Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode links til dig der selv vil lave hjemmeside

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Apr 06
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 15:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej iværksættere!

Det kan være svært at ta' hul på hvis man gerne selv vil administrere og evt. lave sin egen hjemmeside første gang.

Alternativet til at betale et firma for at gøre det er jo at lave den selv.

Da jeg selv for efterhånden en del år siden kastede mig ud i mit første projekt havde jeg stort set ingen penge at starte for, og for at spare på hvad der dengang var i nærheden af 10-20.000 kr. for blot en skrabet hjemmeside, ja så tænkte jeg at sådan en hjemmeside dersens kunne jeg da vel nok flække sammen selv - hvor svært kunne det være?
Og det ER faktisk ikke særlig svært, men det kræver man synes det er sjovt, og at man har TID til at sætte sig lidt ind i hvordan man gør.

Hvis du har mod på det, eller du måske bare gerne vil lære at kigge dybt i html-koderne på den hjemmeside du allerede har med henblik på at spare på dét punkt i budgettet i fremtiden, så har du brug for noget hjælp og nogle gode links.

Nedenstående links er GULD værd, og jeg var aldrig blevet html-haj uden:

eksperten.dk her kan du spørge om alt, og ingen rynker på næsen hvis man "spørger dumt"

DynamicDrive.com knaldgod side for begyndere med scripts på alle de fancy ting, og en masse fjollet lir hvis man er til sådan noget =)

Tufat.com Darrens 5$ script Archive Gratis skabeloner, scripts, chats, forums og meget andet godt til din hjemmeside. De dyreste scripts koster 5 USD, og der er tilknyttet et forum hvor man kan spørge om alt når man render ind i problemer. Folk er ufatteligt hjælpsomme, og svarer på hverdags-engelsk så man fatter hvad der bliver svaret. Vær ikke bange for at spendere 5$ derinde hvis du falder over noget du MÅ ha' og som koster penge. Jeg har købt flere af Darrens scripts, og har altid fået det jeg købte, og gratis support oveni hatten. Tip-top proft, og så er det hele OPEN SOURCE - det ka' vi li'!

WebMonkey.com der er mange rigtigt gode redskaber for begyndere. Bl.a. deres uvurderlige COLOR CODE TABEL hvor man ser en kæmpe farvepalet, og så er farvens html-kode skrevet ud for. HURRA for brugervenlighed! Deres HTML-cheatsheet og oversignen over Special Characters er også fabelagtige, og endelig deres ordbog (Glossary) der er et must hvis man føler bare en lille smule mere datalogisk udfordret end andre folks børn =)

Angelfire.com Hvis du mangler en gratis hjemmeside og ikke gider alle de sat... nyhedsbreve, og reklamemøg de følger med de fleste danske sider så er Angelfire stedet. De har desuden en webshell hvor man kan vælge forudbestemt udseende, fylde tekst og links ind osv. og når du så får mod på at pille i koderne uden webshell som støtteben, så konverterer man bare til "Advanced Mode" og så ser man det man lavede i skabelonen, nu som alm. html-kode. Se DET er snedigt! Man laver siden først, og så får man at vide bagefter hvad man gjorde.

Rent A Coder.com fabelagtig side til det ting man skal have hjælp til. Det fungerer som en slags auktion hvor du beskriver det du skal have hjælp til, og så byder forskellige programmører på din opgave. Der er ingen købetvang, og man kan have en dialog med programmøren via private beskeder før man beslutter sig. Ulempen er at man skal være temmelig go' til engelsk for at kunne beskrive opgaven og kommunikere.


Der findes garantrisse et hav af andre gode links, og jeg kommer sikkert i tanker om andre.

De andre Aminoer der stadig kan huske hvordan man egentlig lærte at lave sine egen hjemmeside første gang kunne jo lige smide et par links ind til deres yndlings-begynder-tool-sites ind
Fra 7100 Vejle
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 1337
Skrevet kl. 23:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Hey.. God idé at starte en tråd om dette.

Jeg er selv godt igang med at lave en side der skal kunne hjælpe folk igang med deres webdesign..
Det er dog til CSS jeg laver det, så det det kræver at man har styr på HTMLen først jo.

(Lige til dem der ikke ved det, så er HTML det mest basale. Derefter kommer CSS, som bruges til layout og design.)


Siden kommer til at hedde http://css.fraende.dk , indtil videre i hvert fald.

Men som sagt. Den er stadig ikke klar, og der er ikke ret meget hjælp at hente endnu :P hehe..

Men giv det et par uger-en måned, så burde der være massere af stof for jer der er villige til at bevæge jer ud i det.
Fra Århus
Tilmeldt 26. Apr 06
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Et godt initiativ ja, men jeg forstår dog ikke, at W3Schools ikke er blevet nævnt endnu. W3C standarder er en af de eneste muligheder vi har for at få websider til at virke fornuftigt på stortset enhver tænkelig browser og derfor er det vigtigt at overholde dem. De fleste andre sider retter sig mod Internet Explorer, men www.w3schools.com har et utal af programmeringstutorials, alle lavet med W3C standarderne i baghovedet... Klart den bedste side til at lære, at lave websider!
Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 09:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Der er også ganske udemærkede tutorials på www.html.dk

- og det er ikke kun HTML som navnet ellers kunne antyde. Der er også eks. ASP og ASP.NET tutorials.

mvh Carsten

Fra Århus
Tilmeldt 26. Apr 06
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Generelt vil jeg fraråde brugen af ASP pga. manglende sikkerhedsfunktioner som php kommandoerne mysql_real_escape_string() og htmlentities(). ASP.Net skuller derimod have lignende funktioner indbygget.
Fra Horsens
Tilmeldt 5. Aug 05
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/4/2006 9:19:09 AM Forfatter: Michael Mortensen Generelt vil jeg fraråde brugen af ASP pga. manglende sikkerhedsfunktioner som php kommandoerne mysql_real_escape_string() og htmlentities(). ASP.Net skuller derimod have lignende funktioner indbygget.

 

Det må siges udelukkende, at være et spørgsmål om at programøren ved hvad han foretager sig. Forudsat serveren er sat korrekt op sikkerhedsmæssigt, vil jeg postulere at ASP er nøjagtigt lige så sikkert som PHP - det er et spørgsmål om en kyndig programmør.

Fra Århus
Tilmeldt 26. Apr 06
Indlæg ialt: 199
Skrevet kl. 01:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvorvidt PHP er mere sikkert end ASP afhænger jo selvfølgelig af programmøren. Hvis vi antager, at samtlige programmøre er personer der har fuldt ud styr på sikkerhed og på at lave funktioner som f.eks. filtrering af userinput præcise - Ja så er ASP nøjagtig lige så sikker som PHP.. Men sådan hænger verden jo dog ikke sammen. Programmører blivere mere og mere uvidne ang. sikkerhed og det er min klare erfaring, at af alle de websider vi undersøger, som så viser sig at være usikre, der er ca. 3/4 asp baseret.. Kort og godt fordi programmøren ikke bruger den nødvendige tid på at lave en fuldt ud præcis asp-funktion til filtrering af user input og lignende.

Så idielt set vil jeg give dig ret, der er ingen forskel, men i praksis er der stor forskel!   

Fra Horsens
Tilmeldt 5. Aug 05
Indlæg ialt: 111
Skrevet kl. 09:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Det har du ganske givet ret i. Det går hurtigt hen og bliver en "religionskrig"...så bare vi kan være enige om at det er manden og ikke sproget der gør forskellen :)
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 143
Skrevet kl. 22:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Aarhus
Tilmeldt 31. Aug 05
Indlæg ialt: 169
Fra  Microsys Skrevet kl. 13:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Prøv vores nye produkt TechSEO360.com for Windows og Mac - og se vores teknisk SEO med TechSEO360 video på YouTube

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)