Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan en moderator tillade sig?

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Inspireret af kritik jeg fik i en anden tråd, kunne jeg godt tænke mig at spørge: Hvad synes I er i orden og hvad er over grænsen for moderatorer?

Må vi f.eks.:

  • Slette links til tvivlsomme sider, skal vi slette hele indlægget eller skal vi bare lade det være?
  • Må vi slette affiliate links (eller affiliate ID'et) hvis det 1) er et helt indlæg fyldt med dem 2) hvis der er et enkelt i ét indlæg?
  • Er det okay at ændre i et indlæg, hvis vi tydeligt gør opmærksom på ændringeren - selvsagt kun i indlæg med stødende indhold, direkte spam, muligt ulovligt indhold/link eller andet, hvor alternativet er at slette hele indlægget?

Ganske kort for den uforstående, så er vi nogle brugere her på amino, som har fået udvidet vores login lidt, således at vi kan rette, slette og flytte indlæg. Det er ment som en hjælpende funktion, således at andre end blot Thorborg kan holde Amino fri for spam, grimme skænderier, malplacerede indlæg og des lige.

Min intention med dette indlæg, er sådan set bare at lodde stemningen blandt aminofolket. Hvad mener I er okay og hvad er over grænsen?
Tydeligt spam, indlæg der sviner andre m.m ryger direkte i skraldespanden, det har der aldrig været tvivl om, men der er jo også nogle grænsetilfælde, og det er dem jeg gerne ville høre en generel mening om :-)

Det er selvfølgelig Thorborg som har det sidste ord, men derfor kan vi jo godt debattere mens han leger amerikaner :-)

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 14:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg støtter 100% op om den måde du rydtede op i den tråd der er "in question" her, om noget syntes jeg det skete for sent.

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nicolai Lønne:

Inspireret af kritik jeg fik i en anden tråd, kunne jeg godt tænke mig at spørge: Hvad synes I er i orden og hvad er over grænsen for moderatorer?

Må vi f.eks.:

  • Slette links til tvivlsomme sider, skal vi slette hele indlægget eller skal vi bare lade det være?
  • Må vi slette affiliate links (eller affiliate ID'et) hvis det 1) er et helt indlæg fyldt med dem 2) hvis der er et enkelt i ét indlæg?
  • Er det okay at ændre i et indlæg, hvis vi tydeligt gør opmærksom på ændringeren - selvsagt kun i indlæg med stødende indhold, direkte spam, muligt ulovligt indhold/link eller andet, hvor alternativet er at slette hele indlægget?

Jeg synes det er helt fint at slette sådanne ting, eller tydeligt rette i det, såfremt der er givet en fornuftig begrundelse fra moderator.

Indlæg der ubegrundet, direkte tilsviner andre brugere, er efter min mening også en god ting at få fjernet. Det virker alligevel blot som støj i de fleste tilfælde. Saglig kritik hvor begge sider af en sag kan blive hørt, er dog efter min mening en anden sag.

Angående links til reklame kan man fint erstatte linket med "Link til skamløs rekame fjernet" eller tilsvarende, ligesom indlæg der er gentaget mange gange af samme person (ses typisk af nyoprettede brugere) efter min mening roligt kan slettes i de kategorier det ikke hører til. Alt for mange "jeg har et godt tilbud til dig" indlæg havner underligt nok i de forkerte kategorier. (enten er folk dumme eller også spammer de blot med vilje, det ene udelukker dog ikke det andet)

Affilliate links har jeg ikke det store til overs for i et debatforum - Jeg kan undre mig over hvad afsenderens hensigt er ved at henvise en bruger til noget vedkommende selv tjener penge på. Jeg kunne have den mistanke at det var for egen vindings skyld, og ikke udelukkende for at hjælpe brugeren der spørger om et eller andet.

Dog ser jeg intet problem i at man tilbyder folk der spørger efter en specifik ydelse eller et produkt, at henvise til sit eget site, så længe det er tydeligt at det er ens eget produkt der er tale om, og det ikke pakkes ind i underlige affilliate-links.

Det var hvad jeg lige havde af kommentarer.

 

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Moderator har et stort ansvar, men bedst er jo hvis de ikke laver noget ;)

At slette et indlæg eller dele af det er et greb mod ytringsfriheden, men det kan nogle gange være nødvendigt.

Jeg mener at det er vigtigt at det ikke kun er én moderator der reagere, men flere. Det kunne foregå på denne måde:

En moderator mener at et indlæg er upassende. Han markerer på en knap at indlægget skal vurderes. Derefter får alle moderator en mail med at de skal tilkende give deres mening. Hvis x antal moderatorer er enige så bliver indlægget rettet/slettet.

 

Fra Vallensbæk Strand
Tilmeldt 13. May 05
Indlæg ialt: 3475
Skrevet kl. 15:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolai Lønne:
  • Må vi slette affiliate links (eller affiliate ID'et) hvis det 1) er et helt indlæg fyldt med dem 2) hvis der er et enkelt i ét indlæg?
  • Jeg syne affliatelinks bør slettes, men jeg mener også det er vigtigt der så holdes en helt klar linie med dette så alle får fjernet deres affliateIDs når det opdages. Selvfølgelig forventer jeg ikke i ligger på lur så snart et indlæg kommer på banen, men mere en hentydning til at der skal være de samme regler for alle.

    Nicolai Lønne:
    Er det okay at ændre i et indlæg, hvis vi tydeligt gør opmærksom på ændringeren

    Hvis i mener det er en ændring der er vigtig så skal det naturligvis til, men jeg mener også man skal passe på med ikke at komme ned i alt for små sko. (det har jeg endnu ikke set eksempler på, på amino, men i mange andre fora)

    Men hellere ændre i et indlæg end at slette det.

    Nicolai Lønne:
    Inspireret af kritik jeg fik i en anden tråd

    Det du gjorde i den omtalte tråd hvor du får kritik synes jeg er noget af det bedste jeg længe har set på amino. Er dt en ny funktion at i kan udskille enkelte indlæg og ligge over i en ny tråd?

    Ihvertfald synes jeg det er super godt at se at i nu kan være med til at holde tråde på sporet og flytte den slags uheld over i særskilte tråde. jeg synes ikke de bør slettes, det gør bare at trådopretter opretter på ny igen og igen.

    Nicolai Lønne:
    Slette links til tvivlsomme sider, skal vi slette hele indlægget eller skal vi bare lade det være?

    Dette er nok det sværeste, for jeg kender fra mig selv hvor stor nysgerrigheden er når et link er slettet i tråden. Jeg mener personligt ikke der er nogen grund til at slette linket, kun fjerne affliates id og andet snavs. Hvis linket linker til noget ulovligt eller noget der giver skidt på computeren skal det naturligvis fjernes.
    Man kunne evt fjerne linket i indlæget og flytte det til bunden af indlægget hvor der tydeligt skrives at i ikke råder folk at gå ind på det. På den måde har alle en fair chance for at se hvad det drejer sig om og blive advaret til næste gang. Samtidig kan alle dem med en lidt for nysgerrig næse få opfyldt deres behov :)

    Alt i alt så har jeg stor tiltro til de aminoer der har taget sig den byrde på at være moderator, så fortsæt endelig det gode stykke arbejde.

    Fra København Ø
    Tilmeldt 27. Jan 06
    Indlæg ialt: 2158
    Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 15:17
    Hvor mange stjerner giver du? :

    Niels Henriksen - Netopcom SMBA:
    Moderator har et stort ansvar, men bedst er jo hvis de ikke laver noget ;)

    Enig :-)
    Det er da heller ikke fordi det er et fuldtidsarbejde at være moderator på Amino, langt fra faktisk. Men der kommer trods alt skidt og kanel ind fra tid til anden...

    Niels Henriksen - Netopcom SMBA:
    At slette et indlæg eller dele af det er et greb mod ytringsfriheden

    I bund og grund er dette jo et privat forum, hvor ejeren vel selv kan bestemme hvad andre skal have lov til at skrive. Folk der forhindres i at skrive et indlæg her, er jo på ingen måde forhindret i at ytre sig andet steds. Jeg giver dig dog ret i, at det ville være forkasteligt at omkrive, slette dele så betydningen ændres eller lignende.

    Niels Henriksen - Netopcom SMBA:
    En moderator mener at et indlæg er upassende. Han markerer på en knap at indlægget skal vurderes. Derefter får alle moderator en mail med at de skal tilkende give deres mening. Hvis x antal moderatorer er enige så bliver indlægget rettet/slettet.

    Ideen er egentlig god, men jeg tror det ville forsinke en del processer og give meget mere spam m.m. på amino. Af alle de indlæg jeg og de andre har slettet, så er det ganske få jeg kender til, hvor det har skabt debat.
    Dog sker det fra tid til anden, at en moderator opretter et spørgsmål i vores lille lukkede debatrum, og spørger til holdningen om en konkret tråd.

    Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

    Fra København
    Tilmeldt 1. Jun 06
    Indlæg ialt: 6114
    Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 15:20
    Hvor mange stjerner giver du? :

    Niels Henriksen - Netopcom SMBA:

    En moderator mener at et indlæg er upassende. Han markerer på en knap at indlægget skal vurderes. Derefter får alle moderator en mail med at de skal tilkende give deres mening. Hvis x antal moderatorer er enige så bliver indlægget rettet/slettet.

    Det syntes jeg ikke holder ... hvis der foregår noget snask (som jeg er enig i at dette her var) så skal det bare væk for nogen uforvarende bliver franaret deres surt sammensparede penge. Thorborg stoler på dem han har udpeget som moderators, og hvis de handler forkert kan det de laver altid gøres tilbage.

     

    Fra København Ø
    Tilmeldt 27. Jan 06
    Indlæg ialt: 2158
    Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 15:22
    Hvor mange stjerner giver du? :

    Martin Tygsen:
    Det du gjorde i den omtalte tråd hvor du får kritik synes jeg er noget af det bedste jeg længe har set på amino. Er dt en ny funktion at i kan udskille enkelte indlæg og ligge over i en ny tråd?

    Jeg tror faktisk vi har haft det altid, men kræver at man lige sætter sig ind i hvordan man gør det.
    Det var første gang jeg selv skilte en tråd, men som det også kan ses, så var det ikke alle indlæg (svar) fra det indlæg jeg flytte, som kom med over.

    Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

    Fra Esbjerg
    Tilmeldt 23. Sep 05
    Indlæg ialt: 4105
    Skrevet kl. 15:30
    Hvor mange stjerner giver du? :

    Min holdning til dette emne er klart: moderatorne er guds folk og skulle efter min mening have et lille alter på amino :) Sådan!

       Det er pisse fedt i gider gøre arbejdet, for det kræver en del og ikke mindst kræver det, at i er opdaterede med hvad der sker. Der skal ski læses mange indlæg. Samtidig har jeg altid følt at siden og moderatorerne kører stedet i samme ånd. Så jeg må sige at jeg underlægger mig Jeres lov.

     

    Til dine eksempler vil jeg sige.

    Egentlig er der vel ingen grund til at slette links til tvivlsomme sider, for min erfaring er at aminoer nok skal vende de folk der tror de kan snyde på amino....på hoved.

    For at være helt ærligt ser jeg ingen grund til i spilder Jeres tid på at skulle ændre ID i links eller dele af et indlæg for derefter at gøre opmærksom på det. Hvorfor skal i service folk der ikke kan finde ud af det?

    Så hellere bruge et sek. på at slette indlægget, basta....

     

    Fra Eden
    Tilmeldt 21. Jun 07
    Indlæg ialt: 667
    Skrevet kl. 15:50
    Hvor mange stjerner giver du? :
    Gennemsnit 2,0 stjerner givet af 1 person

    Nicolai Lønne:
    Inspireret af kritik jeg fik i en anden tråd, kunne jeg godt tænke mig at spørge: Hvad synes I er i orden og hvad er over grænsen for moderatorer?

    Jeg synes I grundlæggende skal holde jer væk fra alt smagsdommeri, hvilket inkluderer fjernelse af affiliate links osv. Hvis brugere poster en masse bras, spam m.m. er muligheden at banlyse brugeren fra Amino.

    Det er ok at flytte tråde og gøre opmærksom på dette - denne del er en service som jeg også er enig i i dette tilfælde.

    Det skaber dog forvirring idet man ikke kan udlede om "Mette" pludselig mener "Rigmand" laver MLM eller hvad der i øvrigt foregår. Det omtalte indlæg var crap crap crap fra en håbefuld idiot der ønsker kontakt med flere idioter som sig selv. Vi har set disse folk igen og igen - det er noget vi kan håndtere.

    At fjerne linket i selve indlægget mener jeg er smagsdommeri og jeg går ikke ind for nogen ny-puritansk moderator-politik, hvilket i min optik inkluderer modereren efter "god tone", "pæn opførsel", "netikette". Fy fan.

    Med andre ord må den talentløse 22-årige dilletant godt poste sit shit på Amino for min skyld - jeg må til gengæld kritisere som jeg gør her.

    Side 1 ud af 2 (17 indlæg)