Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart af virksomhed - Anpart/aktiefordeling mellem investorer

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 27. Feb 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg står over for at skulle stifte et selskab med et kapitalbehov på 1,5 - 2 millioner.

Jeg har selv planlagt at indskyde en del kapital, og resten skal hentes ved business angels, venturekapital.

Lad os antage at mit behov er 2 millioner. Jeg vælger selv at indskyde 1/8 = 250.000, og skal derfor finde 7/8 investorer.

Betyder dette, at jeg kommer til at stå med 1/8 af firmaets værdi = jeg får del i 1/8 af firmaets fremtidige overskud, eller kan man strikke aftaler sammen med investorer på anden vis, så jeg får større del i virksomhedens overskud, kva. det er mig som ligger arbejdskraften i virksomheden??

Jeg søger altså svar på, hvad normen er for ejerandele kontra kapitalindskud fra risikovillige investorer..

Jeg ser frem til jeres svar.. 

Mvh

 

Jannick

 

Tilmeldt 11. Jun 06
Indlæg ialt: 993
Skrevet kl. 07:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan stifte selskabet, og efterfølgende lave en kapitalforhøjelse, som tegnes af investorerne til overkurs, dermed kan du få en disproportional andel i forhold til dit indskud. Alternativet er at I tegner selskabet sammen, så du får en proportional andel, men derefter får warrants eller optioner, der kan øge din andel, hvis targets nås.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja.....som Thomas skriver.

I kan også aftale aflønning nærmere i en anpartshaveroverenskomst, som bør udarbejdes.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 13:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, det kommer meget an på om du medbringer værdi eller kan skabe værdi for selskabet, som (næsten) ingen anden kan.

Det, at du selv mener, at du har "krav" på en større andel end din kapitalandel berettiger til afhænger af dine evner til at overbevise dine medinvestorer om at du enten medbringer eller tilfører større værdi, end de elles kunne opnå.

 Mange iværksættere tror desværre at deres forretningside (og måske har de brugt ½ år af deres fritid) har en meget stor værdi - og de bliver slemt skuffede når investorerne ikke er helt enig.

Du skal derfor være realistisk, men uden at glemme at være ambitiøs.  - Og HUSK aktionæroverenskomsten

Tilmeldt 27. Feb 08
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen,

Mange tak for jeres svar, det var lige præcis hvad jeg søgte..

Mit grundlag for at ønske disproportional ejerandel, består i at jeg vil ligge arbejdstimerne i projektet, og som udgangspunkt ikke er lønnet i virksomheden, for alternativt kunne jeg vel sætte mig selv som X antal kr. i lønudgift for udført arbejde?

Igen, mange tak for jeres svar, og suppler endeligt, såfremt i har mere info, fx. link til udarbejdelse af proceduren..

Mvh

 

Jannick

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)