Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enlig mor, studerende og iværksætter.

Side 3 ud af 7 (62 indlæg)
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :

En lille tilføjelse.

Der var en der sagde, at mit firma var på deltid.

Hvad tror du Lars Larsen ville sige til det synspunkt, eller Mærsk (det er lige dem der kommer op nu).

Hvorfor mener du at det er deltid. Måske er der nogen der kan flere ting på 1 gang????

De findes den slags mennesker også i kvindelig udgave. Og det er ikke kun når vi taler om at passe børn, lave mad og tale i telefon på samme tid.

Mvh.

Zenia

 

 

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 16:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kære Zenia

Jeg starter lige med det mindst relevante, som er worst case scenariet.

Du køber for 1 million varelager under forudsætning af, at leverandøren vil tage varerne tilbage for 90% af indkøbsprisen (jeg synes det lyder urealistisk, men ok). Er det en dansk leverandør eller er vi i Asien? Kan du lige sende et par containere tilbage hvorefter pengene står på din konto dagen efter? Det kunne nemt ende i endeløse dyre retssager og måske ville leverandøren vinde fordi du havde misligeholdt nogle betingelser. Eksisterer leverandøren stadig eller er alle aktiviteter flyttet i et nyt selskab? Men hey... det er jo ikke dine penge - det er bare nogen du havde lånt.

Dernæst vil jeg kommentere nogle af dine personlige betragtninger.

Jeg har skrevet at du skal drive forretningen på deltid, som du efterfølgende kommenterer med at "der er nogen der kan flere ting på en gang". Du er enlig mor og skal skrive speciale. Uanset hvor positivt jeg kombinerer de to ting bliver det i sig selv til et fuldtidsjob. Det er ligegyldigt hvor mange ting du kan lave af gangen, du kan realistisk/optimistisk maksimalt putte 30 timer om ugen ind i virksomheden og så har du væk-prioriteret alle andre aspekter af dit liv. Ellers vis mig et timeregnskab der inkluderer 6-7 timers søvn, så kan det være jeg skifter mening.

Du kommer derudover med nogle insinuationer omkring janteloven og dét faktum at du er kvinde. For begge dele får du præcis 0 point i mit regnskab. Jeg er flinterne ligeglad om du så var handicappet, indvandrer, ordblind og alle andre ting du kan bruge som undskyldning for at folk ikke tror på dit projekt, ikke vil låne dig penge eller giver dig kritik på Aminos debatforum.

Disse aspekter er irrelevante for din forretning, men ved hjælp af din egen fokusering og forklaringsmodel kan de kun blive selvopfyldende. Har du virkelig set skjulte undertoner i tidligere indlæg i denne tråd? Tror du seriøst at mine kommentarer er drevet af, at en nævenyttig person "breder armene ud" og jeg lige vil fortælle at "hun skal ikke tro hun er er noget" fordi jeg føler mig underlegen overfor kvinder og vil sætte dem på plads?

 

Som jeg tidligere har skrevet, så synes jeg det er godt du har travlt og vil noget - min erfaring er at disse ting fungerer. Det er efter min mening ikke realistisk du kan låne en million i banken udfra de oplysninger du har givet her, så mit råd er at du stiler efter mindre. Til trods for min hårde tone i ovenstående håber jeg du kommer videre med projektet - pøj pøj herfra.

Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 18:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hold da op.

Dejligt med nogen der kan flytte fødderne.

Jeg skulle have fundet det her forum noget før.

Nå, men jeg lytter og det er da dejligt hvis det findes nogen der ikke har fordomme....jeg glemte vist at sige at mit fag er psykologi.

Men hvorom alting er. Selve beløbet er faktisk ikke så relevant om det er 600.000 eller 1 mill. Det det handler om er indstillingen.

Derudover tror jeg stadig, at der er mange holdninger som din mht. deltid og regnskab af tid. Men som jeg siger. Tag Lars Larsen (som jeg faktisk ringede til, han har en sød sekrætær og investerer kun i dyner), hvis der var nogen der sagde at hans hovedbutik var hans hovederhverv og resten var på deltid. Han har nogen til at hjælpe, han arbejder jo ikke selv i alle butikkerne.

Så det handler om planlægning og setupet. Nej, selvfølgelig er der ingen der kan arbejde i 2 jobs på 1 gang. Men med det rigtige setup kan man have 1 job og få hjælp til resten.

Men netop sådan er der mange der tænker. Men så man jo brede planen ud og forklare og fortælle. For det hele er tænkt igennem. Og der er ikke nogen af dem der hjælper mig der har tænkt sig, at det hele skal gennem mine hænder.

Generelt tror jeg, at forskellen er at se på muligheder og udfordringer istedet for forhindringer og begrænsninger. Det er det første der skaber bølgen.

 The Wave......

Og ikke på "plejer" men "first time". Sig lige til Universet at det ikke må udvide sige mere. "Fy, du må kun med 1 km i timen, vi andre kan ikke følge med". "I don't care" er beskeden tilbage, og da det ikke er en destruktiv, men konstuktiv bølge kan alle være med.

Så THINK BIG og tro på nye muligheder. Måske er der ting der ikke er prøvet af?

Vi er opdraget til konkurrence og derfor er der mange der tror at hvis en gør noget imod modellen, betyder det at de andre ikke kan. Men hvad nu hvis det ikke var sådan. At der var plads til alle på 1 ste. pladsen. Bare på en helt anden måde.

Hurtige, langsomme, skæve, lige. Hver på sin måde.

Men dejligt med lidt modspil. Sådan kommer man videre.

Og jeg syntes ikke du er hård, bare direkte og det er vel ok.

Der var en der mindede mig om Edison. Hvor mange gange var det han blev afvist. Har DU en pære i lampen? Han vidste han var "on to something".

En del af mit projekt er iøvrigt, at støtte et nyt system gennem firmaet der hjælper familier i vanskeligheder. Men følg med som det udvikler sig.

Mvh.

Zenia

 

 

Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 18:53
Hvor mange stjerner giver du? :

En lille tilføjelse.

Min bank har faktisk ikke sagt nej, de siger måske.

Men de skal bryde med nogen af de tunge billeder af hvordan "plejer" ser ud og med vækstfonden i baghånden er viljen nok også lidt større.

Mvh.

Zenia

 

Fra Ringsted
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 21:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Hold da helt op der er fart på dig.

 Overvej at lægge en LIDT mere dæmpet tone, du gør meget ud af at det er dig der styre det og intet holder dig tilbage osv.
Du får altså ikke mange investore til at smide 1.000.000 uden nogen form for sikkerhed eller snor i dig.

 Du ender efter min menning med at skræmme dem væk med de meget flyvske indlæg inden du overhovedet har snakket med dem.

Start lidt mere stille ud og så eksploder når du kan bevise at tingene virker.

Men projektet lyder faktisk ikke så dårligt, er dog lidt i tvivl om markedet er stort nok til det i dk, men aner intet om det.

Men held og lykked med projektet

Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 21:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Som jeg siger.

Alle reflektioner er velkomne. Jeg har lært at det ikke nytter noget at følge alle regler eller sidde og være bænkevarmer.

Men jeg har været tåååålmodig i meget lang tid og en meget pæn pige der har fulgt reglerne.

Men det med at markedet er stort nok i Danmark.

Vi har gang med resten af Norden.

Men der er det med år 1, år 2.

Og flyvske indlæg. Der er skam vand under broen, undervisningsministeriet skal også involveres.

Men tak for opmuntringen.

Hvis der er nogen der bliver skræmt væk er min holdning. Så er det bare ikke dem der er med på bussen.

 

Iøvrigt er det projekt jeg vil støtte www.familiecenter.helsingor.dk og andre projekter der der arbejder med samme metode.

Mvh.

Zenia

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har med vilje holdt mig ude af denne debat, da du fuldstændigt misforstår folks hjælp og kommentarer som værende "negative argumenter for hvorfor du ikke kan eller skal gøre det her". Jeg gider slet ikke kommentere på dette, da du sejler din egen sø. Dette er også fint Smile

En ting vil jeg dog sige, og det er: "Ydmyghed er en dyd"

Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Livet er langt og vi har alle noget at lære.

Men jeg tror, at du misforstår det med at jeg sejler min egen sø.

Jeg tænker og vender tilbage i morgen.

Og ydmyghed er et dansk fænomen. Ikke forkert. Men der er andre kulturer i verden. Ydmyghed er bare en af dem.

Og jeg er skam ydmyg, men i forhold til dem der laver et godt stykke arbejde der hjælper andre og ikke kun tænker på sig selv.

Mvh.

Zenia

Fra Eden
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 667
Skrevet kl. 23:27
Hvor mange stjerner giver du? :

(øl er inkluderet i indlæg, selvom jeg sidder på kontoret - det er jo fredag)

Zenia:
Nå, men jeg lytter og det er da dejligt hvis det findes nogen der ikke har fordomme....jeg glemte vist at sige at mit fag er psykologi.

Ok, så har jeg da fordomme. Du har 6 forelæsningstimer om ugen og sidder resten af ugen og læser om mennesker ;-)

Zenia:
Men hvorom alting er. Selve beløbet er faktisk ikke så relevant om det er 600.000 eller 1 mill. Det det handler om er indstillingen.

Nej. For din bankmand handler det om beløbet. Du skal have beløbet ned og din opgave lige nu er at barbere alt ønsketænkningen væk. Du skal tilbage til kernen. Hvis du med 100.000 kan tjene 100.000 er der større sandsynlighed for at du med 600.000 kan tjene 600.000. Tænk på hvor mange fantaster bankmanden har mødt. De kan alle sammen blive millionærerer, hvis de lige kan låne ....

Zenia:
Derudover tror jeg stadig, at der er mange holdninger som din mht. deltid og regnskab af tid. Men som jeg siger. Tag Lars Larsen (som jeg faktisk ringede til, han har en sød sekrætær og investerer kun i dyner), hvis der var nogen der sagde at hans hovedbutik var hans hovederhverv og resten var på deltid. Han har nogen til at hjælpe, han arbejder jo ikke selv i alle butikkerne.

Jeg siger, at du ikke har tid i dit liv til at kaste dig ud i en kliche-iværksættertilværelse hvor du dropper alt andet en dit projekt. Du skal gøre op med dig selv hvor vigtigt specialet er, for som du selv har listet i denne tråds emne så er du "mor" først. Dét du kan er, at køre dig selv i stilling til et lån når du engang er færdig med specialet. Hvad med at få nogle beviser for at du kan drive forretningen og tjene nogle penge før du går i banken? Angående speciale kontra virksomhed, så er det også en prioritering. Ander Aminoer vil fortælle dig at pengene og forretningen er det vigtigste fordi specialet er ligegyldigt som selvstændig, men jeg går ud fra at det er en personlig målsætning og præstation du ønsker at opnå. Hvad vil du fortryde mest?

Man kan ikke efterligne iværksætter-mediepersonligheder som Richard Branson, Simon Spis, Lars Larsen osv. men det er et godt sted at hente inspiration.

Zenia:
Så det handler om planlægning og setupet. Nej, selvfølgelig er der ingen der kan arbejde i 2 jobs på 1 gang. Men med det rigtige setup kan man have 1 job og få hjælp til resten.

Jeg kan ikke. Personaleadministration er også et fuldtidsjob, så det er først når de ansatte holder fri kan du få tingene gjort.

Zenia:
Men netop sådan er der mange der tænker. Men så man jo brede planen ud og forklare og fortælle. For det hele er tænkt igennem. Og der er ikke nogen af dem der hjælper mig der har tænkt sig, at det hele skal gennem mine hænder.

Både din investor og banken vil de noget du har skrevet ned og som virker realistisk. Naturligvis.

Zenia:
Generelt tror jeg, at forskellen er at se på muligheder og udfordringer istedet for forhindringer og begrænsninger. Det er det første der skaber bølgen.

Igen er min opfattelse en anden end din, selvom jeg ikke forsøger at ændre/kritisere din indstilling. Dét du skriver er en floskel - hvem er uenig? Hvis du skal have penge sker det på baggrund af tal og troværdighed - ikke på grund af livsindstilling eller filosofi. Hvis du havde en (enkelt) million som en anden ville låne ville du være ligeglad med ovenstående men interesseret i om du realistisk/objektivt får pengene tilbage på et tidspunkt.

Zenia:
Men dejligt med lidt modspil. Sådan kommer man videre.

Dét har du tydeligvis behov for og og det er fint. Hvis du skal bruge din uddannelse skal du være lidt empatisk og forstå hvorfor vi andre ikke kaster pengene i grams :-) Du har tidligere skrevet at kunderne er tilfredse - nu mangler du at overbevise investorer/banker og det er nogle helt andre spilleregler. Tænk hvis du kunne "overbevise" dem om noget skidt og på den baggrund selv endte med en kæmpe gæld - crap crap carp. Du har et offentligt job at falde tilbage på, så det er ikke just de store afdrag på et millionlån de kan forvente. 

Har jeg forstået forretningen korrekt, så er det salg af kostumer til f.eks. fastalavn. Jeg synes idéen holder - bevis du kan fordoble omsætningen mens du skriver speciale - så er der jo noget at tale med banken om. Skide 30 ECTS og "Lær for livet" - eller forretningen? ... tja...

 

Zenia:
Og jeg syntes ikke du er hård, bare direkte og det er vel ok.

Det tager jeg som en kompliment.

Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 63
Skrevet kl. 06:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jamen så skål. Selvom det er med forsinkelse.

Men det var godt nok mange ting du fik skrevet.

Jeg har ikke 6 undervisningstimer. Det er specialet. Man læser og skriver. Nixs weiter.

Nå men.

Jeg har selvfølgelig en forretningsplan.

Som jeg siger om det er 600.000 eller 1 mill. er ikke det det handler om, det det handler om er indstillingen.

Min revisor chekker det sidste af inden næste møde i banken tirsdag eller onsdag. Så vi er helt sikre.

Men du skriver kliche-iværksætter??Jeg vælger ikke at kommentere. Det er under bæltestedet.

Så siger du noget med at jeg tydeligvis har brug for modstand. Det var da vist lige en kvindekliche.

Vi har ikke alle sammen fletninger og plisseret nederdel og man kommer ikke sovende til et projekt som det jeg er ved at sætte i søen.

Og selvom du bruger meget tid på noget, er det ikke sikkert jeg gøre det samme. Jeg er f.eks. lynhurtig til at skrive på computer, tale i telefon....jeg tror du forstår. Og det er ikke for at konkurrerer. Mere for at sige, at der bliver brugt et standard billede af hvordan MAN kan gøre tingene og hvis man siger "jamen jeg kan faktisk mere", så falder de fleste af hesten og især hvis man er kvinde. Undskyld gutter. Men det er faktisk ikke til jer. I er jo ikke alle bankmænd.

 

Men se lige tilbage på tråden. Hvor mange kvinder har lavet indlæg. 1 og hun er coach.

I ser det fra jeres perspektiv. For mig er oddsen anderledes. Men det ved jeg. Og ja der er nogen regler der gælder for alle. Men der er en grund til at det indlæg blev skrevet forleden. Ja jeg var vred. Men hvordan ville I have det hvis I havde forberedt tingene og endte med bankmand nr. 4 der sad og stirrede på ens bobbies istedet for op på øjnene.

Dem der ser en fejl i det scenarie bedes række hånden op.

Nå. Men hvis vi ser bort fra det.

Det med at bevise noget. Regnskabet er lavet, der mangler nogle tilføjelser. Forretningsplanen er lavet. Alle tilbud er hentet ind. Alt er klart.

Firmaet blev startet af et familiemedlem for næsten 1½ år siden på mine vegne (hvor jeg har fulgt med) og den plisserede har været på LIGE INDTIL NU.

NU er det slut. Fletningerne er blevet klippet af og håret farvet rødt. Jeg er træt af indstillingen "vent nu lige lidt". Ikke mere.

Og at støtte det vil absolut ikke være at kaste penge i grams. Jeg sidder ikke og råber højt for ingenting. Nok har jeg været vred. Men som jeg siger, der er vand under broen.

Iøvrigt bliver der ikke noget med personaleadministration. Alle opgaver er udliciteret. Det er det der er lidt specielt med opsætningen og grunden til at jeg kan begge ting.

Ja, vi skulle ikke have startet firmaet, men ventet pænt i vores plisserede nederdel. Men det gjorde vi. Bussen har forladt stationen. Det er for sent at trække det tilbage.

Og faktisk er det likviditetsbudget der er lavet for det første år, sat meget lavt. Så lidt plisseret nederdel er der stadig.

Og det var ment som en kompliment. Jeg kan godt lide at orderne kommer ud, ikke bliver inden i hovedet til man har forladt rummet og bliver sent afsted som sladder.

Upfront. Så ved man hvad man har. Ingen lusken i hjørnerne. Det kommer vi ingen vegne med.

Mvh.

Zenia

Flere kvindelige iværksættere. I mit lokalmiljø er der faktisk 4 andre. Det er noget man bliver opmuntret af. Men lidt af et særsyn.

 

 

 

Side 3 ud af 7 (62 indlæg)