Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Momsafregningsdato overskredet - Summa Summarum!?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har netop købt Summa Summarum, i håb om at opnå en lidt lettere administration af mit regnskab, end jeg har i mit hjemmestrikkede Excel-ark. Nu er jeg dog løbet panden mod en mur.

Jeg har oprettet poster under "Udført arbejde" for X-tusinde kroner, og har ligeledes oprettet poster under "Småanskaffelser" for X-tusinde kroner. Jeg har ligeledes "Opdateret momskonti" en enkelt gang, men nu står der bare "Momsafregningsdato overskredet", og jeg kan ikke selv angive den næste momsangivelsesdato (10. november?) - så hopper Summa bare automatisk tilbage til 15. august. Frustrerende, og hamrende irriterende.

Er det fordi jeg har oprettet regnskabet fra 1. april - 31. december 2008 (virksomheden startede 1. april (no comments på mit valg af dato, hæhæ))? Eller er det fordi Summa ikke kan finde ud af, at jeg har siddet og indtastet poster fra mit Excel-ark? Aprilkvartalet havde jeg stort set ingen udgifter eller indtægter, og dette kvartal er allerede angivet på Skat.dk - men hvorfor nu alle disse problemer? Hvorfor tror Summa, at datoen er overskredet?

Hvis det står helt skidt til for mig, har vi så nogle gæve nordjyder, der vil gi' et lille kursus, og evt. hjælpe mig med at oprette mit første regnskab - naturligvis mod betaling. Jeg har virkelig ikke brug for ret mange konti, og mit regnskab indtil videre strækker sig ikke over mere end 8-9 fakturaer, så det burde være til at overskue for enhver der bruger Summa Summarum i hverdagen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du har nok bogført med dato tilbage i tiden efter at du har opdateret momskonti.

Ret datoen til efter momskontiopdateringen.....herefter burde problemet være løst.

Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Tjaa, jeg har da bogføringer der går tilbage i tiden, da jeg er igang med - manuelt - at indtaste poster fra før jeg fik Summa Summarum. Er det her problemet ligger?

Ellers vil jeg meget gerne have en lidt mere præcis beskrivelse af fejlen - hvis muligt :)

Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Ok - problemet er nu løst, og det er allerede en fornøjelse at arbejde i Summa Summarum! Jeg tog simpelthen en kop kaffe, og startede helt forfra med det lille kursusforløb, som manualen er tænkt til at være - og vupti - nu giver det hele mening. Lad os se, om det også giver mening ved næste momsafregning :)

Et lille tillægsspørgsmål:

Når jeg trækker penge ud af virksomheden til mig selv - så er det vel afstemningskonto 4100 der skal bruges (som jeg har omdøbt "Min løn")? Og det er ligeledes denne kontos værdi jeg skal påføre når jeg laver min private selvangivelse, da det jo er dette beløb jeg personligt har tjent på min virksomhed? Jeg skal vel ikke svare skat af virksomhedens overskud, før jeg trækker pengene ud af banken og bruger dem - eller hvad?

Edit, bare til info: Det er et enkeltmandsfirma.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Du skal svare skat af overskuddet i virksomheden og ikke af dine udtræk.

Dine udtræk har intet med resultatet at gøre. De skal køre på egenkapitalen som et privat udtræk.

Man kan sige, at du forlods trækker penge ud af virksomheden i forhold til et forventet overskud

Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja det vidste jeg vel i bund og grund godt - nu hvor du skriver det. Men nu føler jeg mig ihvertfald sikker, og rustet til selv at klare mit minimale regnskab - tusind tak for hjælp og vejledning.

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 12:57
Hvor mange stjerner giver du? :

"Afstemningskonto 4100"??  Hvis du arbejder med standardkontoplan, så er dette udgiftkontoen "AM-indkomst, løn". Det er helt forkert.

 

Du får som indehaver af enkeltmandsvirksomhed (eller som interessent i I/S) typisk ikke løn. Teoretisk kan du vist gøre det men jeg har aldrig hørt nogen bruge det og kan ikke se nogen grund til det.

Du driver en virksomhed - har måske startet den ved at indskyde startkapital som bogføres i status under 'egenkapital'. Virksomheden har derefter indtægter og uudgifter som forhåbentlig resulterer i overskud. Herved stiger firmaets egenkapital og du påtager dig personligt (udenfor firmaet) at betale skat af overskuddet.

Når du så skal bruge penge privat, så hæver du bare i firmaet. Herved falder egenkapitalen. Der er i standardkontoplanen en konto under egenkapital beregnet for det: 62100 "Hævet kontant i virksomheden"

PS: Man bruger normalt ikke ordet 'Løn' om de penge du hæver. Og du betaler ikke skat af hævningen - kun af overskuddet. Kald det 'Private hævninger' eller tilnød 'Ihændehaverudbytte'

Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 13:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Det gav mening - tusind tak!

Er det så også rigtigt når jeg antager, at Summa Summarum først opgør min bundlinie (udligner, således at koto 62100 trækkes fra egenkapitalen) når jeg laver årsregnskab?

Hvis jeg eks. hæver 1000 kroner i virksomheden på konto 62100, og der står 2000 kroner på firmakontoen, vil firmakontoen stadig sige at der skal være 2000 kroner i banken, selvom der reelt kun er 1000?

Og så næste spørgsmål: Skal jeg nu overføre de penge jeg har hævet i min virksomhed fra konto 62100 til 4100, og dernæst flytte dem fra 4100 til konto (???), for at mit regnskab igen giver mening?

Tilmeldt 29. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - I starten af dit regnskab er der ingen indtægter eller udgifter. 'Driften balancerer'.

Så får du indtægter og udgifter. Er indtægterne de største, så står der mere i kredit (minus) i drift-delen af regnskabet end der står i debet. Sumkontoen 9995 'Resultat' vil være negativ. Det blir den ved med til du afslutter regnskabet. Hele princippet i dobbelt bogholderi kræver dog at summen af ALLE poster går i nul. Det kunne fx. være bankkontoen (status - aktiver) der udlignede tallet i drift-delen af regnskabet.

 

Hvis du vil udligne fejlposteringer på konto 4100 så krediterer du blot 4100 og debiterer 62100.

Fremover når du hæver fra firmaets bankkonto til privat, så kredit 'Bank', debet 62100.

Tilmeldt 30. Jan 08
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 14:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker mange gange for din hjælp!

Er du selvstændig revisor, eller? Jeg vil jo nok på sigt - forhåbentlig - få brug for lidt mere hjælp på dén konto, og synes super godt om din måde at beskrive og forklare på.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)