Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Import via. Fragtfirma - Et par spm.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 1. Oct 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 18:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa!

Tak fordi i lurer på min tråd.

Jeg har lige oprettet mit firma som Importør, har fundet en samarbejdspartner i USA og er "good to go".

Min situation er; Jeg vil importere ret små mængder varer af gangen, forsendelser med en værdi på mellem 2000-10000 kroner 5-10 gange om måneden.

Ting som containere osv. bliver derfor slet ikke aktuelt.

Da jeg kørte firmaet som privatperson (før jeg blev momsregistreret) brugte jeg DHL. Købte varerne, valgte DHL som forsendelse > Varerne ankom og jeg fik en told regning fra DHL. Den betalte jeg, og så var det det.

Jeg kan forstå at det er _lang_ mere avanceret som firma dog.

Jeg tror jeg har forstået grundprincipperne, når varen lander skal jeg betale 25% moms og en tariff (12% er det nok i mit tilfælde).

Men det skulle jeg vel også som privat person?

Der stopper min forståelse så også, alle steder jeg kigger, inkl. hos skat.dk anbefales speditører - men alle de eksempler der så nævnes er også ved køb der er langt større end mine, altså netop containere osv.

Hvad er forskellen på det papir jeg får fra DHL (med et gebyr fra DHL på 150,- DKK for "Toldbehandling inkl. moms") og det en speditør ville gøre?

Der var også et par tråde hvor folk talte om nogle koder (Stregkoder?) som skulle registreres, igen vil jeg gerne have en uddybelse!

Håber i kan hjælpe, det er lidt en jungle :)

Mvh.

Michael Keller

Tilmeldt 2. Jun 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Michael,

Du skal stadig betale told og moms. Forskellen mellem virksomhed og privat person er at du muligvis nu kan vente med betalingen af told og moms til du får opgørelsen fra Told og Skat, hvor du før skulle betale før ankomst.

DHL skal du huske også er en speditør som os andre. Men indfortoldningen vil stadig være den samme.

Mht. til koder er du nødt til at henvise lidt til hvad du mere præcist mener? Hvis du tænker toldkoder er det noget en speditør sagtens kan hjælpe dig med.

Ellers vil jeg råde dig til at kontakte en speditør med dine spørgsmål.

Spørg endelig hvis andre spørgsmål

Mvh,

Forwarder

PS. Din vareværdi er ingen hindring for import.

Tilmeldt 1. Oct 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 22:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret!

Lyder som om jeg skal have en sludder med DHL.

Umiddelbart så giver det vel mest mening for mig blot at bruge DHL så, hvis der ikke er andet i det end 150,- DKK pr. fortoldning så er det jo billigt og nemt sluppet for mig.

Det var da dejligt :)

Tilmeldt 2. Jun 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det afhænger jo af hvem der skal betale fragten.

Så du skal ikke tolke mit svar som om du "kun" slipper med 150.

Tilmeldt 1. Oct 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Altså nu betaler jeg fragten fra dem til mig, ligesom hvis man bestiller en varer i Danmark og får den bragt ud med Post DK.

Eller mente du noget andet?

Tilmeldt 2. Jun 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej, det var det jeg mente. Du skrev det bare som om du kun skulle betale 150 for at få varerne hjem fra USA.

 

Forwarder

Tilmeldt 1. Oct 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Roger :)

Mange tak for svarene!

Fra Århus
Tilmeldt 10. Dec 05
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 22:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg vil anbefale dig at gå på Skat, importfortoldning, de er godt nok lidt svære at få fat i nu om dage men de plejer at være meget hjælpsomme.

du skal registrere dit firma til import og så skal du få en ordning så du kun skal betale told en gang om måneden, efter en importopgørelse som du får fra Skat.

Moms skal du bare lægge til i importmoms og trække det samme beløb fra i købsmoms fra så det giver 0.

Toldterrifkoderne kan du også få skat til at hjælpe dig med, speditørerne tildeler dem i blinde, vi har 1-2 rettelser om måneden fordi de ikke bruger rigtig toldterrifkode eller laver andre fejl, så hold øje med at toldsatsen er rigtig, vi gør nu det at leverandøren for hvervarelinie skriver toldterifnr. det har hjulpet gevaldigt.

Nu tænker du måske hvorfor skifter de ikke trandportør, det har vi prøvet og det hjalp ikke vi har været igennem dem alle sammen DHL, TNT, UPS, FedEx.

Held og lykke med det, håber du får mindre bøvl end vi har haft, det er træls når speditørernes eskapader bliver dagen vittighed i virksomheden.

Hilsen IDzone ApS - Improve RFID Rita Westergaard www.rfid-idzone.dk
Tilmeldt 1. Oct 08
Indlæg ialt: 53
Skrevet kl. 23:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svaret, det lyder lidt skræmmende :)

Jeg har ikke helt luret præcis hvad tariff går ud på endnu men jeg tager det som det kommer (Og satser på mit held med DHL).

Tilmeldt 2. Jun 08
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 23:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu finder der jo trods alt flere firmaerend dem du nævner.. Men du har ret-.. der kan være fejl i fortoldningerne - Men det skyldes ofte mangel på oplysninger på de dokumenter der kommer med sendingen. Hvis kunden selv har sat sig ind i toldtariffen er det nemmere at fortolde for os.

Jeg syntes også som nævnt du skal sætte dig ind i tariffen - For der kan være penge at hente ved at bruge den rigtige toldkode.

Men hvis ikke du har oplevet problemer med DHL ville det jo være nærliggende at beholde dem - Man skal jo trods alt have det firma man er mest tryg ved. Uanset prisen..

Forwarder

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)