Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat gør livet surt for iværksættere

Side 3 ud af 5 (41 indlæg)
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 00:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/11/2006 11:51:08 PM Forfatter: Murphy
Derudover er det gået op for mig, at et revisorstempel på mit regnskab havde sparet mig for de mange timers diskussioner med Skat. Når jeg taler med kolleger, der alle betaler en revisor for at sætte et stempel på deres regnskab, ja så opstår der ingen problemer. På trods af, at de benytter sig af samme fradragsmuligheder som mig. Hurra for den fornyligt bortfaldne revisionspligt for små virksomheder!!
Hilsen
Allan

Det kan jeg så afvise her og nu for det er ikke korrekt at revisorer ikke har skattesager eller at revisorers kunder ikke får skatteforespørgsler. Det er jo en væsentlig del af min dagligdag. Det gælder såvel i dag i Skat & Råd som tidligere i de store statsaut. revisionsfirmaer.
 
Det er heller ikke korrekt at der ikke opstår problemer. Jeg har set adskillige eksempler på skattesager der er kørt skævt fordi man (læs revisor) ikke har fået skåret sagerne rigtigt til fra starten. Her er det faktisk min oplevelse at de mindre revisionsfirmaer som jeg rådgiver idag slipper skattesagerne hurtigere end hos de større statsautoriserede firmaer: Fordi man hos sidstnævnte har mange medarbejdere der skal beskæftiges og samtidig skal lære noget om skat, hvorimod der knokles hos de små firmaer. Personligt foretrækker jeg klart sidstnævnte.
 
Vedr. uddannelse. Der er da klart en forskel på om man afholder udgifter til egen uddannelse eller om det er en virksomhed som afholder udgifterne på vegne af nogle ansatte. Er det rimeligt ?  Nej egentlig ikke, men når det så er sagt: hverken skattemyndighederne, Landsskatteretten  eller domstolene laver politiske afgørelser. Det er ikke der slaget skal slås, hvis det skal slås.     
 
 

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis man som iværksætter skal have fuldt fradrag for uddannelser som en HD, så kan jeg slet ikke se hvorfor det samme ikke også skulle gælde for lønmodtagere. For det gør det jo ikke. Hvis jeg, som lønmodtager, vælger for egen regning at tage en uddannelse ved siden af mit job, omend det kan forbedre mig lige netop det job, så kan jeg ikke trække det fra på selvangivelsen. Skulle folk på SU så ikke også kunne få frdrag for deres uddannelsesudgifter?

Nej, jeg synes ikke vi skal tilbage til fortidens jungle af fradrag! Det giver os ikke et mere rimeligt, overskueligt eller retfærdigt samfund.
 
Jeg vil tillade mig at citere indledningen til Jydske Lov, som jeg mener er et af de flotteste juridiske dokumenter vi har:
 
"Loven skal være ærlig og retfærdig, tålelig, efter landets sædvane, passende og nyttig og tydelig, så at alle kan vide og forstå, hvad loven siger. Loven skal ikke gøres eller skrives til nogen mands særlige fordel, men efter alle deres tarv, som bor i landet."
 
Det er min fremhævning i fed. Pointen er, at flere regler ikke gør det lettere at forstå loven, og hvis den er sværre at forstå giver det et mindre retfærdigt samfund.
 
Nej, efter min mening er det en simplificering af skattesystemet der skal til - det vil sige FÆRRE fradrag, så det er lettere at se hvad man faktisk betaler i skat og forstå det.
 
For mange år siden arbejdede et tværpolitisk initiativ med en model hvor ALLE fradrag blev fjernet og skaten så til gengæld sat tilsvarende ned (jeg mener de endte omkring 35-40%, hvilket reelt set ikke ligger langt fra det mange betaler netto, når alle frdrag er truket fra).
 
Se DET ville give ægte gennemsigtigthed, og, tror jeg, et mere retfærdigt system. Desværre ryger der så nok nogle tusinde revisor-jobs og skatterevisionsjobs, men mon ikke vi kan leve med det :) (sorry, til de gode revisorer herinde)
Tilmeldt 3. Apr 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Bent
 
Du er selvfølgelig fuldt berettiget til at afvise påstanden ud fra dit eget synspunkt. Det er dog et ubestrideligt faktum, at de iværksættere jeg kender, der har fået et revisorstempel på deres regnskab IKKE har haft problemer med Skat.
 
Jeg har i øvrigt ikke skrevet at der ALDRIG opstår problemer, blot fordi man har fået en revisor til at godkende regnskabet. Selvfølgelig gør der det.
Derfor kunne jeg godt tænke mig at se en statistik for skattesager med og uden revisor. Men den findes jo ikke, så det må forblive en påstand fra min side, baseret på de iværksættere jeg kender til.
 
I øvrigt skulle der eftersigende være relativt stor forskel på skatteforvaltningernes "iværksættervenlighed" i forskellige dele af landet. Hvor København er blevet beskyldt for i nogle tilælde at lave "pistolligninger", for netop at opfylde deres måltal.  Derfor kan jeg ikke lade være med at tænke på, om jeg var løbet ind i de samme problemer, hvis jeg eksempelvis boede i Nordjylland.
 
Hilsen
Allan
 
Tilmeldt 3. Apr 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 00:35
Hvor mange stjerner giver du? :

 

Mikkel, jeg har desværre meget svært ved at forstå din argumentation vedr. HD uddannelse for lønmodtagere vs. HD uddannelse for selvstændige.
 
Lønmodtagere bliver jo netop IKKE beskattet af uddannelsen. Det GØR man derimod som selvstændig (mm. man er ansat i sit eget firma).
 
Det ER meget fornuftigt at en lønmodtager, der er ansat i et revisionsfirma kan få fradrag for relevant revisionsuddannelse.
 
Det er IKKE fornuftigt at en selvstæding revisor, der ejer sit eget revisionsselskab ikke kan få fradrag for relevant revisionsuddannelse.
 
Beklager, men jeg tror ikke jeg kan skære det mere ud i pap. Hvis du er uenig i ovenstående, jamen så er vi bare uenige.
 
I øvrigt er jeg 100% enig med dig i, at fradrag generelt er en rigtig skidt ting. Det er jo netop fradragenes skyld, at sådan nogle kringlede diskussioner som denne opstår.
 
Hilsen
Allan
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :
> Mikkel, jeg har desværre meget svært ved at forstå din argumentation vedr. HD uddannelse for lønmodtagere vs. HD uddannelse for selvstændige.
 
> Lønmodtagere bliver jo netop IKKE beskattet af uddannelsen. Det GØR man derimod som selvstændig (mm. man er ansat i sit eget firma).
 
Jo, som almindelig lønmodtager, der vælger at tage en uddannelse ved siden af mit arbejde, og selv betaler for den, bliver jeg da beskattet. Først skal jeg tjene pengene ved mit lønjob, derefter skal jeg betale skat, og af det der er tilbage kan jeg betale for den ikke-fradragsberetytiget uddannelse.
 
Det forholder sig, såvidt jeg forstår, nogenlunde på samme måde for selvstændige iværksættere. Eneste undtagelse, såvidt jeg kan se, er at virksomheder der betaler for medarbejderes uddannelser kan få fuldt fradrag for dette, og lønmodtageren beskattes ikke af det.
 
Men hvorfor gøre undtagelsen til reglen?
Hvis der kan skaffes politisk flertal for at uligheden er urimelig, hvorfor så ikke bare fjerne fradraget for alle parter - det er trods alt de fleste parter der i dag ikke kan nyde godt af det.
Fra Næstved
Tilmeldt 27. Oct 05
Indlæg ialt: 1663
Fra  xxx Skrevet kl. 00:59
Hvor mange stjerner giver du? :
lytter lige med på tråden

Venligst

René Buch

Tilmeldt 3. Apr 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 01:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har fuldstændig ret i at en lønmodtager, der tager en uddannelse ved siden af sit arbejde bør have fradrag for denne, hvis altså uddannelsen er relevant for det pågældende arbejde. Jeg ser relevant uddannelse som et som et samfundsgavnligt aktiv. Derfor bør staten bifalde et sådan initiativ.

Situationen er dog oftest den, at man som arbejdsgiver betaler for sin ansattes uddannelse og derved får nogle dygtigere medarbejdere, der kan bidrage positivt til virksomhedens indtjening.
 
Du skriver: "Eneste undtagelse, såvidt jeg kan se, er at virksomheder der betaler for medarbejderes uddannelser kan få fuldt fradrag for dette, og lønmodtageren beskattes ikke af det".  Det er helt korrekt, og netop min anke mod den nuværende lovgivning. Hvorfor skal lønmodtagere i højere grad tilskønnes til at uddanne sig, end selvstændige? Det skal de selvfølgelig ikke. Og det er da også min antagelse at regeringen har samme holdning - men blot ikke er bevidst om denne uhensigtsmæssighed i lovgivningen. DERFOR prøver jeg at gøre noget ved det, så andre ikke i fremtiden skal støde på samme uretfærdigheder.
 
Du har ret i, at det ville være nemmest blot at fjerne fradraget for alle parter. De penge staten så sparer på den konto bør gå til skattelettelser. Det er en mere principiel debat.. men bestemt ikke uinteressant.
 
Hilsen
Allan
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 09:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Murphy:
"Når Lundsfryd skriver, at der ikke er forskel på lønmodtageres mulighed for uddannelse med fradrag og selvstændiges mulighed for det samme, så må det grunde i ren uvidenhed og manglende kendskab til lovgivningen."

Det er ikke desto mindre et faktum - du blander rundt på arbejdsgivere og selvstændige. Det er muligvis korrekt, at arbejdsgiver kan fratrække udgifter til medarbejdernes uddannelse, men det er ikke det samme som at jeg som selvstændig kan trække egne uddannelsesudgifter fra eller at jeg som lønmodtager kan trække uddannelsesudgifter fra.
Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Mikkel Demib er lidt inde på det. Når du er selvstændig har du en masse andre fordele. Hva med den PC du har købt gennem firmaet (altså før skat), kunne du aldrig finde på at bruge den privat? Sådan kan man blive ved med eksempler på, hvordan man som lille selvstændig (som dig og mig) ikke kan undgå, at blande privat og erhverv sammen.

JA, det virker underligt, at en selvstændig ikke kan få fradrag for uddannelse, når man som arbejdsgiver kan. Men synes på ingen måder det er underligt, at du ikke kan få fradrag for at bruge en et-værelses lejlighed til beboelse og erhverv. Hvad er hvad? Kunne aldrig drømme om at få fradrag for at bruge mit soveværelse som kontor - det synes jeg ikke er passende. Så på den måde forstår jeg udemærket Bents argument.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Man bør have fradrag for de faktiske og direkte udgifter man har, for at tjene de penge man gør - i hvert fald sålænge vi har at "fradrags-baseret" skattesystem. Ikke andet. Hvis du har boet i en lille 2 værelses lejlighed i flere år, og så pludselig starter en virksomhed ville det efter min mening være urimeligt at du får fradrag for den. Hvad så hvis du (som det er tilfældet hos mig) har 3 virksomheder derhjemme - skal du så have 3 gange fradrag? Hvorfor ikke?

Nej, det er lige præcis den slags fradrag der får andre mennesker, der ikke er selvstændige, til at mene vi er en flok forkælede overklasseløg. Og det gavner ikke vores (iværksætternes) sag i andre, meget vigtigere, sammenhænge.
Side 3 ud af 5 (41 indlæg)