Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat gør livet surt for iværksættere

Side 2 ud af 5 (41 indlæg)
Tilmeldt 3. Apr 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle
 
Jeg er fuldstændig enig i, at man bør fokusere sin energi på at drive virksomhed. Der findes da ikke noget mere irriterende og tidsrøvedende en at skulle køre en sag mod Skat. Men når jeg støder på flere åbenbare uretfærdigheder, nægter jeg blot at vende den anden kind til!! Men sådan er vi jo så forskellige.
 
Til det du skriver Lundsfryd "Som lønmodtager har man heller ikke fradrag for sine uddannelsesomkostninger, så det er som udgangspunkt ens for alle." kan jeg ikke erklære mig enig. Har du ikke læst mine indlæg? Der gælder netop IKKE ens regler for lønmodtagere og selvstændige. Stort set alle mine medstuderende på HD arbejder for en virksomhed, der netop HAR fradrag for videreuddannelse. Det er et fact. Ring til de 20 største virksomheder i DK og spørg om de har fradrag for deres medarbejderes uddannelse. Det har de.
Problemet opstår først, når man ikke er lønmodtager. Lovgivningen er for mig at se indrettet ud fra et lønmodtager-synspunkt. Det synes jeg principielt er forkert. Men når jeg ved hvem der har lavet lovgivningen, kan jeg godt forstå hvorfor den er som den er.
 
Til Claus (kreabizz) indlæg - jeg ikke helt forstå din argumentation?! Du kommer frem til at den nuværende lovgivning er fornuftig. Vil det sige, at du mener alle iværksættere der ikke har et dedikeret rum til at drive virksomhed i, ikke bør have nogen mulighed for fradrag? I så fald er jeg helt uenig. Det må da netop være til både iværksætterens og samfundets bedste, at man kan drive sin virksomhed under beskedne vilkår - hvis det er det, der skal til for at virksomhedens drift er sund.
 
På et mere overordnet plan, mener jeg i bund og grund ikke der burde være noget der hed fradrag. Det skaber kun forvirring, unødig kreativ tænkning, misundelse og i det hele taget problemer. I stedet burde beskatningen være lavere. Men det er en helt anden og længere diskussion
 
Mange hilsner
Allan
 
Og til Jakob N:

Du er ikke faldet i unåde hos mig. Jeg læser blot dit indlæg og skriver hvad jeg mener om det. Det kan godt være jeg har misfortolket det, men jeg bed blot mærke i, at du skrev en del om snyd og bedrag - derfor følte jeg trang til at kommentere det. Men det er i hvert fald godt at høre, du mener at tingene GODT kan ændres.

Fra Tølløse
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 00:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er vist kommet lidt nærmere en afklaring med mig selv og ved nu, hvorfor jeg synes, at fradrag for uddannelse er rimeligt, men fradraget for bolig mindre rimeligt.

Uddannelsesomkostningen er en faktuel omkostning - det er huslejeudgiften i mange tilfælde ikke. Det er en i mange tilfælde fiktiv omkostning, som forsøges retfærdiggjort som fradrag. Hvor mange med hjemmekontor kan ærligt sige: Hvis jeg ikke havde virksomheden, så kunne jeg flytte i noget mindre?
 
Og for ikke at blive misforstået, så mener jeg absolut, at iværksættere skal tilbydes rimelige vilkår i forhold til driften af deres virksomhed - men det er jo ikke ensbetydende med, at skattevæsenet skal stille et tag-selv-bord til rådighed (og jeg ved godt, at det heller ikke er det, du mener). Jeg kender bare til flere ganske kreative forsøg på at få fradrag for udgifter, som kandiderer seriøst til kategorien "privatforbrug".
 
Jeg tror et af problemerne er, at iværksættervirksomheder ofte, i modsætning til større etablerede virksomheder, flyder ind i privatsfæren, og at det derfor er vanskeligt at skille tingene ad - også skattemæssigt.

Professional Quiz Services - 1st-Quiz.com

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 00:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Til det du skriver Lundsfryd "Som lønmodtager har man heller ikke fradrag for sine uddannelsesomkostninger, så det er som udgangspunkt ens for alle." kan jeg ikke erklære mig enig. Har du ikke læst mine indlæg? Der gælder netop IKKE ens regler for lønmodtagere og selvstændige. Stort set alle mine medstuderende på HD arbejder for en virksomhed, der netop HAR fradrag for videreuddannelse

Vi har i og for sig begge ret - jeg snakker om lønmodtagere, du snakker om deres eventuelle arbejdsgivere . Min pointe er, at en lønmodtager heller ikke har ret til fradrag for sine udgifter til videreuddannelse. Når man som ganske almindelig studerende tager en uddannelse, er det jo også - ligesom din HD - med det formål at skabe sig en fremtidig indkomst, men det medfører ikke en fradragsret af den grund. Derfor synes jeg ikke, at det er en problemstilling, der er speciel for iværksættere.
Tilmeldt 25. May 05
Indlæg ialt: 106
Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Dato: 4/6/2006 12:46:55 AM Forfatter: lundsfryd Til det du skriver Lundsfryd ''Som lønmodtager har man heller ikke fradrag for sine uddannelsesomkostninger, så det er som udgangspunkt ens for alle.'' kan jeg ikke erklære mig enig. Har du ikke læst mine indlæg? Der gælder netop IKKE ens regler for lønmodtagere og selvstændige. Stort set alle mine medstuderende på HD arbejder for en virksomhed, der netop HAR fradrag for videreuddannelse Vi har i og for sig begge ret - jeg snakker om lønmodtagere, du snakker om deres eventuelle arbejdsgivere . Min pointe er, at en lønmodtager heller ikke har ret til fradrag for sine udgifter til videreuddannelse. Når man som ganske almindelig studerende tager en uddannelse, er det jo også - ligesom din HD - med det formål at skabe sig en fremtidig indkomst, men det medfører ikke en fradragsret af den grund. Derfor synes jeg ikke, at det er en problemstilling, der er speciel for iværksættere.

Det er fordi du ikke ser forskellem mellem det at være løn modtager og iværksætter.  En løn modtager har ret til bistand når han ikke kan finde et job, og når han har et job har han løn fra dag et, med betalt ferie, orlov når han får børn,og andre sociale rettigheder.  En iværksætter er hvis han er heldig brake even 18 månder efter han har begyndt sit firma, i perioden op dertil lever mange på fattigdoms grænsen, de har ingen rettigheder til bistandshjælp (det er den nuværende regering ved at ændre) han har ikke betalt ferie, alt hvad der kommer at indtægt reinvestere personen i sit "barn" sin virksomhed.  Det er dagen for flertallet af Iværksætter Derfor der forskel på det at være lønmodtager og iværksætter.

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Derfor der forskel på det at være lønmodtager og iværksætter.


Jamen det er der helt bestemt. Og de fleste af os herinde har vel jævnligt haft nærkontakt med et ufleksibelt offentligt system, der ikke er specielt iværksættervenligt.

Men det er ikke fradrag eller skattemæssige forhold i det hele taget, der er "make or break" for mig som iværksætter - heller ikke selvom visse regler er dybt urimelige. Man må først og fremmest have fokus på at skabe vækst i sin virksomhed inden for de rammer, der nu engang udstikkes af omgivelserne, herunder skattevæsenet.

Dermed ikke sagt, at reglerne ikke skal være genstand for debat - for debatten er selvfølgelig en grundpille i samfundet. Og det bringer mig så tilbage til udgangspunktet: Jeg mener ikke, at de manglende muligheder for lige netop fradrag for uddannelsesudgifter stiller iværksættere urimeligt dårligt i forhold til så mange andre.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Det Murphy klager over er at han ikke kan få fradrag for arbejdsværelse i en et værelseslejlighed. til  sammenligning kan jeg godt få fradrag i mit hus på 350 m2. 
 
For mig at se er det ret naturligt henset til skattepraksis, hvor man skal kunne sandsynliggøre at det arbejdsværelse o.l. man bruger udelukkende anvendes erhvervsmæssigt. Det er trods alt lidt nemmere i et hus på 350 m2 end i en et værelseslejlighed.
 
Man kan så have mange gode holdninger til hvordan praksis burde være, men hvis Annettes forslag om et fast fradrag for brug af egen ejendom til erhverv vandt gehør ville antallet af erhvervsvirksomheder vokse = misbrug.
 
Jeg er iøvrigt meget enig i den holdning Jakob er fremme med. Der er andet end fradrag man bør interessere sig for som iværksætter.
      
 
  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

 

Fra Århus
Tilmeldt 13. Apr 05
Indlæg ialt: 633
Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/11/2006 10:57:52 PM Forfatter: Skat & Råd
 
Jeg er iøvrigt meget enig i den holdning Jakob er fremme med. Der er andet end fradrag man bør interessere sig for som iværksætter.
 


Enig enig!

Al den tid man bruger på at være sur og tvær og rende skattefar på porten for 10.000 kroner kunne investeres bedre i virksomheden! Tænk hvis man brugte alle de timer på at ringe rundt til potentielle kunder, eller besøgte ens nuværende? Så ville de penge i rigtig mange tilfælde være tjent hjem.

Min pointe er, at man skal bruge sin tid på de ting man KAN gøre noget ved, og ikke dem man ikke kan.
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er fuldstændig enig med jer andre i, at det er vigtigst at fokusere på at sparke gang i butikken, de som har en betydelig omsætning inden for det første år klarer sig bedst.
 
Se mit tidligere indlæg i denne tråd lyset af alle de iværksætterregnskaber vi bogfører i Inloco Regnskab. Forenkling er, hvad jeg ønsker. De evige diskussioner mellem SKAT og de selvstændige om - alt andet lige - ubetydelige småbeløb: Må man trække en arkitektlampe fra - eller pæren til en arkitektlampe - når du den både kan lyse om dagen og om aftenen?
 
Mange starter på meget beskedne økonomiske vilkår, og hvis de ved, hvor meget af avisregningerne, der kan trækkes fra, kan de se, om der er råd til at få trykt visitkort. Eller noget tilsvarende. Kun eksempler! Ensartede regler (og det har vi IKKE) vil gøre det lettere for mange. Jeg efterlyser forenkling og brugervenlighed i skattesystemet.
 
Med hensyn til misbrug: Tja, min dagligdag er fyldt med "på grænsen"-spørgsmål. Alle vil naturligvis gerne "gå til grænsen", for det er jo derfor, den er der. Altså: De få favorable ordninger, som findes, er der jo, fordi de skal bruges. Men få vil over på den beskidte side, for de fleste vil gerne sove i sød forvisning om, at hvis de bliver udtaget til kontrol, er der ikke noget at komme efter.  Jeg kender lige så mange, som har valgt ikke at "gå til grænsen" af skræk for at overtræde den. Uanset hvilket regelsæt, der sættes op, er der nok altid nogen, der vil snyde. De må håndteres særskilt.
 
Og med hensyn til snyd: Småfifleri med fradrag er ikke dér, hvor der er penge at hente. Jeg kunne komme i tanker om mange andre steder, hvor der bliver snydt adskilligt mere.
 
Mange hilsner
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror vi, som iværksættere, skal passe på med bare at kræve ind hele tiden. Faktum er, for de fleste af os, at vi i forvejen har mulighed for at udnytte mange fradrag som lønmodtagere ikke kan - varer der købes til virksomheden, men som groft sagt også "nydes" privat. Når jeg f.eks. tager 3 dage på konference i New York er det naturligvis fuldt ud fradragsberettiget, men jeg bliver ikke pålagt personligt skat af den ekstra dag jeg bliver der og bare nyder byen (f.eks, fordi jeg ikke kunne få et fly hjem før). Det kan lønmodtagere sgu ikke. Og der er masser af andre konkrete eksempler.

Hvis vi, som iværksættere, bruger alt for meget tid på at kræve ind, kræve at vi betaler mindre og andre mere, jo mindre opbakning får vi fra andre borgere. Selv i de mest iværksættervenlige lande er iværksættere et mindretal, og som et demokrati er vi 100% afhænge af hvad flertallet mener. Og hvis for mange ender med at mene vi er en flok forkælede brokkehoveder vil ingen lytte på os når det er virkelig er vigtigt.
 
Jeg hører bestemt ikke til dem, der mener at man blindt skal stole på iværksættere og erhvervslivet som sådan. Se bare på fødevareområdet hvad der så sker - så får vi serveret 10 år gammelt kød! Jeg ved godt de fleste af os herinde er gode ærlige typer, men reglerne skal også beskytte mod alle de andre og faktum er, at erhvervslivet OGSÅ er fuldt af nogle af verdens værste banditter og det bliver vi altså, som samfund, nødt til at beskytte os ordentligt imod.
 
Med et fast fradrag for kontor i hjemmet, uanset størrelsen, er jeg helt enig med Bent i, at det vil blive grov-udnytet - af dem som har muligheden, altså. Og det er langt fra alle. Jeg går ikke ind for den form for skattemæssigt tag-selv-bord for de velfungerende, velstillede og veletablerede.
 
Hvis du gider bruge 25-30 timer på et skide fradrag på 7.500 kroner, så er din forretning, lidt provokerende sagt, får dårlig. Du skulle hellere bruge tiden på at skabe en indtjening der gør at du ikke længere gider spilde 30 timer for at tjene skattegevinsten af 7500 kr. (det er vel i omegnen af 4500 kr = 150 kroner pr time!). Det er for mig at se helt ude af proportioner.
 
 
Tilmeldt 3. Apr 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er fuldstændig enig i, at spørgsmålet omkring Skats holdning til iværksætteri absolut ikke skal betyde "make or break" for virksomheden. Jeg er også fuldstændig enig i, at det er driften af virksomheden, der er alfa og omega - og ikke om Skat godkender et fradrag eller ej.
 
Jeg er derimod lodret uening med alle de iværksættere i dette forum, der læner sig tilbage og siger "det kan vi alligevel ikke gøre noget ved". Derfor må vi til hver en tid "indordne os under de gældende regler"!!! Sådan noget bvard!!! Undskyld jeg siger det, men det er sgu da en typisk dansk passivitets-holdning, som giver mig gåsehud og lyst til at flytte til et andet land.
 
Når Lundsfryd skriver, at der ikke er forskel på lønmodtageres mulighed for uddannelse med fradrag og selvstændiges mulighed for det samme, så må det grunde i ren uvidenhed og manglende kendskab til lovgivningen. Det er et faktum, at man som selvtændig IKKE kan tage en HD uddannelse med fradrag sideløbende med at man driver en virksomhed. Derimod kan man GODT som alm. lønslave få sin HD betalt af arbejdsgiveren, der har fuldt fradrag. Hvis det ikke er forskelsbehandling, så ved jeg ikke hvad det er.
 
Derudover er det gået op for mig, at et revisorstempel på mit regnskab havde sparet mig for de mange timers diskussioner med Skat. Når jeg taler med kolleger, der alle betaler en revisor for at sætte et stempel på deres regnskab, ja så opstår der ingen problemer. På trods af, at de benytter sig af samme fradragsmuligheder som mig. Hurra for den fornyligt bortfaldne revisionspligt for små virksomheder!!
 
Min konklusion er, at Skat have opfyldt deres måltal og meget nemmere kan trække en lille selvstændig igennem møllen, end når det gælder en større virksomhed. Jeg er 100% sikker på at Skat, og det danske samfund som helhed, ville være bedre tjent med at fokusere kræfterne anderledes. Desværre er systemet dog skruet sådan sammen i øjeblikket. Derfor skal der en politisk påvirkning til, før tingene bliver ændret. Sådanne ændringer kommer ikke ved at sidde med hænderne i skødet - som en del i dette forum åbenbart foretrækker.
 
Hilsen
Allan
Side 2 ud af 5 (41 indlæg)