Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg åbne forretning med privatgæld og rki?

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)
Tilmeldt 30. Jul 08
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Jeg står i den uheldige situation at for 8 år siden havde jeg et kæmpe underskud på en lejlighed. Desuden var jeg dum og naiv og lånte en masse penge. Jeg fik aldrig betalt gælden tilbage da jeg fik en discusprolaps i ryggen og ikke måtte arbejde.

Nu ser tingene heldigvis bedre ud, men gælden hænger jeg stadig på. Jeg står i rki da min ex kæreste desværre var meget pengegrisk og ikke lod mig betale af på nogle af mine lån... Jeg vil gerne have muligheden for at starte forfra......

 Hvordan ser det ud hvis jeg starter op selvstændigt? Kan jeg det med privatgæld og rki-registreringer? Vil kreditorene tage udlæg / bede mig sælge forretningen eller kan det bare slet ikke lade sig gøre? Jeg har pengene til at starte op for, og det klogeste ville selvfølgelig være at bruge dem på gælden i stedet for, men det er bare ikke nok til at betale gælden ud, og så står jeg samme sted alligevel....

Nogen der kan hjælpe med et godt råd på vejen? Skal jeg bare helt opgive min drøm om at blive selvstændig?

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Du må nok forvente, at dine kreditorer vil tage skridt til at inddrive din gæld, hvis du opstarter virksomhed, da dette må tages som udtryk for, at du i et vist omfang har aktiver, som dine kreditorer kan søge sig fyldestgjort i ved foretagelse af udlæg mv. Dette er i hvert fald et nærliggende råd, hvis man sidder som advokat for en af dine kreditorer.

Jeg vil anbefale dig at søge at finde en ordning med dine kreditorer, inden du opstarter virksomhed som selvstændig. Nu oplyser du ikke, hvor mange forskellige kreditorer du har, størrelsen af de enkelte kreditorers tilgodehavende mv. Det er imidlertid min erfaring, at når der er tale om gæld af en vis alder, som der ikke er blevet betalt af på i nogle år, vil mange kreditorer være velvilligt indstillet over for et forslag om en aftale, hvorefter man betaler et mindre beløb til fuld og endelig afgørelse af gælden.

Dette indebærer naturligvis, at du måske må udskyde din drøm om at blive selvstændig nogle år endnu, men omvendt må du forvente, at dine kreditorer ikke nødvendigvis vil se med stor sympati på dig, hvis du bruger penge på at opstarte virksomhed i stedet for at betale din gæld.

 

Tilmeldt 2. Sep 07
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

 

Det er da noget forfærdeligt vrøvl, som advokaten skriver. Advokaten har selvfølgelig ret i at det er bedst at tilbagebetale gælden - men du kan da sagtens starte egen virksomhed, selvom du har en gæld fra en tvangsauktion og står i RKI.

Jeg forstår dit skriv sådan at du heller ikke i dag har mange penge, så jeg går ud fra at den virksomhed, du vil starte, ikke er særlig kapitalkrævende, og således heller ikke vil eje noget.

Skulle du en dag blive indkaldt i fogedretten, og ejer du nogle småting, der kan gøres til genstand for udlæg, så må du jo indgå en afdragsordning - og så vil dine ting blot stå som sikkerhed for at du overholder afdragene.

Derimod ville jeg nok passe på med at rette henvendelse til kreditorerne for at betale en del af gælden og få eftergivet resten, medminde du i de forgangne 8 år har haft en meget lille indkomst og er over 50 år gammel - plus at du reelt er i stand til at betale et beløb, der vil få dem til at slå en streg over resten.  

Medmindre du går rundt og gemmer på en betydelig formue og samtidig skylder penge væk, så vil det dog ikke være et problem for dig at starte forretning. Du kan selvfølgelig få problemer med hensyn til at få en ordentlig bankforbindelse, leverandørkreditter og så videre, men prøv  - lad dig ikke stoppe af en 8 år gammel gæld.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 1 person

Ja...jeg må give Wildman ret, du kan sagtens starte din virksomhed op, uden at afvikle gammel gæld mv.

Det som advokaten skriver, er da en forfærdelig gang lærebogsgøgl.

Vi har da en del klienter, som har startet op mv. selvom de står i RKI, og kreditorerne rører dem ikke.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 23:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var skrappe ord...lærebogsgøgl mv....:-)

Det kan godt være, at der ikke bliver investeret i specielt mange aktiver. Jeg mener dog, at I glemmer den detalje, at det er muligt for en kreditor at foretage udlæg i indtægt fra selvstændig erhvervsvirksomhed, herunder virksomhedens eventuelle tilgodehavender mv. Derimod er det ikke muligt for en kreditor at foretage udlæg i lønindtægt (bortset fra Skat). Det er da derfor absolut nærliggende for en kreditor at benytte sig af denne mulighed, og også en mulighed som bliver brugt dagligt i fogedretten i den virksomhed, hvor jeg er ansat, også selvom det kan være ensbetydende med en lukning af debitors virksomhed. 

Men afhænger naturligvis af, hvem kreditorerne er, hvorvidt det er udelukket at opstarte virksomhed. Jeg har dog meget vanskeligt ved at se risikoen i at rette en uformel henvendelse til kreditorerne og forhøre sig om muligheden for en forligsmæssig løsning, uden samtidig at afsløre, at man har etableret en opsparing. Det må jo alt andet lige være bedre at afsøge muligheden for at kunne starte op uden at skulle frygte for, at indkaldelsen til fogedretten dumper ind af døren..men sådan er vi jo forskellige i vores tilgang..Man kan jo bare tage chancen og smide sparepengene i projektet, lukke øjnene og så håbe det bedste...

 

 

 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

O.K. Peter-Advokat...var ikke sådan ment...sorry!

Det du skildrer har jeg så i mit lange arbejdsliv kun oplevet1 gang.

Det var i forbindelse med at en klient købte fast ejendom, hvor en bank meldte sig på banen. og ville have sit tilgodehavende.

Fra Århus
Tilmeldt 29. Jun 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 23:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er interessant at høre.

Mit indtryk er således, at udviklingen i øjeblikket går i retning af, at kreditorerne i højere grad er ret skånselsløse, selvom udlæg i realiteten lukker en virksomhed. Det gælder især, hvis der ikke er noget samhandelsforhold mellem kreditoren og virksomheden at tage hensyn til (hvad der tilsyneladende ikke er tilfældet for spørgeren).

Jeg mener dog fortsat, at det meget afhænger af kreditorernes type. Det er klart, at hvis man alene har mange små kreditorer, står kreditorernes omkostninger ikke mål med løbende at slæbe debitor i fogedretten for at få endnu en insolvenserklæring. Men kreditorer af en vis størrelse har efter mit indtryk ikke den samme vægring mod at være hårde i filten..

Tilmeldt 2. Sep 07
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 23:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Nu er det ikke fordi jeg er fortaler for at man ikke skal betale sin gæld, men har man været fanget af en gæld i 8 år, så må det være på tide at man kommer videre, og det kunne jo være at initiativet medførte en væsentlig forbedret økonomi, således at pågældende faktisk var i stand til at tilbagebetale gælden.  
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

MissX:
Skal jeg bare helt opgive min drøm om at blive selvstændig?

Nej. 

Du kan starte op via et SMBA-selskab, hvor du både kan operere med begrænset ansvar og sikre, at dine personlige kreditorer ikke kan fratage dig dine nye virksomhedsaktiver. Selv retten til din kapitalindskudskonto kan næppe fratages dig.

Desuden er der de nye forældelsesfrister for din gæld på henholdsvis 3 og 10 år. Hvis du går stille med dørene kan du være gældfri inden for 2 år, hvis du ikke afbetaler på din gæld.

Hvis du betaler af på gælden forlænges fristerne automatisk så vidt jeg kan forstå.

Når du har tjent en masse penge kan du bruge nogle af dem til at betale noget til dine nuværende kreditorer. 

MVH fra Ejler 

 

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 18:50
Hvor mange stjerner giver du? :

1base:

MissX:
Skal jeg bare helt opgive min drøm om at blive selvstændig?

Nej. 

Desuden er der de nye forældelsesfrister for din gæld på henholdsvis 3 og 10 år. Hvis du går stille med dørene kan du være gældfri inden for 2 år, hvis du ikke afbetaler på din gæld.
Hvis du betaler af på gælden forlænges fristerne automatisk så vidt jeg kan forstå.

Mht forældelsesfrist kommer det så ikke an på om han har erkendt sin gæld? Hvis han fx på et tidspunkt har skrevet under på en afdragsordning, kan firmaet forlænge den periode han står i rki, når den er ved at udløbe..og så forsvinder gælden vel ikke?

Synes du skulle se, om det er muligt at lave en aftale med det firma du skylder penge.. sig til dem at du har fået mulighed for at låne x-antal kroner (de penge du kan betale) og se om de vil gå med til at slette gælden, mod at du fx betaler 1/3-del nu..
Hvis du ikke har job eller mulighed for at tage et almindeligt job, vil dine kreditorer sikkert heller tage imod en del af pengene, da det på papiret ikke ser ud til, at de kan få nogen overhovedet..

Nu skriver du jo ikke hvilken branche du vil satse på, men er det fx en webshop, vil su nok få nemmere ved at finde leverandører/få kredit, hvis du ikke er registreret som dårlig betaler.

Side 1 ud af 3 (27 indlæg)