniker ind over, syninger, valg af stof, farve, garn og mange andre ting, skal være på plads inden du overhovedet kontakter en fabrik. En fabrik vil heller ikke røre ved små ordrer, så du skal nok ikke regne med at starte 50 af hver model, så bliver det svært at finde producenter og lige så svært at betale sig fra det.

Det er så ikke engang det værste, for det er ikke så slemt at få lavet noget tøj. Hvordan har du tænkt at det skal sælges? Når du er ny, er der jo ingen der kender dit mærke eller kvaliteten af tøjet.

Måske hvis du skriver lidt om hvor langt du er nået, så er det lettere at svare på spørgsmål. Jeg har selv tænkt tanken om eget mærke, men også kun tanken. Jeg køber og sælger tøj i Kina, så lader jeg andre om at lave det.

Fra Benalmadena
Tilmeldt 5. Oct 08
Indlæg ialt: 477
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

mange tak for svaret.

Jeg har designet logoet og ved hvad mærket skal hede og designet de første stykker tøj,

kunne godt tænke mig at vide som du siger tøj tæknikker osv videre hvem er det man skal

snakke med for overhovedet at få det her til at køre

 

Og med hensyn til at få det solgt så er det ingen problemer. og havde ikke tænk mig at sælge andet en t-shirts til at starte med.'

¨Det skal ikek være dyrt tøj til at starte med da der gerne må komme gang i salget.

 

Hvis jeg må have lov at spørge hvad går det ud på det du laver i kina ?

Fra Shanghai
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 167
Skrevet kl. 17:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Vent hellere med logoet og start med tøjet Wink

t-shirts findes der jo i forvejen et par stykker af, så du skal nok skille dig ret meget ud i mængden. Skal prisen være lav, så skal der laves mange stykker. Det er ikke nemt at gå i gang med alene, så kunne du finde en der ville med på idéen, så ville det nok være en hjælp. Ud over designet er der jo flere ting der skal på plads. Valg af materialer. Stof findes jo i et hav af kvaliteter og materialer i blanding. Det er jeg slet ikke ekspert i, som sagt laver jeg ikke rigtig noget selv. De gange jeg har købt noget som jeg har haft lidt medbestemmelse på, har det været fabrikken der har hjulpet mig ud fra de ting de plejer at lave. Du kan naturligvis se om du kan finde en fabrik der kan hjælpe dig videre og komme med gode råd. DU får nok ikke svært ved at finde en fabrik der kan lave en t-shirt.

Der er naturligvis stor forskel på hvilke ordrer fabrikkerne tager ind. Jeg så på skjorter sidste år og snakkede med en stor fabrik. Jeg ville have 2000 af én model, men det ville de ikke. De gik ikke i gang med en model med under 3000 stk. Som sagt en stor fabrik, men tænk på styktallet.

I Kina laver jeg flere forskellige ting, bl.a. har jeg en tøjbutik hvor jeg sælger rester og overskuds partier som jeg køber hos forskellige fabrikker rundt omkring. Fordelen er at der er RIGTIG mange kinesere.

Fra Benalmadena
Tilmeldt 5. Oct 08
Indlæg ialt: 477
Skrevet kl. 18:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilke fabrikker kan man stole på og hvor kan man finde dem ? :s

Og tøjet er designet og jeg ved stort set også hvilket materiale det skal syes i.

kunne godt tænke mig at få sent 10 -20 eksempler hjem f.eks. kan det overhovedet lade sig gøre.

og hvad tror du prisen ville blive hvis det var hos en i danmark og hos en i Kina.

 

Jeg er også lidt i tvivl om tolden hvor finder jueg faqts om det

 

Bor du i kina eller har du bare samarbejds partnere dernede ?

Fra Shanghai
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 167
Skrevet kl. 05:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Inden produktion skal du nok have lidt tegninger. Hvor store skal ærmerne være i en størrelse small-medium-large og XL. Er det bare en helt almindelig t-shirt med lidt mønster eller tryk, så er der mange der laver det i Danmark og stadig til billige penge. Med 10-20 styk vil jeg slet ikke se på Kina/Vietnam. Er det bare som en hobby, så bliver det svært nok at lave penge på det. Men alle designerne er jo naturligvis startet et sted.

En standard t-shirt kan du købe i Kina for en 3-4 kroner og jeg tror du kan finde dem i Danmark for 12-15 kroner.Men så snakker vi ikke 10 stk.

Told er ikke det største problem. Køber du varer uden for EU skal du betale omkring 12,4% i told for tøj. Det kan speditøren hjælpe med. Skal du gøre det i lidt større stil, så skal du import registreres, men det koster ikke noget.Du kan være heldig at finde lidt på skats hjemmeside, men du skal nok lede en del. Det er ikke den mest overskuelige side jeg har været inde på.

Dit eget logo eller navn kan du beskytte med et varemærke. Patent og varemærke styrelsen står for den slags i Danmark og du kan ansøge online eller sende en ansøgning ind til dem. Så kan du få beskyttet dit varemærke navn og logo i Danmark og det koster omkring 2300,-

Jeg har boet i Kina i 5 år nu. Jeg arbejder egentlig for et kinesisk firma, men meget sjældent og kun som konsulent. Så sælger jeg lidt af hvert for at få til huslejen og jeg har et import firma i Danmark.

 

 

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 08:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hold dig langt væk fra KINA. De fatter minus derover og sætter ingen ære i godt håndværk. Jeg ville holde mig til Indien som jeg har fået meget godt fra.


Eksempel på en KINA historie:


De her biometriske låse (fingeraftrykslåse) synes jeg var temmelig spænde, men da låsen gerne skulle indeholde en Ruko låsekasse og låse cylindre sendte jeg den over til Kina for at de kunne modificere selve designet. Som du nok ved sider låse cylinderen over selve håndtaget her i Danmark. På den meget flotte lås fra Kina sidder det omvendt. Vi havde beskrevet for dem at vi ville have låsene ombygget til at passe til Danske forhold, for at få en godkendt låsekasse byget ind.


Resultat var at de godt nok havde ændret afstanden mellem håndtag og låse cylindre, men de synes åbenbart at det ville være smartere at vende selve låsekassen om. Ingen besked om de kunne afvige fra vores tegning eller beskrivelse. Nej de skrev en E-mail at nu var den afsendt. Da vi modtog den her i Danmark var den rigtig flot, med en Dansk låsekasse og låsecylindre. Blot med den ”lille” ændring at nu skulle håndtaget løftes for at man kunne åbne døren!!

Jeg har utallige andre historier magen til denne, og må konstatere at de i Kina har en meget mærkelig holdning til ”kvalitet” og kundens ønsker. Desuden ville jeg heller ikke sende mit design derover, med mindre du ønsker at se din t-shirt solgt i USA af en anden virksomhed! For ophavsrettighed er heller ikke noget de kender særligt meget til!

 

Fra Shanghai
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 167
Skrevet kl. 12:00
Hvor mange stjerner giver du? :

RemyDK-> Der bliver jo trods alt lavet en del i Kina også til Danmark. Smile  Dit eksempel viser blot at man skal kontrollere tingene selv, hvis man sender tegninger til en leverandør, så er man også sikker på at det bliver misforstået. Ellers er det rigtigt nok at de har et andet forhold til kvalitet, det er så en af grundene til at jeg overhovedet er her, så det er jeg egentlig glad for. 

Til t-shirtene vil jeg nok anbefale at få dem lavet i Danmark. Når du snakker 10-20 stykker, så kan det slet ikke betale sig at sætte noget i gang så langt væk. Der er mange kilder til fejl, selv når man er her og kontrollerer tingene, er der ingen kontrol, så tør jeg ikke tænke på resultatet.

 

Fra Benalmadena
Tilmeldt 5. Oct 08
Indlæg ialt: 477
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay mange tak begge to men kender i nogle i danmark som kan producere egne tøj mærker ? og ikke bare print på t-shirt fra kvickly.

Tilmeldt 10. Sep 07
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 20:56
Hvor mange stjerner giver du? :

remydk- Kina kan være supersvære, men omvendt har jeg også en masse dårlige erfaringer med Indien. Jeg er idag noget forbeholden overfor Kina, men vil slet ikke have med Indien at gøre. Det der er vigtigst, når man handler med Østen, er at have forståelse for at de slet ikke tænker som os, idet deres forudsætninger er anderledes.  Derfor er det vigtigt at forklare tydeligt og gerne med tegninger, og hele tiden tjekke op på at de har forstået det som man har tænkt det.

 

Mht. at handle med Kina, er der jo også eksportlicenser osv. Noget jeg synes kan være lidt af en jungle at finde rundt i.

 

Minimums kvantiterne (MOQ), er så noget helt andet. Som nystartet vil det mange steder være et problem at nå deres minimummer, ihvertfald i forhold til de steder jeg har haft med at gøre tidligere.

 

Skulle jeg starte produktion i udlandet, som helt nystartet, ville jeg nok hellere kigge på de østeuropæiske lande til at starte med. Det er dyrere end Kina, ja. Men langt hen af vejen er kommunikationen lettere, og transporttiden er også betydeligt kortere. Det muliggør også bedre, at man selv tager derned og ser på deres fabrik. På de større steder, har de endda en skandinavisk person ansat, til at klare kommunikationen. Det letter en del, især når man er ny.

 

Husk også at have kontrakt med dem, på ikke at have skadelige stoffer i deres proces/print på tøjet, som er forbudte i DK.

 

Sidst men ikke mindst: Prøver! Sørg for, fra start, at have aftale om hvilke og hvor mange prøver du skal have til godkendelse. sales sample, preproduction, production,  shipsample.

 

 

Side 1 ud af 3 (25 indlæg)