Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skat gør livet surt for iværksættere

Side 1 ud af 5 (41 indlæg)
Tilmeldt 3. Apr 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer

Jeg er desværre løbet ind i nogle gevaldige problemer med Skat, og ville derfor gerne høre jeres kommentarer til min sag. Måske har I endda oplevet lignende uretfærdigheder, som iværksættere i Danmark! Her er mit indlæg, som bl.a. er sendt til de landsdækkende aviser i DK som debatoplæg:

Regeringen og Skatteministeren har gode intentioner om, at det skal være lettere at starte og drive en virksomhed i Danmark. Problemet er blot, at der er langt fra de gode intentioner til den faktiske virkelighed, når man som iværksætter møder en konstant modstand fra skattemyndighedernes side. Mine konkrete eksempler er følgende: I følge Skat, kan man som selvstændig, ikke drive virksomhed i en et-værelseslejlighed, når man samtidig bor i den. Jeg er således blevet nægtet fradrag for 20% af mine lejeudgifter, hvilket svarer til 7.300 kr. om året. Dvs. at man som iværksætter SKAL have et separat kontor for at kunne fradrage udgifterne til dette. Er det regeringens holdning, at systemet skal være så stift og ufleksibelt for iværksættere, der starter egen virksomhed i en lille lejlighed??

Jeg er samtidig blevet nægtet fradragsret for min HD-Afsætning uddannelse. Dette på trods af, at uddannelsen er meget relevant for de ydelser jeg tilbyder i min enkeltmandsvirksomhed, som jeg driver på 7. år. I forvejen er jeg uddannet markedsføringsøkonom, og tilbyder konsulentassistance inden for webdesign og kommunikation. Min HD(A) uddannelse gør mig bedre til at drive min virksomhed, hvilket er årsagen til at jeg betaler ca. 60.000 kr. for den.

Samtidig kan mine medstuderende få deres HD-uddannelse betalt af deres arbejdsgivere, som har fuldt fradrag for uddannelsen. Revisionsselskaberne har f.eks. fuld fradragsret for deres medarbejderes HD-uddannelse, som jeg anser for at være lige så relevant som min uddannelse.

Er det regeringens holdning, at man skal have bedre mulighed for at tage en uddannelse, som lønmodtager, end hvis man er iværksætter? Hvor er incitamentet for den selvstændige erhvervsdrivende?

Hilsen Allan

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 23:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har læst dit indlæg og synes lige at jeg vil komme med en kommentarer.
 
På grund af vores skattetryk her i landet gør alle jo også mest muligt ud af at betale så lidt som muligt og benytte alle muligheder for dette - og desværre også udnytte alle muligheder. Jeg bliver irriteret over dem, der netop udnytter reglerne, så der gang på gang indføres en masse underlige love, undtagelser og særregler i et forsøg på at stoppe de, der bare skal udnytte reglerne. Det går altid udover de, der har reelle behov for ordningerne. Jeg kender ikke din sag og de nærmere omstændigheder og dette er derfor ikke henvendt på dig - men er en generel betragtning.
 
Der er intet, der hindrer dig i at drive virksomhed fra din 1-værelses lejlighed. Det, du har problemer med, er at du vil opnå et skattefradrag for lokalebrug. Der er jo nogle regler for skattefradrag som du sikkert har læst.
 
Jeg kan se en masse rundt i Danmark, der netop groft ville udnytte både skattefradrag for lokaleforbrug og for uddannelser. Problemet er jo i de 2 forhold, hvor grænsen går. Jeg tror at skatteministeren (der dog ofte sidder lidt tungt på ledningen til høreapparatet) og erhvervsministeren (der ikke virker som om han har meget at skulle have sagt) vil have gode ideer til, hvordan man kan skelne mere præcist.
 
Du er løbet ind i nogle fustrationer over dit forhold og der er sikkert andre, der også synes at det er irriterende. Men at skulle tage udgangspunkt i enkeltsager bliver ofte bare læst som et surt opstød. Hvor netop skellet for hvor snittet skal ligge, så det kommer de rigtige tilgode (så man undgår blodsugerne) vil jeg løfte lidt højere op. Jeg har intet bud på hvor det kunne ligge.
 
Så samlet set er det min holdning at vi ligger som vi selv har redt, selvom det af og til synes irriterende. Jeg har ikke selv noget bud på hvordan eksempelvis de 2 forhold, du skriver om, kan håndteres bedre. For mig var det vigtigere bare at komme videre end om jeg kan få dækket fradrag for lokale-andel for min virksomhed og andet. Jeg er ikke selvstændig på grund af fradragene - men fordi jeg har et stort behov for at realisere mine ideer.
 
Hilsen fra Jakob 
 
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 16:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allan,

Dit læserbrev var i Erhvervsbladet i dag.  Selvom der naturligvis er tale om at du tager udgangspunkt i "enkeltsager", synes jeg problematikken er god. Hvorfor er det så svært at få fradrag for transportudgifter, husleje, telefon, bredbånd, forsikring etc. når man er selvstændig. Én god måde at skille fårene fra bukkene kunne måske være at se på omsætningen og fortjenesten i det enkelte firma. Såfremt denne antager en fornuftig størrelse (fx. >>500.000) vil man kunne opnå fradrag til ovennævnte produkter (evt. delvist fradrag) - og hermed blive ligestillet med andre virksomheder og/eller privatpersoner (der jo kan få fx. bredbåndet betalt af arbejdsgiveren - dvs. til rundt regnet halv pris ...).
Hvis ikke man laver en eller anden form for regler, bliver det nok et "tag-selv-bord" hvor alle fornuftigt tænkende personer i Danmark ville oprette et personligt ejet selskab for at få en masse nye fradrag................
 
Men som sagt: Jeg synes det er dejligt du har taget debatten op, og glæder mig til at høre om du får respons
Martin
Tilmeldt 3. Apr 06
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 19:07
Hvor mange stjerner giver du? :
 

Tak for jeres indlæg Jakob og Martin. Altid spændende at læse andres velargumenterede synspunkter.

Til dit svar Jakob:

Du har helt ret i, at vort skattetryk her i landet øger skattetænknings-mentaliteten betragteligt. Du har også ret i, at mange forsøger at udnytte reglerne. Problemet er netop at reglerne ikke er klare og at man som selvstændig har svært ved selv at "handle optimalt" uden at involvere en revisor. Jeg har hidtil valgt ikke at bruge penge på en revisor, men må efterhånden sande at omkostningerne til revision og rådgivning er at foretrække, frem for de 25-30 timer jeg indtil videre har brugt på min korrespondance med Skat. Det er blot sørgeligt at systemet og regelsættet er skruet sammen på den måde det er. Jeg må desværre konstatere, at det tager tid for vores nuværende regering at rette op på 10 års socialdemokratisk tankegang.

Når jeg skriver, at det ikke er muligt at drive selvstændig virksomhed fra min 1-værelses lejlighed, har jeg selvfølgelig sat tingene på spidserne. Jeg konstaterer blot, at jeg på trods af 40-50% arbejde i hjemmet ikke kan få et fradrag på 7.300 kr. Det synes jeg ærlig talt er ekstremt småligt og iværksætter-fjendtligt. Min omsætning var i øvrigt det år på ca. 250.000 kr.

Mht. din bemærkning Jakob: "Der er jo nogle regler for skattefradrag som du sikkert har læst", synes jeg den er en anelse for arrogant og overlegen.

I det hele taget tager det meste af dit indlæg udgangspunkt i at stort set alle selvstændige snyder og bedrager så meget de kan. Ved netop at tage udgangspunkt i konkrete enkeltsager som mine, håber jeg at få en debat i gang omkring de skæve regler. For jeg er overbevist om at det IKKE er den nuværende regerings politik, at iværksættere skal støde på den slags modstand som jeg gør. Men for at få deres opmærksomhed, må man jo netop tage bladet fra munden og komme med konkrete problemstillinger, som der på et eller andet plan kan tages stilling til. Jeg læser lidt dit indlæg som "nu er tingene jo som de er og vi kan ikke gøre noget ved dem, derfor må vi bare indordne os - og ligge som vi har redt". Det er jeg fuldstændig uenig i. Man kommer ingen veje ved at være pacifist.

Til Martin M:

Du har helt ret! Dette indlæg er netop et oplæg til debat..og forhåbentlig en måde hvorpå politikerne kan påvirkes.

Jeg er fuldstændig enig i, at vi ikke skal byde op til "tag-selv-bord" i Danmark hvad angår fradragsordninger for selvstændige.  For mig at se, bunder de nuværende problemer hovedsagligt i en lovgivning, der ikke er gearet til iværksætteri. F.eks. hedder det i ligningsvejl. E.B.3.5, at "udgifter ved deltagelse i faglige kurser er fradragsberettigede, når der er tale om kurser, der har til formål at vedligeholde og ajourføre deltagernes faglige viden og uddannelse, hvorimod der ikke kan foretages fradrag for udgifter til kurser med videreuddannelsesformål". Hvorfor man som selvstændig ikke videreuddanne sig? Jeg mener, der i stedet burde stå "så længe kurset er fagligt relevant for virksomhedens drift".  Om så virksomheden har en omsætning på 100.000 kr. eller 1.000.000 er for mig at se ikke betydningsfuldt. Det ville konkret betyde at mit HD-A kursus ville blive godkendt ligesom revisorernes HD-R kurser bliver det. I øvrigt vil jeg mene at HD-R også er videreuddannelse. Hvorfor skulle KMPG ellers sende en HHX elev ind på Handelshøjskolen??

På samme måde, bør man i det konkrete eksempel omkring fradrag for lokale, tage stilling ud fra en "relevans synspunkt". I stedet har man en latterlig lovgivning, der siger: "Den foreliggende praksis om arbejdsværelse viser, at betingelserne for fradrag kun ganske undtagelsesvis kan anses for opfyldt. Det beror blandt andet på, at selv

Fra Thorsager
Tilmeldt 7. Mar 06
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 21:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 4/5/2006 7:06:47 PM
Forfatter: Murphy
Hvorfor man som selvstændig ikke videreuddanne sig?
Jeg mener, der i stedet burde stå "så længe kurset er fagligt relevant for virksomhedens drift".

Enig, det undrer også mig, at man ikke må videreuddanne sig.
Andre investeringer kan godt tages over firmaet, men ikke den måske vigtigste,
som i nogle tilfælde kan være videreuddannelse.

Mht. firma i privaten, så har jeg kontor hjemme, og det kan normalt ikke trækkes fra,
når det også bruges delvist privat, og det gør mit meget.
Jeg har håndvægte og andet træningsudstyr der.
Jeg mener at et stort firma kan trække investering i motionsrum
og udstyr til personalebrug fra,
så reelt er mit et personalegode til mit firmas ansat osv.

Jeg har selvfølgelig ikke trukket det fra.

De fleste udgifter og investeringer er private og
ikke trukket fra.
Mine bilag for de 2 foregående år er hos skat nu
så jeg er spændt på hvad de siger til det.
Henning Buddig
Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Allan.
Jeg vil lige respondere på dit svar, selvom jeg åbenbart er faldet i unåde hos dig - måske fordi jeg ikke bakker op og råber højt at det er også uretfærdigt som de behandler dig. Jeg vil i hvert fald rette et par misforståelser.
 
Når jeg skriver, at "Der er jo nogle regler for skattefradrag som du sikkert har læst. " var det på ingen måde for at være arrogant eller nedladende overfor dig, men alene at jeg ikke ville gå ind i en længere beskrivelse. Jeg har set flere indlæg her på Amino, hvor det bærer præg af, at indlægsskriveren aldrig har gidet at bruge bare 5 minutter på at sætte sig ind i området, de ønsker viden om, så det var faktisk en anerkendelse af, at du havde gjort det.
 
At du mener at jeg skulle have en holdning om at alle iværksættere snyder og bedrager stiller jeg uforstående overfor. Som jeg skriver er de, der har brug for at have nogle fornuftige love og regler (=iværksætterne) netop de samme, der må lide under underligheder, fordi en masse andre, der kun har til formål at platte skattevæsenet (=os alle) mest muligt og bare misbruge de regler, vi (=iværksættere) kunne have gavn af. Det resulterer netop i at der er behov for at dæmme op for de, der ikke har noget fornuftigt at bruge reglerne til. Det betyder, at vi (=iværksættere) desværre er nødt til at betale eksperter i dyre domme bare for at få en fornuftig forretning til at køre rundt. Og når vi i Danmark (=og her er så en væsentlig gruppe) selv har en moral, hvor det handler om at, "kan vi narre dem, ha ha - så det gør vi" (forsikringssvindel = højere præmier, skattesnyd=højere skat osv.), så ligger vi som vi har redt. Og her er sandelig noget at tage fat på.
 
Du tolker mit indlæg som om at "nu er tingene jo som de er og vi kan ikke gøre noget ved dem, derfor må vi bare indordne os". Mit liv har givet mig en holdning om, at jeg ser på, hvad der er af virkelig betydning - både hvis tingene forbliver uændret og ændres. Jeg støder ofte i min dagligdag på ting, der irriterer mig, og hvis det gør, at jeg hæmmes af det, går jeg ind i det - ellers styrer jeg udenom og sparer mig selv for en masse ærgelser og irritationer. Og nej, jeg er ikke konfliktsky. Jeg vil bare bruge min tid til udvikling i stedet for at ærgre mig over enkeltting, jeg alligevel ikke kan ændre over natten. Jeg ønsker at fokusere på løsninger - ikke ærgelser. Mine omgivelser kan bedst bruge min konstruktive kritik i stedet for negativ kritik og hvis jeg ikke har et bedre forslag end det eksisterende, så kan jeg bidrage til at synliggøre problemstillingen.
 
Skal jeg svare direkte på dine 3 spørgsmål:
1: Nej, jeg tror ikke at det er regeringens holdning at det skal være stift og ufleksibelt at være iværksætter i Danmark. Men nogle regler bliver desværre sådan på grund af misbrug fra anden side. Der er altid plads til justeringer.
2: Nej, jeg synes ikke at uddannelser skal være mere fordelagtige for lønmodtagere end for iværksættere.
3: Incitamentet for at starte som selvstændig er for mig ikke at jeg skal bruge et antal år på at koncentrere mig om videreuddannelse - men på at opbygge en virksomhed. Og så i øvrigt ajourføre min viden. At en arbejdsgiver betaler for uddannelsen betyder ikke at de får fradrag for uddannelsen. Under nogle omstændigheder gør de og under andre gør de ikke. Det er jo en skønssag.
 
Jeg håber at jeg har fået uddybet mit indlæg lidt mere. Det kan være vanskeligt at få alt med uden at det bliver et langt indlæg - som dette vist også blev.
 
Hilsen fra Jakob
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 22:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Vedrørende at anvende sin bolig til erhverv:
 
Reglerne er umulige, og de tolkes forskelligt. De er også uretfærdige overfor mennesker, som har små boliger, og derfor ikke KAN dedikere et rum til virksomheden, uanset at lagerreolerne måske har overtaget hele lejligheden.
 
Hvis jeg havde overskud til det og i øvrigt var dygtig til at lave hjemmesider, ville jeg lave en underskriftsindsamling til regeringen med følgende opfordring, som i øvrigt også ville gøre livet lettere for os bogholdere:
 
Indfør fast fradrag for kontor i hjemmet. Lad os slippe for endeløse diskussioner om, hvorvidt et rum kan benyttes til andet end erhverv. Giv 12.000-24.000 årligt i fradrag i virksomhedens overskud til de, der holder omkostningerne nede ved at arbejde hjemmefra.
 
Indfør faste satser for privat anvendelse af telefon, aviser og internet, som lønmodtagerne har ”fri telefon”.
 
---
Så har de da lidt at starte på. Alt deres snak om, at det skal være lettere at være iværksætter bør snart udmønte sig i noget konkret, lavpratisk brugbart.

Mange hilsner
Fra Taastrup
Tilmeldt 5. Nov 05
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 22:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 
Syntes også at onkel Skat er hård ved iværkere.. Kan ikke være rigtigt, at der skal være så stor forskel i fradrag fra firma i egen bolig - kontra man finder et kontor måske blot 100 meter fra sin private bopæl.
 
I Sverige får ny iværkere et engangsbeløb fra staten pålydende 30.000 kr. for at starte nyt firma - hvad får man i DK??
 
M.v.h.
 
Stones
www.sw-handel.dk Handy varer til Handy priser
Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 22:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg forstår godt din/jeres umiddelbare frustration over især lokale-problematikken. Men jeg må sige, at jeg er på linje med JakobN. Brug kræfterne på forretningen istedet for en lang, umulig kamp om relativt små beløb.

Enig, det undrer også mig, at man ikke må videreuddanne sig.

Sådan en formulering indrammer vel problematikken meget godt. Hvis man ikke kan få fradrag, man ikke videreuddanne sig. Der er da ingen, der forhindrer dig i at tage en uddannelse. Mange uddannelser kan du endda tage kvit og frit på samfundets regning. Som lønmodtager har man heller ikke fradrag for sine uddannelsesomkostninger, så det er som udgangspunkt ens for alle.
Fra Tølløse
Tilmeldt 26. Jan 06
Indlæg ialt: 147
Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har vendt og drejet problemstillingen nogen gange, og er vist ikke helt enig med mig selv endnu...

Jeg læner mig lidt op ad Jacob og ærgrer mig over, at man hele tiden laver regler og love, efter at enkeltsager om snyd f.eks. har været i pressen.
 
Om andre virksomheder får fuldt fradrag for videreuddannelse ved jeg ikke, men jeg er enig i, at reglerne bør være ens. Så jeg kan godt forstå, at du opponerer her, hvis det ikke er tilfældet.
 
Dato: 4/5/2006 10:22:21 PM Forfatter: Anette/Inloco
Indfør fast fradrag for kontor i hjemmet. Lad os slippe for endeløse diskussioner om, hvorvidt et rum kan benyttes til andet end erhverv. Giv 12.000-24.000 årligt i fradrag i virksomhedens overskud til de, der holder omkostningerne nede ved at arbejde hjemmefra.
 
Anderledes forholder det sig med hjemmekontor - her er jeg ikke udelt enig med jer - med fare for at blive upopulær. Det er vel ikke for skattevæsenets eller skatteydernes skyld, at man har kontor hjemme mhp. at holde omkostningerne nede? Det skulle da gerne være for ens egen skyld, for at spare penge, være tæt på arbejde, tæt på familien, eller...
 
Jeg synes faktisk efter at have tænkt lidt over det, at det rimeligt, at man ikke kan fradrage sin bolig i skatteregnskabet for virksomheden. Fint nok, hvis man afsætter et værelse e.lign. udelukkende til virksomhedsdrift - men sådan tror jeg sjældent det forholder sig, når vi taler kontor (selvfølgelig anderledes for frisørsalon, klinikker etc.). Ellers kan man vel med lige så god ret kræve, at lønmodtagere får fradrag for deres hjemmekontor.
 
Jeg synes faktisk, at lige præcis denne regel er fornuftig - at den så tolkes lige lovligt nidkært hos enkelte skattefolk er så en anden sag.
 
Mvh.
Claus

Professional Quiz Services - 1st-Quiz.com

Side 1 ud af 5 (41 indlæg)