Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kom i gang lån....

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra 9240 Nibe
Tilmeldt 22. Sep 05
Indlæg ialt: 137
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg var så heldig at Nordea deltog i et Springboard arrangeret af Connect-Danmark i Aarhus.

Efter mødet snakkede jeg med dem om finansering igennem Kom-i-gang ordningen og fik det selvom jeg havde anden privat bank.

Mit it-projekt er efter 3 år ved at være færdigudviklet, så der har været en lang tid med lille indtægt (forventet) - men da vi forsøgte at blive privat kunder i Nordea ville de ikke have os... Så man kan måske sige de er bedre til erhverv end privat...

Jeg har kun ros til overs for Nordea. Jeg har kunnet snakke med min rådgiver omkring tingene.

 - René R. Nygaard
   NineWaves.com

Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har været privatrådgiver i nogle år og er for nylig startet som erhvervsrådgiver i en større dansk bank. Jeg vil gerne forsøge at give en bankmands vinkel på Kom-i-gang-lånene:

Det er meget fint at vækstfonden tager 75% af bankens risiko - husk dog på hvad bankens risiko egentlig er!

Misligeholdes et lån eller en kredit vil banken forsøge at få lånet inddækket ved at gøre den kaution gældende, som virksomhedsejeren(/-ejerne) typisk har stillet i forbindelse med låneoptagelsen.

Først hvis dette mislykkes får banken et tab.

Banken låner 800.000 kr. ud og får vækstkaution - det går galt og via kautionen hentes 200.000 kr. fra personen bag selskabet.

De resterende 600.000 kr. forventes tabt.

Vækstfonden dækker ikke 75% af de 800.000 kr, men af de 600.000 kr.

Jeg ville føle at jeg gjorde en kunde en bjørnetjeneste ved at yde et lån jeg ellers ikke ville have ydet - blot på grund af vækstkaution. For kunden bliver altså hårdt gældsat, hvis projektet slår fejl.

Mvh.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen banken tager vel sikkerhed for den del, som vækstfonden ikke garanterer, eller?

Tilmeldt 16. Dec 08
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 20:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tjo.. nejehh..

Altså vækstfonden garanterer jo ikke en del af lånet, men 75% af bankens tab! Altså først efter at vi har forsøgt at inddrive vort tilgodehavende via sikkerheder i bolig/materiel/erhvervskaution finder vi ud af hvad vores tab bliver.

Banken kan dermed ikke undgå risk ved at have fuldgod sikkerhed for f.eks. 25% af et lån.

Jo bedre sikkerhed banken har - jo mindre bliver værdien af vækskautionen.

Tilmeldt 18. Aug 08
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Der der ligger i det, er vel at banken (hvis alt går galt) har en hvis dækning for tabet. Selv det BEDSTE projekt kan gå galt. Nu låner banken jo hellere ikke penge ud, hvis der ikke er ( så godt som 100% ) dækning hos kunden.

Men hvorfår vil en bank ikke søge kautionen, selv om de tror 100 % på et projekt? Skal banken ikke sikre sig alt det den kan?

Selvfølgelig skal man ikke yde lån ved tvivlsomme projekter - men en iværksætter kan godt ( ud fra din beregning ) betale et lån på 200.000 af på en kort årrække. For mig at se er bankerne bare alt for nærrige! Man kan fint låne alle de penge man vil, hvis BARE der kautioneres for HELE beløbet.

Og hårdt gældsat - arh hold op - så må man bare arbejde noget mere!!  Det er en del af spillet når det går galt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor er fordelen så i forhold til et almindeligt banklån?

Er fordelen i bankens eller kundens favør?

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 21:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har haft et "kom-i-gang" lån sammen med 2 andre. Vi lånte 500.000 og efter en konkurs står vi og skal betale af til banken. Problemet er at banken skal plukke os til benet før de kan få deres penge fra vækstkautionen, dvs hvis man allerede har aktiver og kan stille en sikkerhed for i vores tilfælde 500.000 så kan man ligeså godt gøre dette, og låne pengene på normal vis, da man så sparer de årlige gebyr til vækstfonden og de ekstra % man betaler til banken i vores tilfælde 4% ekstra. Banken vil jo i begge tilfælde komme og hente alle de penge de kan hos dig inden de går videre til vækstfonden for at inddrive de 75% som de har kautioneret for, du får så formentligt lavet et lån i pågældende bank på de sidste 25%. Og derefter skylder du så de 75% til vækstfonden + de 25% til banken.

Der er ingen fordel i at bruge kom-i-gang lån hvis du selv kan stille sikkerhed. Kan du istedet oprette kom-i-gang lånet direkte i fx et nyoprettet selskab, og sørger for at have nogle aktiver deri til at stille som sikkerhed så du ikke personligt skal stille nogen sikkerhed så er det en anden sag. Men det er nok ikke så nemt i disse tider.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen det anede mig, at der ikke var nogen fordel.

Har lige nu en kunde..der søger om kom-i-gang lån.......men vil da lige diskutere dette nærmere med ham!

Fra Aalborg
Tilmeldt 2. Jan 06
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi fik Kom-i-gang lånet og snakkede efterfølgende med Jyske Bank omkring disse kom-i-gang lån da vi ville flytte til dem og vi mødtes med rystende hoveder, de snakkede om at staten trak dem ned over hovedet på  de mindre banker/Sparekasser, kan ikke lige huske det dårlige i kom-i-gang lånene set fra bankernes side, men der var et eller andet.

Det skal siges at det var en af de lidt højere på strå vi snakkede med hos Jyske Bank som tidligere var hos Danske Bank(mener jeg) hvor det blankt blev afvist at de ville udbyde dem i sin tid.

Tilmeldt 22. Oct 08
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 20:30
Hvor mange stjerner giver du? :

jamen altså:

KIM skriver jo også selv forskellen for den er der nemlig:

Lånene var jo tænkt til at fremme iværksætteri:

Fordelen for iværksætteren er: at

Banken kræver således "kun" og kun i betydningen i det tilfælde at der er en naturlig mulighed for det

en sikkerhed for den del af lånet som banken selv  hæfter for , altså ca. 1/3 -1/4 del af lånet

mvh

Johans

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)