Hej aminoer Jeg har igennem de sidste 3 mdr arbejdet på et "stort" projekt som stille er gået fra idé til virkelighed.. igennem denne periode har jeg og min partner fået os en kontakt af de store. Denne kontakt har med samme målgruppe at gøre som vores projekt, men det er af 2 vidt forskellige ting. Kontakten er en af nordens største inden for den samme målgruppe. Grunden til at jeg ikke nævner navne og område er af flere årsager. Hovedsagligt fordi det hele ikke er skudt igang endnu. Denne kontakt har så spurgt mig og min partner om vi vil være med i et fælles nordisk projekt. Dette vil betyde at vores horizont udvides til 4 lande istedet for kun et. Og vi vil her ikke få nogle problemer med at få vores budskab ud til kunderne da de i forvejen har et STORT antal kunder. Men spørgsmålet er så: Hvad gør man i sådan en situation? vi er blevet tilbudt at komme over på deres kontor til et møde hvor vi kan drøfte det hele igennem. Men skal man ikke passe på at sådan en stor virksomhed ikke bare tager røven på en og smutter med både idé og koncept? Vi vil selv efter vores egen vudering kunne nå de 4 lande på længere sigt, men det vil kræve megen tid og hårdt arbejde.. Hvis vi går sammen med denne virksomhed, vil vi kunne booste det hele så vi når vores mål hurtigt og effektivt. Men hvad mister vi så på længere sigt?
Håber i kan give nogle gode råd. Er stadig en forholdsvis ny iværksætter. evt nogle idéer til hvordan man kunne dele samarbejdet op? Skal siges at samarbejdet bygges op omkring vores idé og koncept.
|
Hej
Selvfølgelig skal i passe på ikke at blive snydt, men det gælder jo i mange forretningssammenhænge.
Det i mister på længere sigt er kontrol, og det argumenterer jeg således:
Egentlig handler det jo om hvad jeres idé og koncept er bundet op på, og om jeres koncept tilfører jeres samarbejdspartner en merværdi der er tilknyttet deres produkt/ydelse. Er dét tilfældet, er det næsten en pligt for deres bestyrelse at tage konceptet til sig og udvikle på det i eget forretningsregi.
På den anden side, hvis i mener at kunne beskytte/holde fast på jeres idé, så får i her chancen for at komme ud på et større marked meget hurtigere. Det vigtige spørgsmål i så skal stille jer selv, er om i er klar til det. Kan i levere den/de ydelser jeres koncept er bygget op på, og hvis jeres koncept indeholder varer/ydelser fra tredjemand, - kan de så levere når idéen går fra 0-100 så hurtigt.
Nu skal der jo to til et samarbejde, og hvordan i deler det op mellem jer må jo afhænge af selve konceptet. Hvis i har fjernbetjeningen og jeres partner fjernsynet, vil jeres partner jo gerne sikre sig at tingene følges ad. Hvis jeres partner har tv og fjernbetjening og i har tv-programoversigten kan i sagtens have jeres egen afdeling, - sådan vil en aftale jo afhænge af specifikke ting.
Det koster mange penge at markedsføre sig, og hvis i har muligheden for at komme ud til et stort antal kunder hurtigt og i kan konvertere den mulighed til betalende kunder, - så ville jeg tage et sådan samarbejde, og være villig til at tage en vis risiko. Selvfølgelig ville jeg minimere risikoen i det omfang jeg overhovedet kunne, men jeg ville tage risikoen og få et hurtigt marked.
Bygger du selv på konceptet stille og roligt, har du vel stadig risikoen for at andre nupper idéen?