Det kan jeg så afvise her og nu for det er ikke korrekt at revisorer ikke har skattesager eller at revisorers kunder ikke får skatteforespørgsler. Det er jo en væsentlig del af min dagligdag. Det gælder såvel i dag i Skat & Råd som tidligere i de store statsaut. revisionsfirmaer.
Det er heller ikke korrekt at der ikke opstår problemer. Jeg har set adskillige eksempler på skattesager der er kørt skævt fordi man (læs revisor) ikke har fået skåret sagerne rigtigt til fra starten. Her er det faktisk min oplevelse at de mindre revisionsfirmaer som jeg rådgiver idag slipper skattesagerne hurtigere end hos de større statsautoriserede firmaer: Fordi man hos sidstnævnte har mange medarbejdere der skal beskæftiges og samtidig skal lære noget om skat, hvorimod der knokles hos de små firmaer. Personligt foretrækker jeg klart sidstnævnte.
Vedr. uddannelse. Der er da klart en forskel på om man afholder udgifter til egen uddannelse eller om det er en virksomhed som afholder udgifterne på vegne af nogle ansatte. Er det rimeligt ? Nej egentlig ikke, men når det så er sagt: hverken skattemyndighederne, Landsskatteretten eller domstolene laver politiske afgørelser. Det er ikke der slaget skal slås, hvis det skal slås.
|
Hvis man som iværksætter skal have fuldt fradrag for uddannelser som en HD, så kan jeg slet ikke se hvorfor det samme ikke også skulle gælde for lønmodtagere. For det gør det jo ikke. Hvis jeg, som lønmodtager, vælger for egen regning at tage en uddannelse ved siden af mit job, omend det kan forbedre mig lige netop det job, så kan jeg ikke trække det fra på selvangivelsen. Skulle folk på SU så ikke også kunne få frdrag for deres uddannelsesudgifter?